Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 4038 ggr
Arinah
0

Egenheter hos våra marsvin

Blev lite inspirerad av magpietråden och skulle tycka det var kul om ni kunde berättta egenheter och lite mer märkliga saker era marsvin har för sig.

I senaste tråden om magpie satte jag in en bild på Gnittra som gör en "magpieplattning" dvs lägger tungt ner huvudet på underlaget/mattes arm och hänger avslappnat kvar vad man än företar sig.

Chokladfabrikens Griphook (oxå magpie) använder sin stora näsa som domkraft och välter det mesta han kan, och är mycket road av det.

Chokladfabrikens Imperio och småflickorna Gnittra och Creamba älskar att krypa omkring inuti det påslakan jag har på golvet när de är ute. De är väldigt skickliga i att hitta rätt ända med den stora öppningen, men letar även upp de små öppningarna i andra ändan

Vad har era grisar för sig som kan se konstigt eller märkligt ut?

ho0mii3z
0

Min teddy sticker alltid ut ena foten i så den hänger o dinglar när man bär honom! Sen suckar han tungt innan han små somnar!

Men de var innan han vart så förrvirrad!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Abico
0

Jag får väl slå ett slag för roliga dark eyed whites då ;)

Min Maggie har kommit på hur man på ett nytänkande sätt kommer in i husen i buren (som är gjorda av plastlådor med en öppen sida fram och en öppen kortsida). Hon kör in huvudet under huset på någon av dom stängda sidorna, lyfter upp det en bit och kryper in. Jag måste försöka filma henne någon gång för det ser för roligt ut :P

Thíndor brukade när han var något yngre och bodde på nedre planet i våningsburen hoppa både in och ut ur buren på egen hand, lite som det passade honom. Till sist blev jag inte ens förvånad över att höra hans tassar mot golvet bakom mig längre *tapp tapp tapp tapp*.

Kira är en rejäl hona, snart lite för rejäl, och en riktig mattjuv! När det vankas kvällsgrönsaker kommer hon först framspringande och lyckas nappa åt sig en matbit, rusar iväg genom buren och lägger av den någonstans och kommer sedan tillbaka för att hämta mer. När jag inte längre ger henne mer grönsaker börjar hon gå runt och samla in dom andras grönsaker, vilket inneburit att både dottern Loriel och Gigi börjat hoppa upp på hustaken med sin mat så snart dom fått tag i något - för Kira är för tung i rumpan för att komma åt dom däruppe. Hahaha.

Åh, jag måste ju berätta en till rolig matscen som utspelar sig varenda kväll nästan. Bröderna Thíndor och Solchanar brukar hänga låååångt ut över burkanten när jag kommer med grönsakerna och skriker och har sig. När jag sträcker fram en grönsaksbit åt dom hugger dom genast tag i den, rycker den ur handen på mig och släpper den sedan ner på golvet… Jag plockar upp den och ger dom den igen och samma sak händer ytterligare en gång ;P Till skillnad mot mamma Kira slänger dom alltså bort sin mat istället för att samla på sig den. När jag matat klart alla andra marsvinen tycks dom ångra sig och smaskar snällt i sig maten när jag plockar upp den till dom igen.

Hanna 

Lyan
0

Mina hoppar. Högt! Har fått höja alla hagar och ge dem tillgång till golver på heltid för de hoppar ut annars.

Går det inte att hoppa ut får man rymma på annat sätt genom att välta, rycka loss, knuffa eller helt enkelt pressa sig igenom. Det går inte att hålla mina inne, jag har helt enkelt fått se mig besegrad och ge upp att hålla dem inne.

De är också utmärkta tjuvar, det går inte att ha gröthinken på golvet för då välter de den. Allt godis som ligger under en halvmeters höjd stjäls innan matte hinner blinka.

Bus är mästerprataren här. Har aldrig varit med om maken till pladder! Han pratar konstant och högt om allt och ingenting och lite till.

Mina fattar heller inte att mat ska ätas ur skål eftersom de antingen får maten utkastat över hela golvet eller utspritt på hustaken. Glömmer aldrig när en orolig köpare ringde och berättade att Quittra som de köpt inte alls fattade att maten låg i skålen, så fort de fick mat började hon böka i spånet trots att hon sett maten hällas i skålen

Wonder har aldrig fattat hur man dricker ur flaska. Har försökt ett par gånger men fått ge upp när hon börjat bli uttorkad. Har inte vågat prova efter det.

Magic var också tvungen att ha skål, men inte för att han inte fattade att dricka ur flaska utan för att han ville ha en egen pool i buren. Fick fixa en skål han inte kunde välta för om han inte kunde dränka buren med flaskan gjorde han det genom att välta skålen. Hans bur skulle vara blöt!

