Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 4941 ggr
Lyan
0

Jag ger upp!

Bus har fått utslag på nosen! Är det Ringorm igen lägger jag ner! Jag orkar inte gå igenom det en gång till och jag har inte råd att lägga ännu mer tusenlappar när de ändå inte blir friska!

Sedan i maj har jag lagt ut 18580,50kr på veterinär! Från december till maj har inte uppskrivet men minst 6000kr. På ingen av dessa summor är virkon och annat inräknat, fylla upp allt med spån igen går minst 500 spänn om jag räknar snålt.

Det går helt enkelt inte! Mattis ska in igen på fredag, benet är friskt men nu har han fått problem med munnen/halsen, Ping har haft blodig diarré sedan i fredags.

Så är det Ringorm måste jag lägga ner för det funkar helt enkelt inte, jag måste i så fall sälja alla utom några enstaka och det vill jag inte! Jag måste lägga ner alla avelsplaner och allting Gråter

FeliciaS
0

Usch, vad jobbigt!

Men ta det lite lugnt och gör inte problemet så stort innan du vet vad det är :) Om det är Nossvamp eller någon annan enkel hudåtkomma så är det lätt fixat. Inte förrän du är säker på vad det är tycker jag att du ev. ska börja oroa dig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Det är inte Nossvamp :-( Det är småsårigt och skorvigt även om det inte har ramlat päls ännu

[Maijah]
0

Fyfan :-( Va orättvisst :-(

Lyan
0

Mamma säger att hon kan hjälpa och jag vill ju verkligen inte sälja mina marsvin men just nu känns det totalt oöverstigligt att ens gå ner dit :-(

Känns så elakt när jag äntligen börjat reda upp mitt liv! Det är helt enkelt inte meningen att jag ska må bra. För alla vet.pengar hade jag kunnat göra hur mycket som helst istället för att leva på svältgränsen :-(

[Berglundshusdjur]
0

Det är en av baksidorna med att ha djur, speciellt många.  Hoppas att det ordnar sig såklart!

Isnona
0

Nej fy vad tråkigt! Hoppas att det visar sig vara något annat än Ringorm!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Moa-16
0

Vilket otur om det nu är Ringorm igen. Men ge inte upp, det får du inte, klart du ska ha kvar dina grisar! :) Bra att du kan få hjälp av din mamma.. Hoppas det fixar sig!

[Licroana]
0

Usch… Håller alla tummar o tår och hoppas det inte är Ringorm! Kram

[Tisslibiie]
0

Nej Emmy, hoppas verkligen att dina misstankar inte stämmer! :( *styrkekramar* Men det är ju snällt av din mamma att erbjuda att hjälpa till. Unni som skulle flytta till dina tjejer också :(

EvaLuna
0

Fan va tröstlöst…. Jag beklagar verkligen! <3 <3 <3

Lyan
0

Nä, det är inte alls roligt :-( Bara vänta och se om någon annan visar.

Hur länge ska jag vänta om ingen annan får? Hoppas det!!!!

Fridaaaa
0

#11 Du får smörja med t.expevaryl på den som har så länge och hoppas att det försvinner:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Fast det är inte bara ett utslag som ska försvinna, det är att risken för smitta ska vara borta även om ingen mer får just nu kanske det kryper fram senare

Fridaaaa
0

#13 man kan ju förebygga?

Lyan
0

#13 Nej, bara genom att sanera och behandla som "riktig" ringorm

Knutte-love
0

Usch, Tycker så synd om dig kan jag säga. tyckte det var jobbigt med staticen i sommras. Tröst kramar till dej!

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

godisgrisen
0

Elände. Massor av pengar och massor av arbete. Själv är jag livrädd för arga ormen. Saneringen känns så jobbig, jag gillar inte att städa. Jag lider med dig och önskar att du skulle slippa detta som du inte förtjänar.

Ge inte upp du älskar dina marsvin och få marsvin i världen har det så stort och bra som dina

Lyan
0

Tack

Just nu känns det inte som jag sköter dem så bra trots att jag vet att det inte är skötseln som fattas när de får ohyra

Har ju precis fått ordning på allt! Där är så fint! och så måste jag rycka upp allt och börja om :-(

HOPPAS HOPPAS HOPPAS att det bara är vanlig svamp!

Fridaaaa
0

#18 vi håller tummarna!

[Strawberi]
0

Nej Emmy! Såhär blir det inte. NU ska vi se på det posetiva! Hur länge sedan hade du Ringorm? Är det mindre än ett år sedan kan vi konstatera bort det för du är emun mot det i ett år! Så försöker vi hålla humöret uppe. Om jag bodde nämre hade jag kunnat komma och hjälpa dig. Men vi försöker såhär ändå!!

Se på den braiga sidan, du ska ju få ned Zmoky snart!! Då får du en massa söta marsvinsbebisar som hoppar runt och om du har tur kan du ställa dom i ras med sina fina pälsar och om 1 år ser du tillbaka och skrattar åt det här!

Hoppas jag iallafall. Annars tänker jag skala en kotte och äta upp den!

Abico
0

Fy vad trist, håller tummarna för att det inte är Ringorm!

