Marsvinsunge, ev blind, vad gör man? Hjälp!!
Nu idag så kom äntligen Sveas ungar, två helvita ungar blev det och de är naturligtvis jättesöta. Dock så såg jag direkt att den ena lilla plutten hade fel på ögonen, det ena ögat har precis som en grumlig konstig hinna över sig och det andra har hinnan plus en rosa knöl över själva ögat.
Ringde naturligtvis vet som sa att jag skulle avvakta till slutet av veckan och se om det gick tillbaka lite och hur ungen verkade. Hittills verkar den normal i sättet, äter och sover precis som sitt syskon, men vad tror ni?
Finns det någon chans att det kan bli bättre med ögonen?
Hur hade ni gjort om det inte blir bättre?
Hur kan man veta att den inte lider?
Om den mår bra men blir blind, kan den ändå få ett bra liv? D.v.s hittar den mat och vatten fast den inte ser något?
Har du tittat igenom ögat? Så att där inte är något skräp eller så att ögonlocket inte är inrullat?
Blinda marsvin klarar sig i alla fall jag hört talas om alldeles utmärkt.
Hanna
Ja jag har tittat noga, knölen ser ut lite som den vi har i ögonvrån, fast den är helt rosa och täcker mycket av ögat, det ser skadat ut men den verkar inte ha ont.
Hur ser föräldrarna ut? Ingen risk att det handlar om en s k "lethal white"? Om båda föräldarna är roan- eller dalmatinfärgade så kan de få missbildade ungar, bl a kan de ha fel på ögonen.
Finns det bilder på ungen samt föräldrardjur?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Nej, jag är ganska säker på att det inte är så, det var det första jag tänkte på med. Pappan är vit med svarta och ljusbruna strån i pälsen och mamman är brun och vit. Ska se om jag hittar bilder.
Jag har inte riktigt förstått hur roan är men jag tror ingen av dem är dalmatin.
Pappan är definitivt roan (roan är typ samma som dalmatiner fast roan är stickelhåriga medan dalmatiner är prickiga)
Har mamman något vitmelerat fält? Hon ser inte roan ut alls på bilden men kolla för säkerhets skull
Hinnan beror troligen på en hornhinneskada, det är inte särskilt ovanligt på små ungar, knölen skulle kunna vara cherry eye men det är svårt att veta utan bild.
Pappan är ju onekligen roan. Har du otur kan mamman vara dold roan. Vet du vilka färger hennes mamma är?
Håller dock tummarna för att det inte är någon fara :) men ögat låter inte riktigt okej.. skulle ev behövas en veterinärkoll på det tror jag.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#7 Kan marsvin födas med cherry eye?
#8 Dold roan är väldigt osannolikt på mammans färg men tyvärr finns det ju roans som har så få vita strån att man kan bli lurad trots färgen. Som du säger, stammen är viktig att få fram i ett sådant läge
#9 Ingen aning faktiskt men beskrivningen låter som cherry eye, därför det hade varit lättare med en bild
#10 Jag ser ju relativt stora vita fält på honan, så helt omöjligt är det inte.
Inväntar bilder jag med :)
Oj vad många som skrivit. Vill helst inte ta bild på ungen idag då den ligger och myser hos sin mamma men jag tar bild imorron och lägger in. Jag har bilder på ungen men där syns inte ögat.
Men jag upptäckte nu att ögonen på den andra ungen inte heller är som de ska, de är inte lika skadade men även den ungen har en hinna över ögonen och verkar helt blind.
#12 Jag tror på två lethal whites… om det är möjligt. :/
Det känns ju jättehemskt, då är det alltså ingen chans att de blir normala? Men jag trodde dalmatin bara hade svarta fläckar? Casper är vit men han har både brunt och svart i pälsen? Och vad är Roan?

#14 Dalmatin finns i alla möjliga färger lika så roan, har själv en vit, brun, svart hane som e både roan o dalmatin.
Men hur vet man då att ens marsvin är dalmatin?
Otur? Det är ju mitt fel, jag fattar inte att jag inte kollade och läste på ändå mer, det känns som om jag mördat någon. Orkar inte kolla deras tänder idag, ögonen får räcka för idag så får jag ta tänderna imorron. Jag ska aldrig ta ungar igen.
