Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 781 ggr
Thea-Cazzy
0

MATSORT TILL MARSVIN!!!!

Jag tänkte att vi kunde använda detta inlägg till att tipsa och diskutera om olika marsvins pellets, mat, mm.

Skriv namnet på matsorten, och berätta lite om den!

Typ vad det innehåller, vad era egna marsvin tyckte om det, vilken sorts mat det är, mm. Glad

Thea-Cazzy
0

Själv har jag uppfattat det som att Lottie och Oxbow var bra….. Jag vet inte mycket om de, men det är pellets.

Är det någon som vet något om Lottie eller Oxbow?

[MatildaW]
0

Jag använder Lottie pellets, det tycker jag är bra och duger fint :) men så klart, Oxbow är nog bättre i sig då det är skapat för enbart marsvin osv. Lottie kostar runt 30 kr /1.5kg och finns på granngården och på vissa zoon, Oxbow kostar 250 kr/1.5kg (?) och finns på djurkliniker och hos vissa veterinärer.

Thea-Cazzy
0

Tack för det! Glad Jag tror att jag ska ha Lottie. Oxbow var säkert också bra, men lite dyr kanske……

ciss
0

Mina marsvin får en näve av marsvinsblandningen Dinner & fyra matskedar av Zooman pellets.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Jag ska dock byta foder. Dinner, blandningen, tycker de är helt okej men jag gillar den inte. "Fuskhavre" och dålig onyttig pellets. Ogillar den verkligen!

Zooman, pelletsen, ogillar de. De äter den inte helt enkelt, så jag ska byta ut den också mot Lottie.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Thea-Cazzy
0

Då får vi hoppas att dom gillar Lottie bättre :P

Diana61
0

Oxbow är min favorit men OJ så dyrt, så nu när jag har 6 marsvin så har jag blivit tbungen att tänka om. Jag har fårpellets och kornkross istället. Ger dom kligröt på kvällarna och däemellan får de grönsaker och frukt och obegränsat med hö och vatten.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Thea-Cazzy
0

Måste man inte ge pellets? ;) Bara undrar

Ting-e-ling
0

Har nu införskaffat Lottie och det verkar smaka mums!Skrattande

Thea-Cazzy
0

Lottie verkar vara jättebra, jag har aldrig läst om något marsvin som inte gillar den ;P

idipidi
0

Man måste inte ge pellets.

Att hitta ett foder som marsvinen tycker om är inga problem. Det knepiga är att hitta ett foder som är bre för denm i längden och inte ökar risken för urinsten eller njurproblem när de börjar bli lite till åren. I det avseendet är Lottie inte bättre än andra vanliga pellets som Edel, Stampe etc.

3velina
0

Mitt marsvin tyckte inte om Lottie. Fast i och försig tycker han inte om pellets överhuvudtagetRäcka ut tungan

[Theriss]
0

Jag har haft lite olika. Pellets från djuraffär ett tag, sen blandade jag Carrier, hel havre och kornkross, och nu provar jag Krafft Grund (för hästar) och Chudleys Rabbit Royal. Vet inte om det beror på hästpelletsen eller kaninmaten eller kombinationen av de båda, men speciellt mina agoutisar har fått en riktigt snygg glans i pälsen. Och de som varit sladdriga i hullet har blivit fastare. Men jag får passa så jag inte ger för mycket, för vissa har även gått upp rätt mycket i vikt… Tror det är pelletsen för de är jättestora och jag har varit ganska generös med dem… ;-) Behövs bara några stycken.

Thea-Cazzy
0

#11 Oj, behöver dom bara hö, vatten och grönsaker/frukter??

[MatildaW]
0

Om man är rädd för att marsvinet ska få njursten av pelletsen har jag hört att det bästa då är att blanda ut det med helhavre, det ska tydligen minska "kalcium effekten". Mina får som sagt Lottie pellets (brukar mixa sorterna varje gång jag köper så det inte blir så ensidigt Flört) och så får dom helhavre också, ca 4 msk - 6 msk varje dag, och 2 msk pellets var (25 gram).

Vad det gäller zoo pellets och kalcium var jag till ett zoo igår och blev JÄTTE förvånad, jag frågade zoo ägaren om han hade innehållsförteckning till pelletsen och frågade om jag fick se den, klart jag fick se den.. 8.9 kalcium innehöll den på 1 kg! Då blev jag förvånad då 1.5 kalcium ska tydligen vara gränsfall?

Ps. Lottie innehåller 1.1 kalcium. Ds.

Thea-Cazzy
0

#15 Jag har sett i affärer att dom blandar pellets och helhavre

[MatildaW]
0

#16. Okej.

GroaLover
0

använder pretty pets

FeliciaS
0

#8 #11 Marsvin klarar sig jättebra utan pellets. Det räcker med Hö, Grönsaker, Rotfrukter, Frukt och gärna grenar och lite viltväxter (gräs, maskrosblad m.m.).

Jag har haft gnagarblandning m. 2 olika sorters pellets och havre till mina första marsvin. Sedan hade jag pellets och havre och Lottie en förpackning i höstas. Nu har marsvinen ingen pellets men ska införskaffa Oxbow som de ska få en liiiten utfodring av per dag..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag har skaffat Lottie åt mina marsvin nu men dom får endast pellets 2-3 gånger i veckan och då lite.