Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1987 ggr
Mojma
0

Harlequin samma som magpie?

Är harlequin (eller hur det nu stavas) samma RAS som magpie? Eller är det två olika raser?

Är ENDA skillnaden att magpie har en färg ihop med VITT, och harlequin har en färg med BEIGE/creme (eller vad det nu är för färg)

Ingen koll på dessa två så kände att jag ville få några frågetecken uträttade! :)

Cavia
0

Rasen heter Nonself oavsett vad, däremot är magpie och harlequin olika färgvarianter.

Vitt kombinerat med black, chocolate, lilac, beige eller grey är magpie.

Creme kominerat med alla godkända färger för selfar är harlequin.

Så på utställning går dessa två varianter i olika klasser.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

godisgrisen
0

Ja det är precis som #1 skriver. 

Och det som gör dessa varianter så speciella är att det vita i magpie inte är vanlig vitteckning utan nedbelekt (silvergen) rött (golden) precis som cream färgen i harlequin. Det är alltså samma genetiska regler som styr både harlequin och magpie därför kan man blanda de varianterna och få kullar med både magpie och harlequin i precis på samma sätt som man kan få kullar med både self cream och vita blandade.

Så det är altså två olika färgvarianter men de kan kombineras i aveln för att de är så pass besläktade. Kul tycker jag som föder upp dessa varianter! Jag kan få både magpie och harlequin i både choklad och svart i samma kull om jag har tur och använder föräldrar som har anlag för all sorterna.

Mojma
0

Okej tack båda för bra svar!

Godisgrisen - Ja jag såg dina ungar här, guuud så fina! Jag har hemma två sheltie hanar, och skulle gärna skaffa mig två magpie / harlequin, men undrar om de är likadana generellt i psyket? har hört så mycket bra om magpie så är just därför jag skulle vilja ha sådana. Så himla fina & alla som har dem verkar nöjda, att de är mycket framåt osv. Men som sagt är de likadana i sättet, eller gäller detta "tama" orädda sätt bara magpie?

godisgrisen
0

#3 Jag hoppas harlequin har samma fina temperament som magpie de borde ju ha det eftersom det är samma linjer. Men jag vet inte för detta är mina första harlequin och de är bara bebisar än.