hur mycket ska marsvin väga?
de så att jag har 2 små 7 veckors marsvin och undrar vad dom ska väga som 7 veckors och framåt
m.v.h johanna
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
det är supersvårt att säga, man får helt enkelt kolla hullet, för vissa marsvin växer snabbare än andra:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
man brukar väl säga för försäljning 300gr eller ? då är dem ju ca 5veckor jag brukar kolla så att dem går upp i vikt jämnt varje vecka vid ett års ålder bör dem ligga kring kilot vad jag förstått iaf! kanske man skall göra en undersökning på alla marsvin mellan tex 1-5veckor väger dem i genomsnitt si och så beroende på vad folk svarar då får man ju kanske ett hum om ens marsvin väger inom den ramen ?
#2 Ja man brukar säga ca 300 gram & vara då minst 5 veckor:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 - Fast vad spelar det för roll att veta vad ett genomsnittligt marsvin väger vid en viss ålder? Vad ska man göra om man har marsvin som inte faller in i ramen? Jag har nu t.ex. två små marsvinsungar (7 veckor gamla) som, trots att dom får precis samma mat som jag alltid gett till vuxna och ungar, växer långsammare än vad jag är van vid. Även om jag fick en siffra från en stor undersökning där det kom fram vad en genomsnittlig 7 veckor gammal unge vägde så skulle det ju inte förändra vikten på mina ungar.
Hanna
det förståss var likadant för mig när jag var mindre föll inte in i ramen är nog dumt att försöka göra en lista när man tänker efter just för "dem som inte passar in" betyder inte att et är fel på grisarna :)
mina är 7 veckor och ena väger 300 och den andra 275 gram… de verkar ju vara alldeles förlite då eller? och vad e hullet och hur kollar jag de?
Skulle man jämföra med min 4veckors som väger likadant som dina så ja är dem små MEN det går inte jämföra. Kolla om dem växer i jämn takt väg dem varannan dag i början ja kanske tom varje dag så du lär dig hur just dina 2 växer det är väl det enda som går att tipsa om tror jag ^^
ok tack så mycket
Jag har 2 ungar som är 7v imorgon och den ena väger 300g och den andra 250g.
ok men vad e hullet och hur kollar man de?
Sålänge dom mår bra & äter som dom ska, förstår jag inte varför man ska vara så noga med vikten.
Jag har aldrig vägt mina, det behövs inte, det syns ju att dom är lite överviktiga :P Men ja, vad gör det, sålänge dom inte lider av att vara det. Titta på marsvinen, ser dom inte ut att vara väldigt magra eller tjocka och äter som dom ska, skulle inte jag bry mig om vikten.
okej men vad är hullet och hur kollar jag de?
okej men hur dska de kännas om man strycker 2 fingra längst ryggraden? ursäkta för frågorna men är en orolig marsvinsägare
m.v.h johanna
Ett friskt marsvin har en fin, muskulös kropp med bra hull. Svårt att beskriva exakt hur det ska kännas då marsvin är olika i kroppsbyggnad.
Känns dina marsvin bra i kroppen, äter som de ska och går stadigt upp i vikt hade jag inte oroat mig.
Väg dina marsvin regelbundet med några dagars mellanrum, samma tid varje gång (jag tycker att jag får jämnast vikt om jag väger dem på morgonen innan frukost), och se så att de hela tiden ökar i vikt. Om de står stilla eller minskar i vikt så kan det vara något som inte stämmer. Om de ökar hela tiden så är nog allt OK.
Jag har aldrig haft ungar så jag vet inte hur de skall kännas, men om man känner i "armhålan" så blir det extra fett där om marsvinet är överviktigt, fast det är ju inte det du är orolig för.
okej tack för ala rden :)
# 16 okej nej de e de ju inte men de är bra att veta ifall jag någon gång blir orolig för de :)
#14 Kotorna i ryggraden samt revbenen ska INTE kännas jättetydligt, utan det ska vara ett lager med muskler/underhudsfett över.
Har några 8 v ungar hemma nu som har väldigt olika storlek. En väger strax över 300 g (typ 304 eller så) och den tycker jag är väldigt liten, dock känns inte revben/ryggkotor på den. En annan väger 385 g, och den är enligt mig ganska lagom. En tredje väger hela 480 g och den är storvuxen och stabil, men absolut inte fet.
Växande ungar (upp till cirka 5 månader) tycker jag f.ö. inte KAN vara feta.
#18: jag har för två veckor sen köpt 2 kullsyskon och en halv syster. De är väldigt olika i storlek. En mycket mindre. Hon äter dock som en häst och känns inte direkt mager.
Vägde dom efter en vecka
Lilly 8 v 204 gram
Elsa 8 v 345 gram
Mimmi 10 v 454 gram
Ska väga dom igen imorgon. Hur mycket bör Lilly gått upp för att jag inte ska behöva oroa mig?
Hade ingen bra bild
#19: vägde dom igår och alla tre hade gått upp ca 50 gram på 6 dagar. Känns bra att vikten ökat 😊
#21: Känn på dem. Du ska kunna känna revben och ryggrad, men inte alltför tydligt. Då är de lagom. Själva vikten kan variera massor mellan olika marsvin. De är helt enkelt olika stora.
Om de mestadels äter hö och grönsaker så är det inte mycket man kan göra. Då brukar de ha den vikt som är alldeles lagom för just det marsvinet.
Okej!