Lös mage av kalla grönsaker?
Undrar om dom små marisarna kan bli lösa/mindre hårda i magen av KYLSKÅPSKALLA GRÖNSAKER?
// Shintaida
det harjag aldrig märkt iallafall :) mina får ofta grönsaker direkt ur kylen.. 
Ingen aning. Mina får grönsaker ur kylskåpet och "utanför" kylskåpet. Men oftast sköljer jag dom varma, men ibland inte :)

marsvin blir ofta lösa i magen av sallad och gurka, man ska inte ge dom för mycket av det, men det är bra om man ger dom vitkol då och då istället, (mina älskar det)

Dom blir väl lösa i magen när dom har fått i sig vattenrika frukter/grönsaker?
#4. Jo, det är väl något sånt? Fast det kanske inte blir på alla marsvin?

Jag vet inte riktigt, men jag vet iaf att man inte ska ge för mycket gurka, tomat mm.
#4 Nej, inte om de inte får för mycket. Vatten har de ju i flaska också :) En gurk- eller salladsbit då och då är helt OK men varför det inte ska vara i marsvinens vardagliga kost är främst därför att det inte innehåller så mycket vitaminer… I princip inte ett dugg c-vitamin. Mina första marsvin fick sallad och gurka varje dag (då var jag bara ca 8 år och visste inte att de hade ett c-vitaminbehov). Inte var de något lösa i magen… Det handlar ju om att vänja sig också.
De kan bli lösa i magen av att få grönsaker som kommer direkt (direkt och direkt… de måste ju sköljas noga) från kylskåpet eller om man inte torkar grönsakerna efter att man har sköljt dem. Jag sköljer grönsakerna först i varmt, sedan i kallt vatten och sist torkar jag de noga - innan marsvinen får de.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 Okej, jag trodde att dom blev lösa i magen ;P

#7 Okej, jag trodde att dom blev lösa i magen ;P
Jag brukar alltid låta grönsakerna/ frukterna ligga framme någon timma eller så i rummet så dom inte är kylskåpskalla, Sune vägrar äta annars, då låter han dom istället ligga i buren och sedan blir dom smutsiga och äckliga och då vill han ändå inte ha ^^' Bortskämd… Jo absolut!
Kram Hanna
Hanna

Haha, ja… Vissa är ju lite kräsna, men det får man ju faktiskt vara 
#7. Vet du vad jag kom och tänka på med gurka och att det är så mycket vatten i det? Kan man inte testa göra gurkvatten? :P De skulle dom väll uppskatta lite då och då, kanske när dom är ute på golvet och springer? :)
Vet lite OT, men var tvungen att skriva ^^,

#12 Det var inte en dum ide… 

#12 Jo, det kan man ju göra. Det gillar de säkert ;) Fast att ha det i vattenflaskan går nog inte, det "ruttnar" (åtminstone blir dåligt) nog rätt fort..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15. Hehe, jag tänkte på det, de var därför jag skrev "kanske när dom är ute på golvet och springer" :P