Extremt sneda klor i petklass - avdrag?
Ett marsvin med väldigt sneda, och då menar jag Väldigt sneda klor, får den avdrag i pet även fast klorna är bra klippta?
När jag ställde ett marsvin som hade fina klor men en sne klo. så frågade domaren vet du hur det har blivit sådär? Då sa jag att nej hon hade så när jag fick henne och då sa domaren att då blev det inget poäng avdrag eftersom det inte var mitt fel.
Bara en framklo är rak och fin resten sneda som halvmånar.
Bakklorna är raka och fina.
Jag har också undrat över detta. Jag vet inte men jag hoppas verkligen att det ger avdrag. Marsvin har ju olika lätt att få sneda klor men oftast beror ju sneda klor på att de varit för långa. Man kan ju se på en tass om klorna bara är välklippta för tillfället lagom till utställningen eller om de alltid hålls välklippta,det borde ha betydelse för poängen tycker jag. God tassvård är viktigt för marsvinens välbefinnande.

Om de är rejält sneda så skulle jag dra poäng för det. Hur många poäng beror på hur tassar och klor är skötta i övrigt.
Mitt marsvin är 4,5 år och jag har haft honom i 2v så det är inte något jag orsakat.
Så då är det bara att klippa i pulpan på samtliga sneda klor så dom växer ut rakt igen? Inte alla samtidigt såklart.

#5 Nej du kan ju inte klippa honom så mycket i pulpan med flit! Det är ju inget han lider av så håll klorna kortklippta nu och så får du helt enkelt strunta i att ställa honom i petclass. Många marsvin får lite sneda klor med åldern. Personligen, om jag dömde pet, så skulle jag ha mer överseende med lite sneda klor på en 4-åring än på en 1-åring.
När jag ställde Mys mötte hon en gamling med sneda tår ett par gånger. De var alltid jämställda just förutom tårna. Mys tår och tassar var som en högst tvååring så trots att den andra grisen hade sneda tår när de köpte henne och hennes tassar var oklanderligt skötta vann alltid Mys pga tassarna
Mia hade väldigt sneda tår på sina framtassar, vad jag vet har hon aldrig haft särskilt långa klor (bara vad de får när det är dags att klippa) och jag kan inte komma ihåg hennes tår raka :-/ Hon hade även väldigt köttiga tassar, stora, breda och typ feta, som en knubbig bebis, vet inte om det kan ha påverkat.
Hur äe det med för korta klor? Eftersom mina alltid har tillgång till golvet, som är av betong, utöver sin lakansbädd har de extremt korta klor, jag har bara klippt någon enstaka framklo på flera månader.
Fiffes bakklor. Några av honorna har ännu kortare :-/
Min hona Kurkuma har en väldigt sned klo som hon föddes med. Övriga klor är dock raka och fina. Men det är aldrig någon som dragit poäng för det, men det är som sagt bara en klo. Om det är många sneda klor eller om de sneda klorna påverkar marsvinens tasställning skulle jag ge poängavdrag.
#7 Det viktigaste, tycker jag, är att de inte har dålig tasställning, vilket för korta liksom långa klor kan ge.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 De har helt raka och fina tassar vad jag kan se :-)

Har en hane här hemma som har 1 sne klo o har ställt han väldigt mkt i petclass, finns någon enstaka domare som dragit poäng för de med de flesta drar inte poäng. Men som sagt beror på vem som dömer.
Oj, 4,5 år? Är du säker på att du vill ställa ut honom då? Jag ser mycket sällan marsvin som ställs ut i PET när de är över 48 månader. De som ställs ut i högre ålder är också ofta GP's sen innan. Men är han i väldigt bra kondition och van vid utställningar/transporter sen innan antar jag väl att det inte finns något som hindrar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.