Det var de hyssen jag kom på just nu :-P

Arinah
0

Ha ha ha, vilka roliga marsvin ni har. Precis vad jag önskade så får jag ett gott skratt:-) Tack!!!

queenlinnea
0

Neou är lite egen när jag tar upp honom. Han liksom lägger sig till rätta direkt på armen och med huvudet i min hand och tassarna dinglar, sötgrisen! Precis som att ''Aha, nu tog hon upp mig igen. Då lägger jag mig här då, suck''

Kan försöka knäppa en bild imorgon eller något :-)

[Maijah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena tjej hoppar mer än gärna upp för trappan på egen hand :-) Bildbevis ------------>

Hon har dock lugnat sig liite nu när hon blivit lite äldre, men annars är hon fortfarande samma busiga hoppande tjej som hon var när hon var yngre! Ibland när jag gick ifrån tjejerna när de rastades så var Calvinna inte längre kvar i hagen när jag kom tillbaka. Oftast hittade jag henne under en stol eller ett bord nånstanns i närheten eller så satt hon i trappen och spanade. Varför stanna i hagen när det är så mkt intressantare utanför? ;-)

Min andra tjej brukar göra små "bon/tunnlar" till sig själv i buren, hon grymtar runt bland höet & spånet och "bygger" sig sen flera tunnlar där, ser lite kul ut när hon plogar sig fram för att leta efter goda strån som försvunnit ner i spånet :p

Har även en hane (som inte bor här längre) som ibland sov lite roligt. Ska se om jag lyckas hitta en bild på det. Helt platt på magen låg han, inte så ofta men nån gång :p

[Maijah]
0

Här ---------->

Inte den bästa bilden dock, men ni ser iaf hur han ligger med bakbenen rakt ut och platt på magen :-)

Fridaaaa
0

#6 haha roliga marsvin du har/hade haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
0

#8 Haha ^^ Ja, de har ju alla sina egna små personligheter ;-)

Fridaaaa
0

#9 haha ja ;) Min Totti vill gärna sitta uppe på axeln, under håret haha

[Maijah]
0

#10 Har en likadan här hemma, men det värsta är att när hon väl sitter där vägrar hon att komma ner igen ;-)

Misarn
0

Våra grisar har alla sina egenheter, häromdagen fick våran hane Samson för sig att han promp skulle ner till tjejerna och klämde sig mellan hönsnätet och burkanten och hasade sig ner till tjejerna. Sen när han får sitta i mattes knä så blir han så glad så varje gång man släpper ner honom i buren och springer runt och tjuter och poppar som att han säger: Jaaa, jag fick vara med matte, gud vad roligt!!

Humba har lärt sig att stå på bakbenen och ta mat men nu använder hon det för att rymma ut från sin hage när hon har golvtid, hon lär dom andra damerna det också så att alla tre kan stå och luta på kanten så att det brister och dom är fria att springa och gömma sig där det passar dom.

Jag skulle kunna sitta coh berätta hur mycket som helst om vilka egenheter våra grisar har men tycker det är en riktigt rolig tråd Tungan ute

Creation
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här måste höra till det roligare mina marsvin har för sig. ;) Dommie och Rabbe älskar att lyckoskutta och hoppa så att de sprätter spån över halva golvet.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ho0mii3z
0

När man läser om magiepie, så blir man ju super sugen på att utforska den rasen!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Blomkrukan
0

Jag har en gris som envisas med att gå ut genom fönstret i huset istället för att använda dörren.

Samma gris är väldigt förtjust i att klättra när hon tröttnat på att gosa. Hon klättrar runt på min krokodilkudde och ibland har hon tassarna i mitt ansikte. När jag lyfter tillbaka henne så ska hon sitta på axeln, gärna bakom håret och när vi är vid buren så backar hon ut på min hand så hon kan komma ner i buren igen.

Blomkrukan
0

Oh! Jag glömde ju!

När Molly och Polly är på golvet så får dom hålla sig till köksgolvet och det vet dom. Brukar stänga in dom med ett galler där ibland men dom visar sin irritation över detta genom att käka på gallret så nu brukar jag låta det vara öppet.

När dom varit i köket ett tag så börjar upptäckarglädjen ta över så då trycker dom sig mot golvet och "smyger" ut mot hallen. Ibland funderar jag på om dom tror att dom är osynliga. Väl där så "smyger" dom runt lite, stannar ibland för att kolla vart jag håller hus och fortsätter sen sin promenad. När hallen blivit tråkig så "smyger" dom in i vardagsrummet.

Problemet med deras "smygande" är att dom ständigt pratar med varandra så fastän dom är så "osynliga" så vet jag exakt vart dom håller hus Skrattande Dom är så otroligt gulliga!

[Strawberi]
0

Hahaha Maija vad är det för pannkakas gris du har?? Så himla söt!!!

Jag har väl några som är knäppa eller tossiga, min Jinx han kan hänga utanför burkanten så man tror han ramlar över sidan när som helst.. Sedan lillie som nu går med hane brukar gärna stå upp mot gallret mot andra hanar och käka på deras hö som sticker igenom gallret hennes hö verkar inte duga, det är ju exakt samma hö! Sedan Hugo han är också bra rolig, har man haft han uppe och sätter ned han så springer han runt och hoppar och är jätte glad så tigger han efter foder så då får man ju ge lite ;)

Sedan har vi mina två egenuppfödda ungar (som ska stanna har en till precis lika han med) så fort man gör ett ljud ibland så börjar dom skrika med världens pipa OUI OUI OUI det är nog lika högt som ett brandallarm om inte högre för det verkligen tjuter så man får riktigt ont i öronen… Sedan lilla Ophelia har börja lägga huvudet på sne när man pratar med henne haha!