#20 - Man blir inte immun mot Ringorm, tyvärr.

Hanna 

Lejonhjarta
0

Hur är d med marsvin, går d att vaccinera som d går på större djur?

Fridaaaa
0

#22 Inte mot svampinfektioner eller skabb

Atensia
0

Usch, jag håller tummarna för att det inte är Ringorm.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Lyan
0

#20 Då får jag se till och lyckas då för jag tror inte någon härinne vill läsa i tidningen att du kvävdes av en kotte :-P

Funderar över en sak… När man har hästar och kor som får Ringorm, då står det att man ska bada hela djuret en gång och sedan bara badda fläckarna. Har kan det försvinna på kossorna med så lite men inte på marsvinen?

Går det att vaccinera marsvin också? Hade ju varit underbart i så fall! Hund och häst kan man tydligen vaccinera med stor framgång

Hur ser jag om det är vanlig svamp? Jag har haft öronsvamp på några för något år sedan och jag tyckte det såg lika ut. Svamp på kroppen har jag haft någon gång men det är så länge sedan så jag kommer inte ihåg hur det ser ut

Fridaaaa
0

#25 Man kan inte vaccinera hästar eller kor mot Ringorm :) Det vet jag eftersom min pojkväns styvpappa har kor :) Men visst hade det varit bra om man kunde det.

[Maijah]
0

#25 Kanske är kreatursvarianten lättare att bli av med? Sen är ju vad jag vet Kossor inte symptomfria smittbärare, (som marsvin & katter) så när det väl försvunnit från kroppen i form av utslag lär det vara heldött. Fast sanering av mijlön runt måste ju också krävas.

Aristarcos
0

#27 de som har kreatur brukar låta det vara och låter det läka ut själva dvs man behandlar normalt inte dem.. ( och har sådeles smittan kvar i besättningen..

Lyan
0

#28 Ok, men då känns det ju ganska meningslöst att behandla en häst eller en kossa, det gör ju ändå ingen nytta i så fall :-/

[Maijah]
0

#28 Jag är medveten om att det finns folk som gör så, men jag känner också bönder som har behandlat sina nötkreatur mot Ringorm med sanering och medecin.

Lejonhjarta
0

#26 Är du säker?? Ja ska nämligen ringa veterinären på måndag för att få mina kossor vaccinerade.

Man vaccinerar kossor 1 gång och sen en omgång till efter 10 dagar. tar man d på kalvar dom nyfödda så ska dom ha livslång imunitet.

Är kanske inte så jättevanligt att man gör detta så därför har din svärstyvfar inte brytt sig om detta.

Har fått tipset från början av en av mina uppfödarkollegor som jobbar på en stor mjölkbesättning där dom tydligen gjorde detta. Kollade därför upp det på alternativ.se där jag fick mer kött på benen.

Fridaaaa
0

#31 Man kan inte vaccinera mot Ringorm eftersom det är en svampinfektion, däremot ska man vaccinera mot bla blåtunga.
Han har köttdjur och är väldigt noga med dem.

Cavia
0

#32 Varför finns då utförlig information på Statens Veterinärmedicinska Anstalts hemsida, gällande vaccination mot Ringorm, både för nötkreatur och häst?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0

#33 Inte en aning, men han vaccinerar mot det veterinären rekommenderar och där ingår det inte mot Ringorm sa han (frågat han)

Lyan
0

Det finns vaccin för hund och katt också, fast kattvaccinet tror jag inte är färdigt än så det funkar helt.

Ska till vet. imorgon, får se om han vet något. Fast frågan är om det inte är dyrare att vaccinera och då kanske det finns sporer som följer med till utställningarna istället eftersom man inte kan se om det finns något när djuren inte blir sjuka :-/

Aristarcos
0

Men å andra sidan vet jag inte om det kommit upp mer regler på sistone har inte jobbat inom jordbruket på länge nu ;)… själv skulle inte jag vilja ha en besättning med Ringorm i :/ Men veterinärer borde ju veta om det går att vaccinera dem på något sätt. jag är inte utbildad veterinär så jag kan inte säga något om det..

Aristarcos
0

Hm, det verkar finnas vaccin, enligt SVA och de borde ju veta :)

SVA Råd nötkreatur

Lejonhjarta
0

#32 Antar att d är en amkosbesättning han har/hade. Dessa är dom minst utsatta av kobesättningarna. Kan vara som så att vetrinären inte tyckte att d inte fanns någon anledning att vaccinera mot d i så fall.

Han bryr sig säker om sina djur, d e inte d d e fråga om. Jag vaccinerar inte mina djur heller mot allting bara det som jag eller min vet anser kan vara ett bra skydd för dom.

Har åxå en erfaren distriktsvet t mina djur och han ger mig råd efter vad jag behöver inte efter att han ska håva in pengar. Blåtunga är ju väldigt smittsamt och dom behöver inte vara i direktkontakt för att få det därför så behövs vacc. Så är det ju inte med ringormen.

elsasputte
0

Om man sköter hygien på sina marsvin och i deras bur, kan de endå få Ringorm? Hur får de detta?

