Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1559 ggr
mini-kapubara
0

Långa, sneda tänder. Klippas?

jag upptäckte nyss att mitt lilla Garn inte äter som han ska,

jag kollade hans tänder och dom övre framtänderna är jätttelånga och sneda, måste dom klippas? och hur gör man det? det måste ju göra jätteont att klippa dom!! stackars liten, det är lunch stängt hos vetrenären,,,

och idag skulle vara en bra dag, jag fick hem en liten Black/golden crested tös men nu kan jag bara tänka på stackars Garn, Gråter

Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.

alva-m-t
0

Du kan (om du inte redan har det) försöka hitta numret till vet och sedan ringa. Dom har alltid en akut mottagning på alla vet. I alla fall på sådana stora kliniker:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Lixim
0

hade samma problem med min hane för ett par år sedan. Jag åkte in till vetrinären och dom klippte ner tänderna.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

mini-kapubara
0

jag googlar vet just nu, och närmsta akut är 5 mil så det är bara att

skynda iväg, =)

[Maijah]
0

Nej det gör inte ont när tänderna klipps, oroa dig inte för det. Egentligen är det bättre att slipa ner än att klippa, då riskerar man inte små sprickor i tänderna som kan göra att de blir jättesköra och t.om tappas.

Hoppas allt blir bra med honom, lycka till!

mini-kapubara
0

Hej igen,,, =)

dom behöver inte klippas som tur är, dom ska bara slipas ner,=)

just nu är han satt på special diet i några dagar, kligröt, små bitar vitkål, persilja och havregryn utöver dom pellets han tuggar i sig,

eftersom han är så liten , han väger inte mycket mitt lilla nystan,

och så har han fått grenar att tugga på, han får vara själv i en bur brevid dom andra, för att han ska få äta i lugn och ro utan att bli bort knuffad av dom större =)

han verkar piggare och "pratar" mer.

#4 va skönt att veta att det inte gör ont, men som du skrev är det bättre att slipa, jag var orolig för att det kunde bli sprickor i tänderna, jag har läst om det,  Tack :)

elsasputte
0

Blev lite nyfiken bara, hur mycket kostar detta att slipe ner tänder.

Det är säkerligen olika från mottagning till mottagning men på ett ungefär?

mini-kapubara
0

#6 jag ska till vet imorgon, dom tyckte inte att det var akut så jag kunde vänta, jag glömde fråga i all oro,,, men jag kan skriva priset när jag varit där imorn =)

elsasputte
0

OK, hoppas det går bra imorgon :)

[Maijah]
0

#5 Men han får väl hö under denna tid också som vanligt?! Han måste ju ha hö, det slipar ju också ner.

mini-kapubara
0

det kostade 100 kr att fixa tänderna på honom, nu får han lite stödmatning och kligröt, och mår bättre =)jag har ju inte haft honom så länge och vet sa att han verkar ha haft problem med tänderna en längre tid, så det blir att hålla ordentlig koll på honom, dessutom är han nästan blind på ett öga, så jag tror att som andra kan ha bråkat lite extra med honom,

dom har hö, men jag har missat nån dag då jag inte kunnat komma iväg och hämta. Men nu har jag ordnat plats så jag kan förvara hö hemma,