Frågor om klor.
Hej!
Jag fick två marsvin i julklapp som heter Polka och Edward. Deras klor ser långa ut och det går inte att se pulpan för klorna är brunsvarta. Hur långa ska klorna vara? Jag har haft hamster förr och deras klor är pyttesmå och behövs inte klippas. Edwards klor är jättevassa och Polkas är trubbiga.
Kan jag klippa med en nagelknipsare för människor eller måste jag ha en speciell kloklippare till marsvin?
Bild på polkas klor.
Hoppas nån vill svara!
Mvh Anna
Jag tycker de ser ganska lagom långa ut :)
Jag har provat att klippa med en klippare för människor men det blev inte alls lika bra resultat som med en sådan som är till för katter t.ex.
Jag använder alltid en liten nagelknipsare för människor. Tycker det är mycket enklare att se hur mycket (litet) man kan ta med en sådan.
Lite svårt att se på bilderna, men jag tycker Polka ser ut att ha OK klor, och Edward kanske lite långa. Klipp litegrann ifall du tycker det känns vasst på hans bakklor så kan han inte riva dig av misstag när du lyfter upp honom.
har en kloklippare men fy vad jobbigt det är med den däremot tycker mina marsvin inte att det klämmer lika obekvämt som med nagelknipsare testa vilket dina föredrar sitter precis och klipper 112 klor :P
#5 - en annan har ju 224 klor som ska klippas varje månad ;)
Jag tycker att klorna ser normallånga ut. :)
Det går bra att använda en nagelknipps för människor. Personligen använder jag mig dock av en klosax (för katter). Jag använde nagelknipps innan, men marsvinen verkar föredra klosaxen eftersom att den tar i en mer bekväm vinkel uppfattar jag det som. Med en riktig klosax slipper jag oroa mig om att råka klippa i något annat, eftersom att nagelknippsen är så bred, och lätt kan "ta tag" i en tå/klo bredvid.
Du får prova dig fram vilket som känns bäst för dig.
strawberi hur gör du med dina klipper du i omgångar eller alla samma dag ?
Jag har ochså en klosax för smådjur, eller om det va katt, men i alla fall så tycker jag att det är jättebra.
Men en fråga bara, är det viktigt att man klipper klon i en speciell vinkel i förhållandet till tassen? läste det någonstans, men är det nåt man bör tänka på?? :)
#7 Minsta sortens nagelknipsare är faktiskt enormt smidig tycker jag. ingen risk alls att klippa i andra tår.
Tvärtom brukar det vara väldigt enkelt att klippas små, små flisor och liksom finjustera klon.
#9 Jag brukar klippa i flera steg just för att det inte ska bli några konstiga vinklar. Klon blir liksom formad som innan, men kortare.
Se illustration. På bild 1 ses klon uppifrån. jag klipper alltid minst 2 knips, ett på varje sida. På bild 2 ses klon från sidan, innan klippning. På bild 3 ses den färdigklippta klon från sidan.
Observera att jag anser att det är betydligt värre att klippa i pulpan än att ha aningens "för långa" klor. Det brukar jag ha i åtanke när jag dömer i petklass.
#8 - Jag klipper i omgångar. Lite då och då, enklast så skulle jag säga! Använderm ig av en liten kattklosax, supervass tar mig inte ens 2 minuter per marsvin..
#10 Vilken bra bild:) tack!