#11 Jo, det vita ser jag också, men om man bortser från fläcken på rumpan ser de rena ut. Rumpan kan jag inte se om det är melerat, smutsigt eller skugga, därav att TS skulle kolla om hon har melerade fält
Ser tyvärr ut som lethal whites tycker jag också :-(
Roan är ett marsvin som är stickelhårigt i vitt och annan färg. Man vet inte om det är exakt samma anlag som dalmatiner men även dalmatiner-roan parning ger lethal whites så troligen är det bara någon modifierare i farten för att det ska ge prickar eller stickelhår.
Din hane är en relativt undertecknad roan. Har man ingen stam på djuren ska man alltid passa sig för att para djur med väldigt mycket vitt med en roan/dalmatiner
På bilden, en black/golden roan. Du ser att kroppen är melerad med vit botten och färgade stickelhår. Öronen och runt ögonen brukar vara de ställena som färgen försvinner sist
En dalmatiner
Roan och dalmatiner kan se ut nästan hur som helst, de kan ha så mycket färg att meleringen/prickarna knappt syns och de kan ha så lite färg att det inte blivit någon melering/prickar. De kan även vara dolda om marsvinet har vit grundfärg för då blir det vita prickar på vit botten
#19 Man lär sig av sina misstag. Jag har sett stora uppfödare missa att deras avelsdjur är roan, jag har pratat med uppfödare som använder roandjur utan att ens veta om risken för lethal whites (japp, uppfödarna är registrerade med uppfödarnamn!) så att du som tagit en kull inte vetat är inte så konstigt även om man bör göra ordentliga efterforskningar först.
Styrkekramar!
Usch, ja jag kommer ju aldrig göra om det misstaget igen. Men vad tror ni då, är det troligtvis inget hopp för de små? Kan de även ha missbildningar innuti som jag inte kan se?
Om pappan då är roan, kan mamman också vara det då fast de är så väldigt olika? Hur vet man om ens marsvin är roan eller inte? Kan alla marsvin som har vitt i sig vara roan?
#23 Det är nog de som är värst! Jag kan se att hon är melerad i ena kanten av det vita, men utan stam hade jag nog inte tänkt på det. Ett helvitt marsvin är lättare för då kör jag dem helt enkelt som roan rakt av om jag inte har stammen.
Jag har haft en gris som länge var ett enda stort vandrande frågetecken angående färg. Till slut kom vi fram till extremt sotig de white roan med vitfläcksanlag.
Här finns info om lethal whites
Sambon åker iväg och avlivar de små imorgon, tog mod till mig och kollade tänderna och de var helt missbildade. Det känns fruktansvärt, hur kan man förlåta sig själv, såna här misstag får man bara inte lov att göra. Fy vad hemskt, mitt huvud känns som det ska gå i bitar.
Hur blir det för Svea, kommer hon leta efter och sörja sina bebisar? Hon har ju fullt med mjölk, blir det stockningar som det blir för oss människor?
Nej, vad hemskt 
Håll lite extra koll på henne, mina som förlorat sina bebisar har inte brytt sig jättemycket utan bara varit lite dämpade en dag. Risk för mjölkstockning finns ja, så håll koll på juvret. Blir det hårt så får du mjölka ur lite, inte alls mycket för då producerar kroppen mer mjölk utan bara så pass att det inte gör ont och är hårt längre
Det finns ju en tjej härinne som har vuxna lethal whites som klarar sig utmärkt. Men jag tror att tänderna är ok på dom. Ögon kan marsvin klara sig utan, tandproblem däremot är ofta dödsdom för dom :(
Trist att det skulle bli såhär.
Hanna
Ja jag har själv en kille som jag tog hand om som var illa misskött, han är allra troligast lethal whites med för korta framben och röda ögon, dock väldigt fina tänder. Han är supertam och mår strålande.
Men dessa små ungar, tänderna såg bedrövliga ut. Båda hade bara en samanvuxen tand i underkäken och den ena hade bara en tand i överkäken och den andra hade två som var olika långa.
Vad sorgligt med bebisarna :( Men de hade aldrig kunnat få ett värdigt liv, ni gör rätt i att låta de få somna in.
