Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 5562 ggr
Nusan
0

Bråkande marsvin

Jag är ingen uppfödare utan har bara marsvin som husdjur.

Familjen har haft två killar sedan i augusti. Redan då var en av dom mer dominant och bestämmer.

Idag skaffade vi en ny liten hane. Vi var oroliga att dom stora skulle hoppa på den nya.

Vi började på neutral mark, sedan en och en ihop med den nya, i buren. Men sedan när vi stoppade in alla tre tillsammans blev det kaos.

Då började de stora att bråka! Det blev slagsmål på blodigt allvar. Så nu har vi tagit ut den lille.

Vad ska vi göra?

Fridaaaa
0

3 hanar i samma bur går sällan tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Buffen
0

Som #1 skriver funkar det inte så lätt med tre hanar. Det var ju lite synd att ni stoppade in en till i ett par när ni kände den oron.

När ni nu tagit bort den nya bråkar dem gamla ändå? Om inte så avvakta ett tag. Så länge de gamla inte kastar sig på varandra skulle jag låta dem vara på en extremt stor yta med hö och mat i ett antal timmar så att dem får chans att åtegå till det normala. Men om dem som sagt fortsätter att verkligen slåss blir du nog tvungen att sära även dem och alltså skaffa alla marsvin möjlighet till varsin ny kompis.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Buffen
0

Förtydligande; jag menar alltså att det är uteslutet att den nye lille hanen kan gå med ditt gamla par överhuvudtaget. inlägg #2 handlar om hur du kanske kan rädda det gamla paret.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Creation
0

Det är knepigt att få tre hanar att funka väl ihop, tyvärr. Det krävs massor med yta och mycket tid, och inte ens det är en garanti på att det kommer att fungera. Hur stor är buren?

Ifall det gamla paret bråkar mycket(slagsmål på blodigt allvar gång på gång) och det inte verkar funka kanske det är bäst att dela på dem och försöka sätta en av dem med den lille nya och den andra med en ny kompis. Jag tror inte att det kommer att funka med någon trio för dina grisar.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Nusan
0

Jag tog ut den lille så fort dom två stora hade bitit varandra, rejält, en gång var…

Så nu är den lille i en bur brevid dom två andra. Dom stora ligger under var sitt tak. Och har inte bråkat mer. Mest pipit och varit på sin vakt mot varandra.

I morgon ska vi försöka igen på golvet med alla tre tillsammans.

Abico
0

Jag tycker inte att du ska försöka med alla tre igen, det ökar bara chansen ytterligare för att ditt hanpar inte alls kommer att fungera ihop sedan.

Hanna 

gickan87
0

Instämmer med de andra. Antingen får du ha 4 pojkar i 2 burar dvs 2 par eller också får du lämna tillbaka ungen där du köpte honom.

Tänkte precis som du att jag skulle ha 3 hanar ihop. Satte då ihop 2 st 8 veckors ungar och en vuxen hane på 4 år. Det gick i 2 veckor sedan slogs den ena ungen med den vuxna så mycket att det blev sår. Så då fick den bråkande ungen flytta till egen bur.

MVH Erika :)

Nusan
0

#7:

hade du den ensam i en bur då, eller köpte du ett marsvin till? Kunde dom vara tillsammans när dom var utanför buren?

Idag var alla tre ute relativt länge. Dom stora sprang efter den lille. Men inget slagsmål. Nu är alla tre inne i buren. Den ena stora ligger på hustaket, medans den andra uppvaktar den lille.

Inget slagsmål, än så länge.

Finns det risk för att den lille blir ihjälstressad??

Mari
0

Hur stor bur har du? De kanske bråkar eftersom de tycker att det blir för trångt när ett tredje marsvin har tillkommit?
Som jag förstått det så måste man ha ordentligt stor bur för att ge tre hanar en chans att fungera tillsammans.

Jag har ingen aning om de kan bli ihjälstressade men skulle tippa på att det finns en chans, du får ha koll och se hur det hela utvecklar sig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gickan87
0

#8 Han går i egen bur tills han kan kastreras och gå i min tjejflock. Men hans bur står bredvid tjejburen så kan både se och hälsa på dem när han vill.

MVH Erika :)

FeliciaS
0

Att tre marsvinshanar fungerar bra ihop är tyvärr snarare ett undantag än regel. Jag tycker inte att man bör försöka introducera en hane till ett hanpar som redan fungerar tillsammans, det anser jag för riskabelt eftersom det kan resultera i att ingen av dem kommer överens igen och då har man tre singelhanar i varsinn bur :/ Mitt tips till dig är istället att du letar efter en kompis till din lille hane och inte försöker sätta ihop alla tre igen. Det känns inte värt risken tycker jag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lixim
0

Jag har 3 marsvins hanar ihop :)

Fungerar super.

