Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2967 ggr
wolfgirl82
0

Lite råd & tips tack ang ensam marsvinshane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Vi har en ensam marsvins kille inne för omplacering hos oss. Han är ca 2-3 år gammal.

För att göra en lång historia kort så kom han hit akut pga akut allergi hos de som köpte honom från en annan person som vägrade ta tillbaka honom.

Enligt dem har den personen försökt sätta ihop Tore med andra hanar men har ej lyckats och därför fick de köpa honom ensam.

Vi har haft en familj som erbjudigt honom ett hem som ensamt marsvin men de ska ju helst vara två. Så vi vill helst inte adoptera ut honom som ensam.

Så vi undrar lite vad som är bäst att göra.

1. Försöka hitta en unge och sätta ihop honom med. Dock är vi lite rädd att om det inte skulle funka bli sittandes med två ensamma hanar.

2. Göra honom till kastrat

3. Låta honom bo ensam.

Tacksam för alla tips och råd som går att få.

Hemsida

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

queenlinnea
0

Om du sätter honom tillsammans med en liten bebishane på 5/6 veckor vore det bästa, det funkar i 95% av fallen. Att kastrera honom är alltid en risk, det kanske du kan överväga om han inte funkar ihop med en bebis och att han sedan får gå i en flock med honor eller något. Att han ska leva själv är inte rättvist.

Lycka till! Hoppas han får det bra.

Tina
0

Jag skulle i första hand provat att sätta ihop honom med en bebishane. Se till att uppfödaren/personen du köper bebisen av är medveten om risken att det kanske inte kommer fungera mellan hanarna, och att uppfödaren/personen då är beredd att ta tillbaka bebisen. På så sätt slipper ni bli sittandes med 2 ensamma hanar och den lille bebisen kan då förmodligen flytta tillbaka till sin gamla burkompis.

Var noga med hur du gör när du sammanför dem, du kan läsa mer om det här.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

[Strawberi]
0

Vilken sötnos! Jag hade en jätte taskig hane som var elak mot alla jag satt han med, så fick han en bebiskopis och nu går dom ihop! Men tyvärr ska jag sälja hans kompis jätte härlig.. Och jag kan fixa upp han till dalarna om du vill. :-)