Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4469 ggr
tensing
0

korn och havre

Visst ska det vara krossat men ej malet till marsvin? Kan de äta hela korn? Finns något bra inköpsställe annat än Granngården som bara har jättesäckar?

FeliciaS
0

Alla sädesslag måste vara krossade förutom havre. Kornkross ska det vara alltså. Malet blir svårt för dem att äta.

Saltå Kvarn säljer havre och kornkross i små förpackningar, finns på bl.a. Coop.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ratchaburi
0

Det är många som säger att det måste vara krossat men vad är motiveringen till det?

Lejonhjarta
0

Nu vet inte jag om d e d´samma på grisar men för hästar så tar dom upp nyttigheterna bättre i krossat.

Fast skulle aldrig komma på tanken att köpa krossat på tex COOP! Krossar du havre tex så är det kort hållbarhet på d om man vill ha någon nytta av näringen i havren. Redan efter några veckor e d bara bukfylla.

Leta upp någon bonde på landet istället som säljer och be honom krossa lite granna åt er. Bra mkt billigare åxå. Bonden ni handlar erat hö hos kanske har om ni frågar.Glad

FeliciaS
0

#2 Det är väldigt hårt så marsvinen kan inte bita sönder det annars. Hela korn kan man blötlägga också så de blir mjuka, men det är ju inte samma sak.

#3 Hur länge det håller står ju på förpackningen. De säljs ju i så små förpackningar i vanliga mataffärer så det tar slut ganska fort om man köper hem. Det är havrekross som blir dåligt, korn-, vete- och rågkross håller mycket längre - och havre kan man ju ge helt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ratchaburi
0

Att marsvinen inte kan bita sönder det låter ju konstigt. Varför skulle dem inte klara det?

Royalz
0

Är det inte för att korn är svårsmält och bara åker rakt igenom? Krossas det blir det lättare för marsvinet att ta upp det?

Lejonhjarta
0

#4 Nu pratar du om vanliga havregryn å inte havrekross eller? Havregryn och havrekross e mkt stor skillnad och havrekross har jag mkt svårt att tänka mig att dom säljer i mataffärer.

Grynen e betydligt dyrare men har man bara ett litet gäng med marsvin så är den kostnaden kanske inte så farlig.