Hur mycket mat?
Hur mycket mat varje dag borde jag ge min marsvinshona på 2 år? Hon får just nu en blandning från djuraffären men ska byta till Lottie.
#0. Ooh, det glädjer mig att du tänker börja med Lottie pellets, det räcker om du ger henne 1 msk på morgonen och 1 msk på kvällen. Om hon får lite grönsaker (lite) då kan du ge en msk på eftermiddagen också, men får hon lagom eller mycket grönsaker varje dag räcker det första som jag sa gott och väl :)

Vilken sorts Lottie rekomenderar du? :)
Hm, ja du, jag tycker alla tre är lika bra, men jag rekommenderar Maskros & linfrö, det innehåller omega 3 och omega 6, är bra för huden och pälsen för marsvinet x)

lottie ? vart kan man köpa det ?
Visst är det på Granngården man får tag i det?
Tror att jag också ska börja ge Sune Lottie, jag tycker vanliga pellets ser så tråkiga ut och jag tycker inte dom är spc. goda heller *S*
Kram Hanna
Hanna
Lottie kan man köpa på Granngården först och främst, och i vissa djuraffärer :) Lottie är mycket bättre än zoo pellets tycker jag, för dom här pelletsena är riktigt bram och innehåller selen och folsyra (svårt att hitta foder med det).
Lottie köps på Granngården!
Det finns 3 olika sorter - Havre & Vetekli, Äpple & Morot samt Maskros & Linfrö.
Havre & Vetekli är till för marsvin och kaniner som är i lagom hull, Äpple & Morot är till för marsvin och kaniner med lite lägre energibehov dvs. som motverkar övervikt och den innehåller äpple som har en positiv effekt på immunfösvaret och Maskros & Linfrö är till för marsvin och kaniner med någor sämre pälskvalité eller om man vill hålla pälsen i trim och glans samt linfrö som är bra för magen och hjälper den att arbeta. 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7. Maskros och linfrö ser ju bäst ut på någe vis 
Jag skulle aldrig ge Sera något annat än Äpple & Morot… Har man ett marsvin som är lite överviktigt ska man ju satsa på den sorten =P
Mvh Felicia
#9. HAHA! Mina är nog lite tjocka, men får man magen i trim, så borde de ju gå bra, + att dom är så söta ändå så x)
Hihi :) Vad väger dina marsvin? …du, startar en ny tråd om vikt istället.
Mvh Felicia
Gör så :)

okej, synd då att närmsta granngården ligger typ tre timmar från huddinge .. får försöka hitta det ngn annan stans .. :P
#13. Oo fy! Hehe, då är det inte ofta du åker dit va? Mitt Granngården tar det 10 min att åka bil till, knappt det :)

ååh .. jag upptäckte just att det finns ett ganska nära mig också, typ 20 minuter från mig :)
#15. Där ser du, allt är inte omöjligt x)

hehe .. nääe .. :P
Gäller att tvinga iväg mamma tillgranngården bara o.o
Närmsta ligger i Trollhättan tror jag, har dom ingen hemsida där man kan kolla adresser?
Kram Hanna
Hanna
du borde ge henne olika sorter ofta då tröttnar hon inte på det. Men ge henne 2 matskedar per dag.
#18. Jag tror det är www.granngarden.se eller www.lantmanna.se tror jag ;)

ge 1dl om dagen
#21 Nej, 1 dl om dagen är på tok för mkt
Det är egentligen inte ens livsviktigt med pellets för marsvin! Jag ger mina 1 msk/marsvin och dag (alltså 2 msk uppdelat på 2ggr/dag *hehe*)
Mvh Felicia

#21 Det är ungefär vad man ska ge till en kanin som är under 8 månader och större raser :)
#23 Jo, och det skiljer sig mycket på kaniner och marsvin - båda i temperement, storlek, beteende osv.
Mvh Felicia
Jag ser till att det alltid finns frön i skålen så dom får äta när dom vill.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#24 Det var det jag menade :)
Jag ger 4 msk pellets varje dag (delat på två ggr, så två på morgonen och två på kvällen) sen får dom ungefär 6 msk havre, två tillsammans med pelletsen och två mitt på dan :)

Marsvin ska inte ha fri tillgång till pellets/frön. Då finns risken att de småäter då och då och äter mindre hö och ev blir överviktiga och får problem med matsmälltiningen osv. Pellets eller annan foder är bara extra "lyx" och ska ges i en liten mängd varje dag om man är osäker på om marsvinen får i sig rätt mängd c-vitamin dagligen genom grönsaker/hö.
Jag ger mycket grönsaker varje dag, så får dom nytt hö, och som sagt havre och pellets (inkl. vatten).
Jag fyller skålarna på morgonen och sedan på kvällen och det är alltid massor kvar, så dom käkar inte så mycket. Jag har bara haft ett matvrak genom åren och hon fick snällt vänja sig med den mängd hon fick. Men skulle mina börja äta på samma sätt som hon gjorde så blir det ändring i utfordingen. Hon åt hela tiden tills hon låg brevid sålen och bara doppade huvudet i skålen. Men mina grisar får massor med hö, frukt och grönsaker så det är ingen större risk för att de skall tömma skålarna också. Men som sagt det finns undantag som den honan jag nyss nämde.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

okej. Ja, alla gör ju som dem vill. :-)
#28 Det finns ju ingen regel för marsvin som är så, utan det beror helt på vad man har för sorts mat och var det är för marsvin. Mina förra marsvin åt inte upp allt de fick så de hade fri tillgång. Sera och Calypso får 1 msk/dag eftersom att de inte behöver mer och lägger på sig fort.
Mvh Felicia