Bara lite nyfiken :)

Cavia
0

#39 Ringorm smittar genom luften, så det är svårt att skydda både sina djur och sej själv mot det…

elsasputte
0

Genom luften som i tex nått annat marsvin har det i "närheten" och det kommer flygande, eller kan det bara finnas där ändå ?

[Maijah]
0

#41 Ett smittat djur som finns i närheten sprider sporer runtomkring sig och hamnar det då sporer på dina kläder t.ex och ditt marsvin kommer i kontakt med dem kan det smittas av svampinfektionen.

Det är knepigt med Ringorm, det krävs nogrann behandling/sanering annars kan man lika gärna strunta i att behandla alls, om man inte är nogrann. Det är också ganska svårt att bli av med då sporerna är riktiga överlevare och kan leva utan sitt värddjur ett bra tag..

Fridaaaa
0

#41 En katt är en symtomfri bärare t.ex på ringorm:)

godisgrisen
0

#43 Ja katter KAN vara symptomfria bärare av Ringorm, det betyder inte att de alla katter ÄR det. Dessutom har katter sin egen typ av Ringorm det är inte samma som brukar drabba marsvin.

Lyan
0

Det blir inget Landskrona för mig oavsett om ingen annan visar va?

Abico
0

#45 - Nej det tycker jag inte, är du inte helt säker är det bättre att stanna hemma.

Hanna 

Lyan
0

#46 Misstänkte det :-( Skit!

Jag ska dit och hämta Unni och sälja hus iallafall :-) Jätterea! Ska jag sanera hela lokalen får djuren sitta i verkstaden och då måste husen bort, de har legat i påsar i ett helt annat rum än marsvinen men ska marsvinen in i det rummet kan jag inte sälja husen efteråt

Fridaaaa
0

#47 Kan jag fortfarande följa med?:)

Jag vill köpa hus då!:)

Lyan
0

#48 Japp på bägge :-D

Royalz
0

#47 Men om du ska till utställningen måste du väll sanera dina kläder och dig själv innan så du inte drar med några sporer på kläderna och smittar folk och marsvin där.

Lyan
0

Jag har overall hos djuren så jag tror nog inte det är några större problem

Fridaaaa
0

#49 Vad bra ;) hehe

[AliceDotevall]
0

kan marsvin dö av Ringorm eller vad händer liksom med om?

Hoppas det går bra

kram kram

Lyan
0

#53 Nej, dör gör de inte men är de redan nersatta kan de bli rejält dåliga. Ett i övrigt friskt marsvin "bara" "möglar". Det är en svamp som fäster på huden och orsakar skorviga, och ibland såriga, utslag.

[AliceDotevall]
0

ok.

hur har det gått?

Lyan
0

Det är fortfarande bara Bus som visar men jag har pratat med vet. och väntar på att de ska ringa tillbaka så jag får recept, sedan blir det behandling och storsanering :-/

[Maijah]
0

Usch va jobbigt :-/ Vet hur det känns, har ju gått igenom det 2 ggr själv.. men jag har inte änns i närheten så många marsvin som du..

Håller tummarna för att du verkligen slipper detta efter det här! Värre Ohyra kan man ju inte drabbas av.

Lyan
0

Hoppas verkligen det också! Tror det är 5:e omgången på 4 år nu :-( och då är det bara denna gången jag inte lyckats med saneringen. När Unni, Aisha och Zmoky kommit blie det inte ett enda inköpt djur! Och inga omplaceringar heller tyvärr, det är så jag fått in skiten varje gång.

Vet bara inte hur jag ska fixa detta ekonomiskt om jag även måste slänga alla burarna :-/

Som grädde på moset har jag ännu en gång blivit ljugen rakt upp i ansiktet och kontraktet på djurrummet var icke existerande fick jag reda på idag :-( Tack och lov får jag behålla det men nu måste vi börja förhandla kontrakt mitt i allting. Pappa är verkligen en riktig skitstövel och han menade tydligen allvar att nu blev det "sektens" problem eftersom han ljugit för både mig och fastighetsägaren för att ge mig så många problem han är kapabel till. Fast han får skylla sig själv för nu har han bara sina "vänner" kvar (riktiga äckel som ingen annan vill ha, de är bara ute efter pengar) och ingen annan vill ha med honom att göra, alla jag träffar kallar honom idiot och skitstövel och om han fortsätter såhär är han paria i hela stan. Kan han gott ha!

Creation
0

#58 Slänga burarna borde du väl inte behöva? Varför funderar du på att göra det?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

#59 För det var en i en annan tråd som sa att jag var tvungen att göra det för det skulle inte gå att få bort alla sporer. Allt  trä behövde slängas :-(

Cavia
0

#60 Jag sa aldrig att du var tvungen att slänga allt i trä, skrev bara att det gjorde jag. För det är verkligen svårt att få bort alla sporer från just trä…

Lyan
0

#61 Ok, då fattade jag fel

HannaVastervik
0

#60 Ja, när jag trodde jag hade Ringorm nu för lite sen så skrev någon att jag skulle slänga allt trä med. Så gjorde det. Nu var det nog inte Ringorm, men jag slängde det ändå.