behöver lite hjälp ..
hejsan .. jag behöver svar på en fråga jag har funderat över länge. det är så att jag skaffade ett marsvin för ungefär två månader sedan och jag har aldrig haft marvin innan dess .
mit marsvin brukar få som små ryck ser det ut som . det är mest på kvällen men det kan också vara när jag eller ngn annan tar upp honom . han liksom sprätter till. han gör väl det i ungefär tre minuter. snälla svara för jag vill veta varför han gör det ..
tack på förhand // Linn
Det är glädjeryck! :) På engelska brukar det kallas "popcorning", du förstår säkert varför.
Måste påminna också om att marsvin inte vill leva ensamma.
Som Idipidi säger bör inte ett marsvin leva ensam. Men dom där rycken är nog till 99% glädjeskutt (popcorn skutt) men de kan också vara att han försöker sparka dig om han inte vill (mina marsvin brukar sparkas när man ska ta upp dom ibland :P) men förmodligen är det glädjeskutt :)
Jag tror också att det är glädjeskutt (popcornskutt)! Mina marsvin brukar göra det när de blir glada - får grönsaker eller hö t.ex. :)
Som både #1 och #2 säger så måste man ha minst 2 marsvin!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3. Precis, det är ju till och med lag på att man ska ha två :)
#4 Japp! Det är lag på att man måste ha minst 2 marsvin!
Mvh Felicia
#5. Det är en himla bra lag, så slipper dom små krypplingarna vara ensamma om dagarna när man är i skolan/jobbar :)
#6 Ja, precis! Och på natten dessutom. Och när man äter eller gör andra saker.
Mvh Felicia

okej .. men där jag köpte honom sa dom att man inte behövde ha två stycken .. *skäms*

visst ja! hehe .. glömde säga tack för alla svar .. tack .. <3
#8 Dom säger så mkt på zoo. Egentligen kan de knappt något om djur! Allt går ut på att man ska köpa… Jag tycker att du ska köpa en kompis till ditt marsvin, i samma kön. Köp (ibland skänks de) främst från såna som inte kan ha kvar de, inte från zoo.
Mvh Felicia
#8. Och när du ska sätta ihop dom, städa buren ordentligt, sen kan du låta dom mötas i neutral miljö (som varken doftar någon av dom) t.ex i en hage på golvet och se hur dom betéer sig, är dom gosiga och så, ja då är det bara sätta in dom i buren och hålla lite koll på dom :)
#12 Ja, precis! :)
Mvh Felicia
#13. Hehe, värst vad vi var aktiva idag :P
#14 Ja :) Jag har inget annat att göra ändå, hehe… 
Mvh Felicia
#15. Inte jag heller, men man kan ju alltid hjälpa andra med det dom behöver :) t.ex ihopsättningar, det är alltid lika kul att hjälpa med sånt :)

spåra inte ur nu .. :P
men jag har hört att om man sätter ihop två hanar så börjar dom bråka .. är d inte så ?
#17. Haha, tack för påminnelsen *s* hum, nej, inte alltid, dom kan komma jätte bra överrens också, men då ska man helst sätta ihop en lite äldre hane med en mycket yngre, runt 4 - 6 veckor gammal. Så det bör du nog chansa på i sånna fall :)
Fressten, tillbaka till popcornskutten, hoppar han rakt upp i luften eller åt sidan?

hhm .. åt sidan tror jag .. vadå d ?
Med foten, lixom som att han rycker (som ett epelepsi anfall nästan, ursäkta orduttrycket) så att ena foten flyger i luften?
Så gör ett utav mina marsvin när hon är riktigt överlycklig och bara flyger runt i buren och gör sånna hopp :)

hehe .. okej .. jag har inte varit så uppmärksam på exakt HUR han hoppar .. bara att han hoppar :P
#21. Det är kul att titta på sina marsvin och se hur dom betéer sig, när man inte kan sova t.ex, så är det kul att se hur dom betéer sig, hur dom hopapr och annat :P

mmh .. :P
Det är inget "farligt" med att han hoppar. Det gör alla marsvin :) I alla fall alla jag har haft och det är 6 st.
Mvh Felicia

okey .. :P
bra :)
Japps ;)
Mvh Felicia
Hihi det är alltid lika roligt att se dem göra glädjeryck 
Ja :D
Mvh Felicia
Alla mina gör det så fort dom får hö.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Mina grisar brukar också göra små glädjeskutt. När de får mat t.ex.
Men enligt veterinären så ska iallafall inte marsvinshannar vara tillsammans. De sa dom till oss. För att då är det alltid en som är dominant. Den andra kan då känna sig stressad. Så vi blev tvugna att sära på dom…