Ja, det är olika från individ till individ. Men jag skulle aldrig låta marsvin med bra hull ha fri tillgåång till pellets/frön.
#33 Precis :)
Mvh Felicia
#33 Varför inte om de har bra hull och inte är överviktiga? Det är väl dumt att laborera med bnågot som fungerar.
Jag vet många marsvin som går ner sig i hull om man begränsar kraftfodret. Men du har ju teddy också som är kända för att vara lättfödda och gärna lägga på sig.
#35 Håller helt med dig. Blir dom överviktiga så får man ju ta ställning då. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#35 Ser man verkligen till att de inte blir överviktiga och inte äter mindre hö så visst, men jag skulle fortfarande inte låta några marsvin i bra hull ha fri tillgång till kraftfoder, punkt slut.
Sen så har jag inte bara teddy, även virvlel, crested, self, , nonself osv. =D
Mina marsvin har nästan fri tillgång till pellets (har teddy).
Jag fyller på när det börjar se tomt ut i skålarna, ibland är det 2 gånger om dagen ibland 2 gånger i veckan
Jag ger Lottie till mina (orange säck, tror det är havre och vetekli?) Men har även den rosa (äpple & morötter?) ibland och blandar för att variera lite för dem. Blandar pelletsen med vanligt havregryn (oftast Icas).
Mina håller sina vikter relativt bra, några tycker jag gott skulle kunna öka lite och några ligger väl i överkant men, men…..
Hö ger jag två ggr/dag (när "vi" vaknar och när jag släcker till dem)
De får även mycket grönsaker, 17 marsvin delar på 1 normalstort vitkålshuvud, 1kg morötter och 1 paprika varje dag. Ibland ges nåt extra gott också. Grönsakerna är nästan alltid uppätna.
Håller med Chippers. Vettigt det du säger.
Själv så ger jag inte mina pellets alls. Det innehåller för mycket konstgjorda ämnen som kroppen inte kan hantera. Allt som är berikat med nånting innehåller såna ämnen. För övrigt så är risken stor att de får överskott av nån mineral om de har fri tillgång till pellets.
Min stora skräck är när människor för över sina välfärdssjukdomar på djuren.
Välfärdssjukdomar?
jag har pellets till mina.jag fyller på skålen en gång per dag ca

Jag har svårt att förstå behovet av att ge marsvinen pellets varje dag och ännu svårare att förstå att man vill att de ska ha tillgång till det jämt.
Ger man de bara grönsaker med c-vitaminer några gånger per dag tycker jag att det borde räcka med lite pellets varannan var tredje dag. Och de har ju alltid tillgång till hö.
Jag tror precis som Korven att vi människor gärna för över våra välfärdsjukdomar på djuren. Man ska inte förmäsnkliga djuren med en massa onyttig och överflödig mat.
Hopaps ingen tar illa upp. Jag ville bara säga vad jag tycker 

#42 Instämmer helt!!!

#43 Roligt att höra att någon håller med mig!

#44 Hehe. Ger själv inte mina marsvin pellets, de får i sig c-vitamin i hö/grönsaker dagligen istället.

#45 Ja, grönsaker och hö ska väl egentligen räcka…men mina får lite pellets då och då så de säkert får i sig c-vitaminer…haha 
jag hittar inget på hemsidan om lottie

#47 www.doggy.se och klicka sedan på kaninprodukter eller vad det står :)
#47. Precis som Kajsa_ säger ;)

Hur mycket mat ska man ge till en marsvinsunge?
#50. Menar du torrfoder då eller allt, dvs grönsaker, hö, torrfodret och godis?

Torrfoder, hur mycket åt gången, och hur många gånger om dagen?
Jag menar inte bebis marsvin, typ runt 10 veckor
#52. Okej, men vad för torrfoder ger du åt henne? Jag brukar ge 2 msk havre och 1 - 2 msk pellets/dag, per marsvin då, och det fungerar bra, så du kan ju testa utfodra med 1 msk på morgonen och 1 msk på kvällen utav det hon får? Fast innan du ändrar något, vad är det du ger henne?