#15 Jag vill inte verka otrevlig, utan bara upplysa dig om att bottenmaterialet ser väldigt blött och skitigt ut :/
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Och du tyckte att just nu ikväll var en bra tidpunkt att påpeka det, det räcker liksom inte med att ungarna som vi väntat på i över en månad ska dö imorgon, du måste liksom lägga in en trevlig kommentar om underlaget i buren också som du för övrigt ser bara en liten bit av.
Vad ska jag säga, vill du höra att bara för att jag gjort misstaget att kombinera dessa så städar jag aldrig buren? Buren är inte det minsta blöt, spånet i buren är torrt och eftersom honan varit öppen de senaste dagarna har jag prioriterat henne och att hon inte ska störas framför att städa bort bajset i just den hörnan där hon legat mest.
usch vad hemskt :( stakars dig och stakars dom små:(lider verkligen med dig :( massa power kramar till dig ,mamman och dom små :(
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
S, (Det är jag som är Sandras vän, som ville ha en hane, om det blev ngn) jag beklagar verkligen! Det var ju inte såhär vi tänkt att det skulle bli!
Om det hade blivit en liten pojke i kullen, så skulle ju han få flytta hem till mina limpor! Men huvudsaken är absolut att de inte lider! Uscha! se nu till att sova gott! Många kramar ifrån mig och pojkarna!
Sitter här och är jätte ledsen. Gud så hemskt!! Men vad starkt val av dig att ta bort dom också, ja roan och dalmatin är två hemska färger som verkligen kan ställa till det för en.. Och man kommer över sånt här.. Hoppas du inte tappar hoppet för allt ljus nu.
Bebisarna sov sött när ni ska få somna in, du Sandra gjorde helt rätt. Bättre göra såhär än låtan dom svälta ihjäl!
#32# Hej, vilket sammanträffande att du hittade min tråd. Jo det var verkligen jättesorgligt, ungarna var ju så efterlängtade av både dig och mig och jag tror nästan Sandra längtade lika mycket hon med. Men om det blir en kull till, tänkte vänta ett halvår iallafall tror jag, så kan det hända att jag lånar Oscar av Sandra för han är ju otroligt fin och kan omöjligt vara Roan eller Dalmatin, och så kanske Svea får chansen igen. Då får vi hoppas på en pojke i den kullen.
Ja, det var verkligen ett sammanträffande! Gick in på denna tråden, för att det kanske skulle kunna vara ett tips för dig. Men fattade inte att det var du förräns jag såg bilderna :)
Ja, jag har ju gått med fjärilar i magen den senaste månaden, och hoppats! Men nu är det som det är, bara att ta nya tag! :) Ja, det låter bra! Har du någon annan hona som vill ha bebisar med en white/cinnamonagouti så har jag en hane till tjänst :) Men det kan vi ju prata om senare.
#35# Ja, det är också en väldigt fin färg. Vi kan ju diskutera det när det blir aktuellt. Är ju väldigt förtjust i ljusa marsvin.
Usch va hemskt :-( *Skickar massa tröstkramar* Ni gjorde helt rätt i att ta bort dem, nu slipper de lida. Tyvärr går ju allt inte alltid såsom man tänkt sig.
Vila i frid småbebbar
#38# Tack. Ja det var inget alternativ när jag såg tänderna, men jag lät ändå vet göra en bedömning med och hon sa att båda var för skadade för att ha kvar. Tack och lov verkar mamman ha tagit det helt naturligt för hon äter och är lika pigg som vanligt, hon visste nog hur det var ställt med de små.

#36 Finns ingen anledning alls att kommentera d hela!!
Sicali83, vet inte hur känslig just din lilla gris e men du kan ta bort allt utom hö å vatten ifall du e rädd för mjölkstockning på mamman. När det gäller andra djur så stryper man maten till djuret så att mjölkproduktionen går ner. Väldig otur du har haft! Lycka till med nästa kull istället.
#40 Varför inte? Om inte TS tänkt på det eller något, så är det väl bra att någon kommenterar. Jag brukar mejla dom på blocket jag ser har väldigt smutsiga burar. Att reagera när man ser något man tycker är fel, tycker jag bara är bra, är ju inte så trevligt för marsvinen att ha en smutsig bur :)
Sry OT!