#30, det är en gammal uppfattning som tyvärr fortfarande finns kvar. Naturligtvis ska man inte ha två marsvin ihop där den ene blir förtryckt, men det märker man direkt, och kan få sära på dem. Att sära på två hanar som trivs ihop är ju helt meningslöst och synd om marsvinen.
#30 Självklart kan man ha marsvinspojkar ihop om de trivs tillsammans! Mina första marsvin var två hanar och de älskade varann :) Samma sak med Sera och Calles bebisar…
Mvh Felicia
#30. Men honorna visar ju också dominans i buren om vem som ska bestämma, så jag förstår lixom inte varför :S
#33 Precis! Alla gör ju upp om vem som är "boss" :)
Mvh Felicia
#34. Jaa, så eftersom de är lika för killar bör det inte vara nå problem! :S
#35 Ja, precis… ;)
Mvh Felicia
#36. Det där är underligt det där, jag menar, då måste ju honorna utsättas för lika dan stress? Då kanske dom börjar köra med att marsvin är "ensamdjur".. Va falls, honorna bestämmer ju bossar och är dominanta, så det är ju precis lika dant :S
#37 Precis! Det är så lustigt det där med djurhållning… Många bara hittar på hit och dit… 
Mvh Felicia
#38. Jaa, ska folk ha råd borde dom gå till någon som verkligen vet.

mmh ..
Tillbaka till ämnet :)

vad var ämnet nu igen ? :P
Glädjeryck :P Popcorn skutt x'D

visst ja :P
*skratt* alla glömmer vi ibland :P
Mina brukar oftast göra popcornskutt när dom får hö eller grönsaker :D och ibland när dom är ute och springer i rummet :)

Muskot brukar göra d när vi alla är i köket och äter middag . Han är sällskapsgris :)
#46. Haha, det är kul att ha grisar som älskar sällskap :)

#47 självklart ! ibland när jag är i köket och gör läxor brukar han skrika å då tar jag upp han å då blir han jätteglad :)
#48. Haha, kul :D mina gör tvärtom, skrikernär jag kommer in i rummet, men ska jag ta upp dom flyr dom för fulla rullar x'D

haha :)
#49 Så gör mina också! =P Fast Sera sitter åtminstone stilla när man ska ta upp henne… Calypso kollar retsamt på en och springer iväg… och stannar… och springer iväg… och stannar! =P
Mvh Felicia
#51. Så gör Melvis här, springer, stannar, springer, stannar :P Blondie sitter still :D

va roligt :)
Hihi :)
Mvh Felicia

:P
hehe låter skoj att ha marsvin! :)
#56. Det är de :D
Det är härligt att se när marsvinen får sina glädjeryck! När Sabrina var ung kunde hon hoppa riktigt ordentligt o nästan sparka bakut. De är så underbara!
ja skulle oxå vilja ha marsvin! :)
men… ja kan nog inte ha djur inne å man kan ju inte ha marsvin ute i en lada (för kall) på vintern :(

#59 nej, du kan inte ha marsvin i lada på vintern .. dom ska inte vara ngnstans där det är mindre än 10 grader .. men jag tycker du definitivt ska skaffa marsvin för dom är de mysigaste djur som finns :)
hade gärnat velat :)
vet att marsvin inte kan vara i en lada på vintern.. (kaniner kan :P ja har 2 sötingar) men jag kan inte ha marsvin för att pappa skulle nog vara allergiska mot de (vi prövade ha min ena kanin inne en gång men det funka ej).
Har nog ingen plats för det heller… Men skulle gärna vilja typ bygga ett hus med värme ute :P fast de är väldigt krångligt å dyrt skulle ja tro…

#61 gå och ta allergitest på vårdcentralen vet jag !!
#59 #60 De ska helst inte vara där det är under 15 grader… ;) Så de går absolut inte att ha i en lada.
Mvh Felicia

#63 ojdå .. sry .. jag hade hört att det var 10 .. *skäms*

MEN HUR VET NI ATT DET ÄR GLÄDJESKUTT?
DET LÅTER SOM TAGET FRÅN NÅGON SAGA.
TÄMK OM DET ÄR NÅGOT ALLVALRIGT???
Samma här. 10 grader har jag med hört och läst i alla år men jag tycker att det är på tok för kallt och vill nog att det skall vara minst 15 för att vara gränsfall.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#62 ja tror int min pappa skulle idas… + att dom skulle säga att ja redan har 2 kaniner vrf ska ja skaffa marsvin oxå (enligt dom inte enligt mig)
#63 dom skulle ju typ frysa ihjäl i en lada.. :(

#65 Det ÄR inget allvarligt ..
#65. Ursäkta? Men vi har haft marsvin ett tag vi som svarat, och vi vet till 110% att det är glädjeskutt och inget allvarligt. Och du snälla, använd små bokstäver..

