Gräver marsvin ?
När man har marsvinen ute på sommaren, gräver dom gångar od som kaniner eller kan man bygga ett bur på gräsmattan utan att dom tar sig ut ?
Nej marsvin gräver inte:)
Men man ska ha nät i botten helst i alla fall pga att andra djur kan gräva sig in
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej dom gräver inte som kaniner.
Men nät behövs i botten om dom ska gå ute själva obevakade för även om dom inte gräver så kan andra djur gräva sig in.
Vad för nät då tro ? Typ hönsnät eller ?
Kan inte marsvinen göra illa fötter och ben i nätet då ?
#3 Nej hönsnät får man inte ha till kanineroch marsvin eftersom dt är så sladdrigt, du ska ha sånt fyrkantigt:)
Nej inte om det ligger på plan mark:D
#4 Vadå inte får ha hönsnät? Klart man får om man vill.
Men som sagt redan så är fyrkantigt nät bäst då det är hållbarare än tunnt hönsnät.
Gräset växer ju upp igenom nätet efter bara några dagar så det är ju bara en stund det ev. blir hårt, om det nu ens blir det.
#5 Det är inte bra eftersom det är så sladdrigt, djuren kan fastna i det.
Alice är en grävmaskin när hon är i inneburen. Då gräver hon i sågspånet så det flyger åt alla håll och kanter :)
I utomhusburen är hon ett "vanligt" marsvin och mumsar gräs. Men som föregående har sagt är det bra att ha nät i botten om du inte hela tiden kan ha uppsikt över dina marsvin då andra djur kan ta sig in.
Jag har inget nät då jag alltid ligger/sitter vid sidan om buren alternativt har marsvinen hos mig utan bur.