Dock är dom i ung ålder

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lixim
0

Kan ju tillägga att dom är 10 v. 3 månader o 5 månader

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Creation
0

Jag undrar fortfarande hur stor buren är. Om buren inte är väldigt stor kan det vara en bidragande anledning till konflikten.

#12-13 Det brukar oftast inte vara några problem att ha tre hanar ihop, fram till att två(eller alla tre) är runt halvåret. Det är då bråken om rang och dominans oftast börjar och det är då som många trios spricker. Först när marsvinen är en bit över året och de funkat ihop en längre tid kan man förlita sig på att det kommer fortsätta att fungera.

mickro
0

jag har haft fyra vuxna hanar ihop utan problem. men det är ju väldigt olika, sen beror det ju på grabbarnas sätt att vara. en del är ju födda bråkiga. :P

dom fyra var allihop väldigt lugna.

Mojma
0

Ni som skriver att tre hanar inte får ha för lite utrymme, vilken storlek av bur tänker ni er krävs till tre?

Fridaaaa
0

#16 En egenbyggd helst, så man kan göra den riktigt stor, men det är inte ens säkert att det hjälper

Mojma
0

Jo men mått på ett ungefär? Nyfiken på vad ni menar som skriver så, skulle vilja veta på ett ungefär vad ni tippar & har erfarenhet av. Jag har aldrig haft tre hanar ihop så kan inte uttala mig själv :)

[Maijah]
0

#18 Jag hade 3 hanar ihop i en 200x80 bur och inte änns det utrymmet gjorde dem glada tillsammans… Men jag skulle inte sätta ihop hanar i mindre än 140x70cm-160x80cm. Sen beror det ju på hanarnas olika personligheter och "dominansgrad".

Fridaaaa
0

#18 Minst 160x70cm.

Creation
0

#16 Tja, 140x70 är väl lämpligt för tre honor, så jag håller nog med om rekommendationen i #20. Men jag har aldrig själv hållt tre hanar ihop, så jag kan inte lova någonting. Alla är olika, vissa behöver mer, vissa klarar mindre. Men så stort som möjligt förstås. :-) Själv har jag en 160x70 till mina två hanar och tre hanar skulle jag testat att ha där om jag faktiskt vågat riskera det. Inte mindre i alla fall.

Nusan
0

Buren är bara 150x60cm.

Jag antar att det är för litet. Det har ju gått bra med två lugna, men nu springer den lille omkring, ingen får vara ifred, eller ha eget utrymme.

När den Lillen är i buren brevid blir det bättre för alla och dom kan nosa på varandra. Till helgen får vi försöka bygga till eller besluta oss för att separera dom stora.

#15 Mickro: Skaffade du alla fyra marsvinen samtidigt? Var någon mer dominant? Hur stor bur hade du?

Mina är inte så gamla heller: 8v och ca 8 månader .

Mvh Nusan

mickro
0

#22 Det började med tre tillsammans pappa och sina två söner. då fick jag dom tre i en bur som bara var 80 lång. Och det gick bra, men i mitt tycke alldeles för litet så då fick dom flytta över i en 140 bur.

Sen fick jag hem ett omplaceringsmarsvin som var dräktig, och den ena hanen fick inget nytt hem så han fick flytta in till dom tre grabbarna som då var 2 år och dom två små 1 år. Lite bråk i början men sen cool lugnt.

Nu har buren ökat till 200*80 och det funkar fortfarande jätte bra. Så det är skönt, men det beror ju på vilken slags personlighet och hur dominanta dom är. mina tre första är väldigt lugna och bryr sig inte om lillen som försöker vara högst. Han är nu 11 månader. :)

så långt det blev :P

Nusan
0

Nu har vi haft Lillen ihop med dom två stor i fyra  dagar. Det funkar riktigt bra, tycker jag. Pricken= den dominate, Blaster den kuvade…

Vi har byggt till ett loft, där den ena stora håller till. Innan kunde inte Lillen komma i närheten av Blaster utan att Pricken blev tokig,Men nu går Lillen till honom utan att Pricken hoppar på honom.

Hoppas att detta håller.

Idag ska  jag bygga till en liten "rastplats" av ett gammal burgaller.

Tack för alla bra tips som man hitta här på forumet!

[Aquelegia]
0

åh vad roligt att det gick bra för 3männen. Vart lite orolig när jag läste din tråd släppte ihop mina hemkommna gossar med bebisen igår men då slogs alla som fasiken nu imorse testade jag igen och då gick det fin fint :D turing vi hade där båda tydligen då det ju inte är normen att 3 hanar går ihop :D

Nusan
0

Efter två veckor ihop så fungerar det relativt bra.

Dom "stora "hanarna  byter plats med varandra. Båda vill vara med Lillen.

Nu ska vi bara får Lillen att bli mer tam.

Tack för alla inlägg,

mvh Nusan