Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4463 ggr
[Jessica-B]
2

Vad betyder lätet?

Igår fann jag ett av mina marsvin låta nästan som en fågel. Du kan lyssna på ljudet här. Lätet beskrivs som "chirping", men vad innebär chirping egentligen?

Abico
1

Det är ingen som riktigt vet vad det betyder.
För mig är det bara ett negativt läte, alla marsvin som chirpat hos mig har varit sjuka och senare dött eller varit väldigt stressade (efter att dom flyttat ihop med nya kompisar). Helt enkelt ett läte som talar om att marsvinet mår dåligt.

Hanna 

[Jessica-B]
1

Love som chirpade verkar som tur är må toppen. Jag hoppas att lätet inte innebär något negativt, som kommer senare. :(

Skumt att ingen vet vad lätet har för betydelse. Men det kommer väl med tiden, som med allt annat Flört Tack Hanna

Abico
1

Problemet är väl att man inte riktigt kan samsas om när det kan höras. Som jag sa så är det för mig enbart negativt, marsvinen sitter som i trans och är liksom okontaktbara. Dessutom skrämmer ljudet alla andra marsvinen i rummet, dom kuttrar av obehag och racear in i sina hus och tunnlar så att spånet flyger.

Andra hävdar att dom har marsvin som chirpar precis som när dom skriker efter mat, lite då och då och utan något speciell orsak. Inte verkar marsvinen det minsta påverkade och inte heller något av dom andra marsvinen omkring.

Hanna 

[Strawberi]
1

För mig är det posetift. För har bara hört det 3 gånger. Jag har haft tre kullar. Hon som gjorde det lät första kullen, inte andra (honan och ungarna dog) andra gången då det gick bra lät hon igen. Sedan nu när jag snart ska ha kull igen så lät hon här om dagen..

[Jessica-B]
1

Love var inte direkt apatisk, men jag kunde ta upp honom hur smidigt som helst utan att han gjorde något som helst motstånd, vilket är ovanligt. Han var väldigt lugn, det bör tilläggas. Jag vet inte hur hans burkompis reagerade, för han satt gömd under ett av hustaken. (Kanske var det hans reaktion.)

Royalz
1

Jag har bara varit med och chirping en gång och för mig är det inte positivt.

Jag råkade välta ner 4 kompostgaller så det förde ett väldigt väsen och en stund senare började ett utav mina marsvin chirpa.

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Lyan
1

De gånger jag har hört det har det inte varit något konstigt.

Har hört Birk två gånger, Lovely en och Rema en. Så fort något stört eller jag har rört mig har de slutat.

Dock vet jag att något marsvin måste chirpa ofta här. Har inte hört det själv men fåglarna chirpar så de måste ha hört det många gånger.

Lejonhjarta
1

Han kan inte ha hört någon gammal traktor som står på tomgång??Flört D va precis så han lät…Glad

Moa-16
1

Jag har hört det någon gång, vet inte vad jag ska tro. Inget speciellt hände som kan ha skrämt henne eller så. Men ja, dom kanske bara vill få lite liv i oss ;)

[Jessica-B]
0

Intressant att lätet dykt upp på så olika områden. Det kändes precis som att jag hade en fågel på trumhinnan, så jag hoppas att Love inte får för sig att chirpa järnet igen. Summan av kardemumman: Det verkar inte som att marsvinen ens själva vet varför dem chirpar. Flört