C-vitamin som förstörs av ljus
Jag är helt kass på kemi, men undrar om någon kan ge en begriplig källa till hur lång tid det tar för c-vitamin i vatten att brytas ner. Jag vet att "alla" säger att det tar en halvtimme innan ljuset bryter ner det, men var hittar man en vettig, enkel källa?
Envishet och drömmar
Hittar ingen källa där det står exakt HUR snabbt det går, bara att det går snabbt och dessutom snabbare ju mer syre som finns löst i vatten, ju varmare det är och om det finns någon metall närvarande.
Så friskt vatten som man tar ur kranen (=innehåller mkt syre) och häller i en drickflaska för gnagare (=metallpip) verkar vara en ganska dålig miljö för C-vitamin.
Visserligen lär C-vitaminets första nedbrytningsprodukt ha cirka 80% av vitaminvärdet kvar (Källa, sid 11-12)
För egen del anser jag det vara helt onödigt med konstgjort C-vitamin till marsvin då det är så otroligt enkelt att ge dem tillräckligt med C-vitamin genom lämpliga grönsaker.
Det sämsta öht är att tillsätta brustabletter med C-vitamin till dricksvattnet eftersom dessa innehåller mycket natrium. Överskott av natrium kan, såvitt jag förstår, bidra till uppkomst av urinsten.

Har hört bra mycket kortare tid än 30 min, snarare runt 12-15min. Syntetisk c-vitamin är skit dessutom. C-vitamin ska man ge genom grönsaker.

# 1. Nu lämnar mina kemikunskaper som nämnts en stor del att önska, men som jag tolkar det handlar det om att L-askorbinsyra omvandlas till DHA som har 80% c-vitaminvärde istället för L-askorbinsyrans 100%. Är jag på rätt spår?
"Oxidation av askorbinsyra i vattenlösning sker lätt vid påverkan av syre, temperatur, ljus, pH, starka joniska lösningsmedel, oxiderande enzym och övergångsmetaller, till exempel järn och koppar" (s 12) står det ju men inget om hur lätt eller hur snabbt.
# 2. Jag har inte menat att syntetisk c-vitamin är bra, jag vill bara veta om det finns substans i tidsangivelserna eller om det är en myt.
Envishet och drömmar
Har inte hittat någon exakt tidsangivelse. Förutom en uppgift att 25% av C-vitaminet i DJUPFRYST & FÖRPACKAD juice är förstört efter 3 veckor. Så för C-vitamin som exponeras för syre och ljus i rumstemperatur skulle jag tippa att det verkligen går väldigt fort.
#3 Alltså - DHA är bara den första nedbrytningsprodukten. Den bryts i sin tur (väldigt snabbt eftersom DHA är en instabil molekyl) ner till glukonsyra. Och så vidare.
TS Har du kollat med livsmedelsverket? De borde väl ha uppgifter om detta. Jag har sett det någonstans men minns inte var…