Gräshö - Bra eller dåligt?
Ska hämta gräshö på lördag, bra eller dåligt att ge marsvin?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vad menar du med gräshö?
Allt Hö är ju gräs…
#1 Det heter gräshö, finns olika slags hö :)
Får hålla med #1, allt hö är ju gräs. Är det alltså bara vanligt hö vi pratar om eller är det något annat? Gräshö låter som om det kommer från en gräsmatta eller liknande.
Hanna
#3 Jo jag vet att hö är torkat gräs, men det kan se olika ut, och torkas olika:)
Ja men gräshö har jag aldrig hört talas om, däremot timotejhö och ängshö bland annat. Sen finns ju förstås hösilage och ensilage men det är ju inte riktigt hö som man oftast pratar om när man pratar om marsvinshö.
Hanna
#5 Men det är kanske timotej eller ängshö fast dem kallar det för gräshö?
Jo jag vet hur både ensilage och hösilage ser ut & luktar;)
Jag har faktiskt aldrig hört benämningen gräshö förut, men jag googlade lite snabbt på det och fick fram detta (se andra stycket under "Kost"). Alltså en benämning på vanligt hö.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har testat olika höer, mina grisar gillar verkligen inte ängshö =p
Gräshö är en annan benäming på Ängshö, som t.ex Timotjehö, precis som #7 säger.
Jag ska snart hämta hem balar till marsvinen med:
"Gräshö i småbalar Skulltorkat gräshö av ängsvingel och timotej i hårdpressade småbalar med snittvikt på 6 - 7 kg. Mycket hög kvalitet." - En som säljer hö via HästNet.se
Så ja, vad jag vet är det ett väldigt bra hö :-) Mina gillar iaf Ängshö, varför skulle de inte…
#9 Då är det nog samma :) Fast mina är inte hårdpressade tror jag inte:) Hört att hårdpressade är sämre än löspressad, vet ej om det är sant?
#10 Nej det är ingen större skillnad, jag föredrar hårdpressat för att det sparat väldigt mkt plats än med löspressade. Så jag får plats med mer helt enkelt.
#11 Okej :) vet inte om detta är löspressat eller inte, men bryr mig inte, måste ha hö så xD :) marsvinen och kaninerna äter vilket som :D