Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4011 ggr
3velina5
0

Äter och dricker inte

HEEEEEEEJ :S

Min kompis marsvin fick typ något spån i klon, han kunde inte gå och så, de åkte till vetrinären och han drog bara av klon utan bedövning eller något, du äter han ingenting och dricker inget, de har försökt att få i vätska och så, har ni något tips???????? HJÄLP!!! Han kommer att dö av uttorkning annars

elsasputte
0

Vet inte hur man ska göra men om marsvinet inte får i sig vätska så borde dom kanske ringa till vet och höra efter…

godisgrisen
0

Marsvin som inte äter eller dricker är illa ute så ni måste tvångsmata.

isblixt
0

Stödmata med Critical Care, spruta in i munnen i små portioner åt gången. När marsvinet totalvägrar mat och vätska är det akut, så försök få han/hon att äta.

Fridaaaa
0

ring veterinär och åk in. och stödmata som #3 säger

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

3velina5
0

de har ingen sådan där spruta, och de försöker att mata. Jag ska säga det till de

3velina5
0

Han hade somnat..,

Lejonhjarta
0

Har dom ingen spruta el pipett hemma? Finns på apoteket å köpa. Lättare att vätska upp med d. Koka vätskeersättning å ge!

Abico
0

Drog veterinären bara ut hela klon utan bedövning?

Hanna 

3velina5
0

#8 ja det stämmer

isblixt
0

Eftersom vi inte vet hur pass akut läget är är det svårt att säga vad som måste göras, om han måste in akut till veterinär eller inte.
En sak som är säker är att han måste ha vätskeersättning och även något höliknande till magen för att den inte ska krascha totalt…

3velina5
0

Han har fått i sig lite vatten nu, och han sover. Jag tror han var chockad.. hoppas det lugnar ner sig lite. Han drog ju utan bedövning, så han blev nog chockad marsvin - chockad= kan inte göra något

Hoppas det blir bättre, ni får gärna tipsa mer.. kommer med mer info imorgon :)

elsasputte
0

Stackarn så kan de väl inte göra?? De måste väl bedöva…?

FeliciaS
0

Stackars marsvin, jag förstår verkligen inte hur veterinären tänkte genom att bara dra ut klon! Stod ägarna bara och tittade på när veterinären plågade deras marsvin? Förvånad

Det är jätteviktigt att han får i sig fiberrik mat. Eftersom marsvin har snabb ämnesomsättning måste de ständigt tillföra mat och då fiberrik sådan för att hålla igång systemet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

3velina5
0

#13 det var väl för chockade för att säga något, ja det undrar jag med liksom.

Okej,ska tala om det.. Taaack!!

Abico
0

#9 - Helt galet, jag förstår inte ens varför det gjordes? 
Har marsvinet fått något smärtstillande i efterhand eller så, han måste ju ha ont.

Hanna 

3velina5
0

Han är död. Det här skickade min bästa vän igår.

''Jag är rädd :(

Goldie är svag. När man lägger honom på sidan orkar han inte resa på sig. Han ligger bara där som en geleklump:( Han är ledlös och saknas

Jag har suttit och gråtit med honom i famnen i flera timmar (invirad i en filt) men tårarna är fortfarande lika många. När jag skulle hämta Goldie från buren så pep Ajje jättesorgset. Det lät som att han grät och visste att Goldie är sjuk och orkelös. Allt är så tragiskt! :( Förresten Goldie stinker fortfarande lika mycket. Om inte mer… Mamma ringde sin jobbarkompis som har över 100 marsvin och hon tyckte att det lät som att Goldie bestämt sig för att dö. Han orkar inte mer…:( Förlåt för att jag skriver allt det här''  Jag sitter här och gråter har ringt och pratat med henne, hon har inga tårar kvar.

R.I.P GOLDIE. ÄLSKAD OCH SAKNAD AV ALLA I HANS NÄRHET ?

[Licroana]
0

Nej vad tråkigt! Beklagar!:-(

Rip Goldie<3

Men jag förstår inte varför dom drog ut hela klon, dessutom utan bedövning, låter ju helt sjukt! Vad var det för veterinär?

3velina5
0

#17 förstår inte jag heller… :(

Tack till alla som skrivit i ämnet och de som har försökt att hjälpa till, Corinne och hennes familj och jag uppskattar det jättemycket.. tyvärr så dog han ändå. Tack!

EvaLuna
0

Å så sorgligt! Jag tycker oxå veterinären låter helt puckad. Du är en god vän som bryr dej & försöker ta reda på vad man ska göra. <3 Jättetråkigt att Goldie dog.

Sov gott lilla marsvinet.

Lexxi
0

Usch så tråkigt.. Men ni gjorde allt ni kunde för honom och det är det viktigaste.

Sov så sött lilla Goldie

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Corinne1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så himla mycket Eve <33

Är jättetacksam för att du bryr dig så mycket…älskar dig<3

Jag förstår inte heller hur veterinären kunde göra sådär, själv var jag inte där, men min mamma och lillasyster var det.

Veterinären höll liksom Goldie uppochner och drog av hans klo medan han skrek och blödde. Blev så himla ledsen när jag hörde det… :(

Sen slutade han bara att äta och dricka, och blev helt slö…fast vi tvingade i honom vatten med druvsocker. Men maten vi gav vägrade han svälja, även när vi mosade den.

Och eftersom veterinärmottagningen inte var öppen när vi behövde hjälp tänkte vi vänta till morgonen.

Men vi hann inte, han dog i min famn kl. 01.13 Gråter

Fast jag är ändå glad över att han inte dog ensam. Jag satt uppe med honom i 6-7 timmar och pratade med honom. Självklart är jag jätteledsen och saknar honom otroligt mycket men det finns inget annat att göra än att hoppas att han får det bra i himmelen <3

Verkligen TACK till alla som har tagit sig tid att bry sig och skriva i det här ämnet. Jag är jättetacksam, och vet att Goldie också skulle varit det.

Blomkrukan
0

Vilka fina marsvin! Synd att Goldie gick vidare.

Den där veterinären verka ju inte klok! Det borde väl gå att anmäla h*n? Det lilla grynet dog ju efter h*n behandling.

Goldie var nog glad över att få somna in i din famn : ) Just nu kanske han skuttar på en stor grön äng med massa andra marsvin utan att ha ont…

Vila i frid Goldie!

alva-m-t
0

Shit vilken puckad veterinär. Om jag var du skulle jag nästan åkt tillbaka till vet och personligen klagat.

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.