Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2862 ggr
SofiaSvensson
0

Avbruten tand

Hej!

Snälla nån måste hjälpa mig allting började i fredags. Jag var i skolan men min mamma berättade, Jag har ett marsvin som är 3 år gammal, Han har sin bur på ett litet bord. Och min mamma var i köket och lagade mat. Och hon höll på med grönsaker och påsar i köket och då brukar Sotis ( Marsvinet) Alltid hålla på och gnälla för han vill ju ha mat. Men han gjorde inte det, Och mamma ba undra vad det är för fel på han sen gick hon in till han med lite morrötter och ba hej gubben, Hon trodde att han var innne i sitt hus. Och så la hon morötterna in i huset, Men han åt inte. Mamma trodde att han var död så hon tittade in i huset, HAN VAR INTE DÄR!! Hans bur brukar alltid vara öppet och han har aldrig rymt innan, Mamma blev helt chokad och ba VAR E DU.  hon letade under sängen och över allt, Till slut hittade hon honom under bordet bakom hö-säcken. Han såg jätte rädd ut. Mamma kollade honom men inget var fel. Sen den dan åkte jag till min pappa och kom tillbaks idag och hörde att det lät så konstigtnär han åt, Jag kollade på hans tänder Och en där uppe var hel avbruten och den andra satt kvar men den satt löst. Herregud

Och nu är min fråga vad ska jag göra???

isblixt
0

Se till att marsvinet får mat och vätska i sig. Stödmata eventuellt. Riv till exempel morötter, ge honom Critical Care om du har tillgång till det. Veterinärkliniker har oftast Critical Care.
Tänder växer hela marsvinets liv, se till så att de växer rakt.
Jag hade tagit marsvinet till veterinär, det gör jag gärna en gång för mycket än för lite då jag har en marsvinskunnig veterinär bara några minuter körtid från mig. Annars kan du bara ringa ett samtal och be om råd.

Lejonhjarta
0

Se tråden" Tandlösa Zooie". Ni ser ut å va i ungefär samma sits.Rynkar på näsan Lycka till!!

dumlekola
0

Jag kopierar in inlägget jag gjorde i den andra tråden här också.

Nu har ju min hona inte någon lös tand så du skall kanske gå till veterinären och be dem titta på den, men annars är det nog bara till att hålla koll på att marsvinet verkligen äter och dricker, det går bra även utan framtänder, men han kan ju vara chockad efter fallet också. I sådana fall kan det behövas lite extra stödmatning.

"När jag fick hem min ena hona så upptäckte jag snart att hon inte använde sina framtänder till att bita av med, trots att hon hade alla fyra. Den ena i nederkäken var dock lite missfärgad och aningen längre än den andra. Jag vet att hon åtta månader tidigare vägde ca. 1200 g och nu var hon nere i 943 g.

Plötsligt en dag upptäcker jag att tanden är borta. På en vecka efter det så gick hon upp 100 g (!) och har ökat ytterligare 60 g på tre veckor efter det. Och nu med bara tre framtänder så biter hon av som hon ska. Jag ser detta som ett tecken på att hon hade ont i tanden innan hon tappade den.

Om ditt marsvin inte biter av grönsaker eller hö nu i början så är hon säkert lite öm i tänderna. Om bara grönsaksbitarna är tillräckligt små för att få in i munnen så skall det inte vara några problem att äta dem. Min Linnea åt hö som vanligt när hon hade ont förutom att hon inte bet av utan snällt tuggade på tills höstrået tog slut. Om du vill så kan du klippa lite hö i 4-5 cm bitar och lägga i en matskål för att underlätta för ditt marsvin. Då kan hon välja om hon vill äta det eller det normallånga höet. Här var det mest kastraten som passade på att äta det klippta höet. ;-)"

SofiaSvensson
0

Tack för alla svaren! Jag stannde hemma idag från skolan för att se till han lite. Jag ser att han äter men hans tänder knakar när han äter, Jag kollade hur mycket han väger idag, Han har inte gått ner i vikt han väger 1,4 kg. Och han verkar inte så speciellt rädd eller så.