Nja, jag har ju liksom inga marsvin än. Men jag ska få om inte så värst lång tid
, men jag tänkte att det var bra att veta från början hur mycket dom ska ha tills jag får dom ;)
#54. Okej, då rekommenderar jag pellets och havre till dom små, antingen pelletsen Oxbow (som är gjort för marsvin, finns oftast på djurkliniker) eller pelletsen Lottie (finns på Granngården och på vissa zoon). Så kan du ge 2 msk havre och 1 msk pellets /dag/marsvin. Det brukar räcka, men sen kan man ju mixtra med "foderstaten" deras om dom behöver mer eller mindre, men som mest tycker jag att en bäbis ska få 2 msk havre och 2 msk pellets, det ger jag till mina två snart vuxna marsvin, uppdelat på morgon och kväll (alltså 1 msk pellets å 1 msk havre på både morgon och kväll). Förstod du? Jag är lite dålig på att förklara 

Ja, jag förstod ;). Tack för tipsen! 

Men kan man ge havregryn istället för havre?
#57. Ingen aning, jag tror det är någon här på marsvin.ifokus som gör det, men jag kommer inte ihåg vem och är inte säker.

själv ger jag Carrier pellets, de älskar dom;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#59. Vart går det att köpa Carrier och för hur mycket?

Vi ger nog en halv deciliter på morgonen o lika på kvällen, en halv morot på morgonen, ngn sallad el frukt till mellanmål o så vitkål el morot på kvällen o massor av hö.
Tycker nog de bajsar väldigt mkt, så kanske får de för mkt mat? Men de skriker verkligen om de inte har mat i skålen el grönsak! Hur mkt bajs som helst varje dag……hrm?
#61. Mina bajsar också mycket, det är nog bara normalt.

#57 Ja, man kan ge havregryn istället för havre om man vill .. jag ger ibland havregryn till mina, ibland pellets, och ibland havre .. 

#60 De går att köpa på granngården, 25 kg ca 220 kr ;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#63 Okej, tack för svar! Vi har en bonde till granne, så vi får både hö och havre gratis. Det e ju bra 
#64. Oj, det går inte att köpa i mindre mängd? :P hur mkt kalcium innehåller det?

Ger ni era marsvin mat som man köper i affären? Jag har läst att det finns mycket fett i sådant, men eftersom det är gjort för marsvin…. Varför skulle man då inte ge det??

Varför ger ni era marsvin pellets/torrfoder över huvud taget????
Jag gör inte det ;) hihi.. Men ska köpa Oxbox inom 3v som de ska få varsinn msk av varje dag.
Mvh Felicia
#67 Om du menar från mataffärer? Nej, aldrig i livet att jag skulle ge det till mina marsvin! Det innehåller bara massa fett och inte de ämnena som marsvin behöver från pellets om de ska äta det. Det görs bara för att det är någon som köper det så att de kan tjäna pengar… De företagen har ingen som helst koll på vad marsvin behöver få i sig och inte. Det är som att bara smälla i sig massa kakor och vitt bröd, enligt mig.
Mvh Felicia

Ja, för jag har läst det……. Jag förstår inte att dom proppar i en massa fett och sen säljer det till djur, det är INTE bra. Folk tror ju att dom kan ge sådant eftersom det säljs för marsvin. 
Men det kan väl inte skada att ge någon gång ;P.
Jag tänkte ge mina blivande:
Hö, pellets, havre (eller gryn), frukt/grönsaker, vatten, och kanske LITE mat som man köper i affären. Är detta en godkänd kost för marsvin?

Det är lite komiskt egentligen vad många djurägare är noga om kosten till sina djur. "Det är som kakor o vitt bröd" ja men de flesta människor äter ju just så! Kolla "Du är vad du äter"

Om ni har bra tips på mat och pellets så tipsa om det på mitt inlägg "matsort till marsvin!!!!" Råkade skriva med stora bokstäver (oooops hihi
)
#68. Vet inet riktigt egentligen, för att komplettera deras kost kanske? Aja, ingen aning, men för mig känns det bättre att dom får lite pellets varje dag än ingen pellets alls.

#66 Jo i 18 kg säckar oxå, vet dok inte priset då:P ska kolla de tills i mrn ?:P
Jenny
Här hemma kostar en 18kg säck 225kr på granngården.
#75. Haha, ja det var ju en liten skillnad på säckarna, men jag täkte på typ max 5 kgs säckar :P

#77 haha nej de tror jag inte att de finns;P har glömt att kolla hur mkt kalcium de innehållar..:P
Jenny
Lottie Havre & Vetekli säljs i påsar på 1,5kg, 7 kg och 18kg. Äpple & Morot samt Maskros & Linfrö säljs i påsar om 1,5 kg… :)
Mvh Felicia

Lottie? är det bra foder och var kan man köpa det? Kram
Jo, det är rätt bra foder, bättre än blandningar och pellets som man kan köpa i mataffärer, djuraffärer (lösvikt, även vissa på påse) osv. Men den helt klart bästa pelletsen (som är gjord för marsvin) är Oxbow Cavy Cuisine. Oxbow kan du köpa på vissa djurkliniker och hos vissa , Lottie köps på Granngården/Lantmännen.
Mvh Felicia