Sedan har vi jun och souseiseki, dom två är inte marsvin. Dom är hundar.. Dom river allt som är i deras väg, käkar på allt och alla dom är galna!

Sedan har min Dusty börjat med någonting roligt.. när det goda är slut ur matskålen puttar han den mot burkanten och smäller med den för få mera pellets! Vem mostår nån så söt? Ja inte jag!

[Maijah]
0

#13 Jag älskar den där videon! Så härliga glada killar! :-D

#17 Hahaha, det är Baileys ^_^

[LoveBaloo]
0

Vår gris Sarabi var så tam (eller feg?) att hon aldrig flydde från vår trädgård, hon fick alltid gå fritt, vart hon ville bland alla blommor och buskar. Och det hon tyckte bäst om var när vi satt med henne ute på gräsmattan, då skulle hon alltid äta precis där jag satt ^^  Och gå på upptäcksfärd runt mig

På äldre dagar, tror jag att hon blev blind på ena ögat, för det var helt vitt och suddigt. Men det hindrade inte henne från att vandra omkring därute. Dock ville hon endast vara på gräset om någon satt där med henne. Och om man flyttade sig någon meter från henne var hon snabb på att springa efter - tillbaka till tryggheten

godisgrisen
0

Uffe välter alla hus.

Regulus öppnar burar.

Ogg gillar långpromenader.

Zezima är jättebra på att stå på pakbenen.

Babinski hoppar högt över ell upp på saker.

Episkey piper som en galning när man ska klippa klor… innan…

Poppy är så bra på att pipa efter mat.

James är lugn och nästan lite lat.

Dolly gillar att bestämma.

Hepzibah är snäll.

Elie gillar inte bråk går alltid undan då det hettar till.

Nougat hoppar upp i mina händer så fort jag ber om det.

Alecto snubblar man på för hon vill vara bland fötterna.

Pansy gillar att springa fort.

Alastor kommer inte fram och tar mat från från händerna trots att han stödmatades som unge.

Merope vill alltid ha mat först.

tufiemuffe
0

Muffe slickar, Hela tiden. På fingrar, handleder och en gång kom han åt min mun :D Råffe gillar inte en planka i buren så kan puffar på den så den flyger i luften och slutligen ramlar den i huvudet på honom. Och så förtsätter han :)

[Aquelegia]
0

Det roligaste grisarna gör för tillfället är att dem bröjar springa i hela köket inte bara under sin handduk. Sambon kunde knappt tro när han såg vad framförallt mina english crested gör. Dem springer fram på köksmattan nästan till halen och står där och RÅSKRIKER när jag sedan kommer och låter dem få lite attention så är dem nöjda och börjar om från början. Handduken, mattan skrika sedan nöjt börja om Oo Dem har börjat poppa popcorn med, alla mina grisar hoppar uppåt typ fyrbent haha inte bara med bakbena som mina förra gjorde ^^

Annars så är ju mina hanar hypernormala som leker rövare hos sina nya ägare så dem måste lämnas tillbaka och är totala änglar här hos mig <3

På kortet är dem 4 värsta busungarna sedan är nykomlingen inte riktigt införstådd med marsvinbeteende och språk än så hon hänger inte riktigt på deras dumheter än ^^

Moctezuma
0

Turbo älskar att bita i galler och försöka rymma. Med hjälp av nosen tar han tag under lättare kojor/galler ocks skuffar upp dem i luften, tillika som han springer under. Lyckas rymma ur så gott som alla hagar. Han fungerar också som tjuvalarm, så fort någon öppnar dörren skriker han. (När han skrek första gången kunde vi inte förstår hur ett sådant högt ljud kunde komma från ett så litet marsvin!)

Puff älskar sin koja över allt annat. Han brukar sitta inne i kojan och dra in höstrån längs med golvet (inte genom ingången, helt enkelt under väggarna.) När han var yngre hoppade had alltid popcornskutt ner från sin koja när han var på bra humör :'D

Ruffe är en riktig livsnjutare. Han lägger sig ner helt platt, antingen med benen bakåt eller åt sidan och huvudet tryckt mot burgolvet. Sen jag lärde honom att snurra runt på kommando har han också börjat snurra runt så fort han ser att man kommer med godis.

Fridaaaa
0

#11 Haha Samma här, fast totti är farlig, han kan få för sig att ta ett skutt rakt ut i luften xD

Myosotis
0

Vår Inezza står alltid på bakbenen (utan stöd) när man kommer med maten. Hon lärde faktiskt hanen som hon gick med att göra samma sak - det tyckte jag var jättelustigt. Antar att han märkte att Inezza alltid fick maten först eftersom hon smörade med sin konst!