#41 Fel tid, fel plats! Dessutom som TS skriver så ser du bara en pyttebit av buren så du kan inte avgöra om d stämmer du skriver. Men som sagt: Fel tid, fel plats!
Jättetrist! Beklagar verkligen :-( Bra att du snabbt tog reda på hur de va fatt…
Tröstkram
tycker smutsig bur eller ej inte har med tråden att göra överhuvudtaget. Om man nu känner att man MÅSTE påpeka saken så skicka ett meddelande till personen ifråga. Sitter man där med en hona som just fått ungar o snabbt tar en bild för att man vill ha hjälp, kanske man inte prioriterar en kliniskt ren bur, utan att faktiskt ta hjälp vad som kan va fel med ungarna! vilket ts gjorde och jag tycker är super bra. Ge henne dom råd och tips ni vet istället för att klanka ner på nån som går igenom nåt så tufft som att behöva ta bort två små bebisar. Men men, de e bara min åsikt.
hade det vart jag som skrivit om samma problem, skulle jag iaf ta väldigt illa upp, och så som jag har tolkat det har även ts tagit illa upp. Vad jag vill få fram är att prioriteringen e kanske inte o rengöra ''kiss hörnet'' när man har två sjuka marsvins ungar.
Jag tror inte ts fick sina marsvin igår eller är 5 år. och förstår själv att buren ska städas. Så jag tycker påpekandet är helt onödigt. Och ja jag tycker det är att klanka ner på ts.
Men det är ot, så jag ska inte skriva mer om det. Men det är iaf va jag tycker
Absolut fel tidpunkt att kommentera smutsig bur!
Vila i Frid vackra bebisar!
Lärde mig senast i veckan om lethal whites fy så hemskt att detta hänt dig :( Tänker på dig och grisarna all kraft till mamma gris och matte !!!!
#39 Usch ja :-( Men vad skönt att höra att honan mår bra iaf!
Tack Lixim för att du förstod hur otroligt korkat det är att komma med en sån kommentar i en sån här tråd.
Kommentaren sårade och gjorde det hela betydligt värre när man satt där med sina efterlängtade ungar som skulle avlivas dagen därpå. För då ÄR man känslig och det är så korkat och klumpigt att klaga på någons bur då. Just hörnet där ungarna låg var absolut inte blött men det var ostädat eftersom honan legat bara där de senaste dagarna och jag varken ville störa henne då eller ungarna precis efter att de kommit. Jag tycker helt enkelt inte att det är viktigare att det är kliniskt rent i varje liten del av buren bara för att kunna visa upp på kort än att honan och ungarna får lugn och ro när de behöver det.
Tack och lov verkar ändå de allra flesta faktiskt inse det och bry sig mer om att hjälpa till med råd och tips om ungarna. Det gör ju att man ändå vågar fråga på forumet fler gånger.

Att sparka på någon som ligger ner redan ska man inte göra. Vill man klaga skriv ett privat meddelande. Sånna här saker kan få andra att inte våra skriva hit med sina undringar för dom är rädda att få kritik istället för råd å hjälp!
Sicali83, du gjorde helt rätt att höra av dig hit, OCH att strunta i buren. Prio 1 är att ta hand om djuren i lugn ro!!!
RIP små bebisat!
Tack! Ja så känner jag med. Svea vägde 1375 dom sista dagarna, hon rörde sig knappt och hade installerat sig helt i det hörnet så jag lät henne vara.
Iallafall så verkar hon ha kommit över det, hon går med de andra och verkar nöjd. Jag som tyckte jag läst på så noga om roan och dalmatin innan men man kan alltid lära sig mer. Det är så intressant just det här med färger och hur man kan och inte kan blanda dom. Tack vare tråden så har jag lärt mig lite mer om hur en roan kan se ut, usch nästa gång det blir en kull kommer jag granska föräldrarna och deras stamtavlor noga innan.
#51 Ingen här menar något illa, det tror jag du förstår. Det är väl jätte fint att du tänkte på mamman & ungarna. Men det kunde lika gärna ha varit av någon annan anledning, svårt att veta om man bara sett ett kort.
Men vi kanske kan lämna det nu. känns på något sätt som den lilla kommentaren vart lite förstorad, var väl lite mitt fel iofs..