Hehe, det ÄR glädjeskutt .. absolut inget allvarligt. :) Du, Katiz, som MatildaW skrev … använd små bokstäver är du snäll … :-)
Hehe, saga, jo, det vore väl något *s*

haha .. håller med : små bokstäver tack !
+ att glädjeskutt är ju typ det vanligaste marsvinen gör ;) efter att prata förstås ^^
#66 Jag har hört +10 grader en gång men i alla mina böcker rekommenderar de +15 grader.
Ja, precis! Det är glädjeskutt. Om marsvinen inte gör glädjeskutt är det något som inte stämmer, så gör liksom alla marsvin x)
Mvh Felicia
Ang allergitest. Om din pappa skulle göra det så tänk då på att även testa för spån o hö. Om det är kaninerna han inte tål kanske han tål marsvin. Är det hö han inte tål blir det ju problem förstås… När det gäller spån finns ju olika alternativ.

okej,men det låter lite konstigt,för skulle ni få glädjeskutt om ni satt fastlåsna i en bur utan sin familj och bara ha hö,hus,leksaker?(med huset så menar jag ett rum med nothing i)
#76 Öh… Människor gör ju direkt inte glädjeskutt över huvudtaget. Dessutom så blir marsvin lätt lyckliga, när de får hö eller grönsaker t.ex. Vadå fastlåsna i en bur utan familj med bara (?) hö, hus och leksaker? Jag tar iaf ut (utanför buren) mina marsvin på upptäcksfärd, kel osv. varje dag! Dessutom har de alltid ett höbo, torkade brännässlor, grenar m.m. Mina marsvin trivs iaf jättebra tillsammans i sin roliga bur ;)
Dessutom tror jag att vi marsvinskunniga kan det bättre.
Mvh Felicia
#76. Hm, du har knepig syn på allt måste jag säga. Men bara så att du vet, glädjeskutt gör marsvin när dom vill visa när dom är glad, eftersom dom kommer inte ihåg att dom haft en familj, dom glömmer tillochmed bort att deras bur kompis t.ex är deras egna syster. Dom blir glad för litet och är helmysiga, och då uttrycker dom sin glädje genom att hoppa. Om ditt marsvin aldrig har gjort ett glädjeskutt så kan ju de inte vara så speciellt hm, muntert? Och jag vet till 99.99% att ditt marsvin har säkert gjort glädjeskutt nån gång. Och deras bur ser dom inte som en inhägnad, dom ser det somd eras hem/bo, ungefär så som du ser ditt hus.
Popcorn skutt är så roliga att titta på.
När Hugo var liten(ett av mina marsvin) så hade jag precis gjort rent buren och han stoppa nosen genom gallret så då stoppa jag dit min näsa och skulle nosa tillbaks. Så då nosar vi på varann och just då gör han ett popcornskutt så det skvätter spån överallt inklusive min mun och ögon. Och det tyckte såklart mamma var jätteroligt så hon stog säkert där böjd och skratta i 10 min. Och ju mer hon skratta ju mer popcorna Hugo.
#79. Hahaha, vilket härligt marsvin :D

Mina skruttar har jag nog bara sett göra popcorn-skutt någon enstaka gång…vad tråkigt…undrar om de är olyckliga….hehe, hoppas inte det iaf….
Chico gör sina små hopp vid matdags medan Tjorven hoppar runt hela tiden, han ser galen ut
Han hoppar runt efter Chico hela tiden och när de får hö hoppar han rakt in i det och börjar å mumsa 
- Mvh Emma

Speciellt på kvällen får mina små marsvin sina glädjeryck ^__^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Oj vad ämet är ifrånkommet… hihi..
Mvh Felicia

#84 Varför tycker du det? Vi pratar ju om popcorn-hopp…….
#84. Säger som #85. Varför tycker du det?
Det pratas ju ändå om popcorn - skutt som var frågan från första början :) skillnad om vi skulle börja prata om tjut 

har du bara ett marsvin :O maersvin ,åste var minst två
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg