Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10392 ggr
[tigersprang]
0

Knöl på marsvin

hej, vi gosade lite extra me grisarna idag, å då märkte vi att min en marsvins hane har en liten hård knöl vid högre sida lite nedanför huvudet.. vad e det för något? nåt farligt??

Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.

tensing
0

Håll koll så att det inte växer. Ofta är det "bara" fettknölar…

[tigersprang]
0

okey, jag ska, men är fettknölar farliga?

tensing
0

Nix, bara fett :) Kan försvinna också. Cysta är också ganska vanligt - info finns på t ex Humlans sida:

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/tumorer.html

Lejonhjarta
0

För att förtydliga så sitter knutan på sidan av kroppen, på sidan av bogen om han varit häst. Vet inte om d heter bogen på ett marsvin.Flört

Sitter i hudlagret och sitter fast i huden om man lyfter den, men e inte rörlig i själva hudlagret. Skulle tro att d e en fettknöl, hoppas d iallafall. Brukar man op, försvinner dom själva eller kan dom ha kvar dom utan problem??

godisgrisen
0

Det låter som en ofarlig fettknöl. Om den håller sig liten vilket den troligen kommer att göra så gör den ingen skada och kan väl få vara där… Men håll koll på den om den börjar växa snabbt kan det vara idé att låta en veterinär titta på den.

[tigersprang]
0

#5 okej, men hur farligt kan det vara om den börjar växa??

tensing
0

Det är svårt att säga. Samma som för människor; kan vara fettknöl, en talgkörtel, en ofarlig cysta eller i värsta fall tumör men det sistnämda är ovanligast. Mår marsvinet bra i övrigt, äter och trivs så bör de inet vara någon fara. Burrar de upp sig, sitter mest stilla i ett hörn och matvägrar så mår de sämre och då skulle jag gå till veterinär.

[tigersprang]
0

#7 okey, han rör sej och äter massor.. och knölen har ejje växt :D tack och lov, ta i trä