Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3138 ggr
Angelicaw84
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp att bestämma färg….

Detta är honan

Har fått förslag på Chokladroan/golden

Angelicaw84
0

Foto på hennes andra sida

Angelicaw84
0

Foto på hennes andra sida

Mari
0

Hon är mycket vacker, kan tyvärr inte hjälpa dig med färgen men är väldigt nyfiken på vad hon kan vara för något

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lyan
0

Jag tycker hon ser svart ut, fast det kanske bara är bilden som luras. Så antingen black/golden roan eller chocolate/golden roan

Angelicaw84
0

Detta är hanen

fått förslag på orangeaugoti , roan

Angelicaw84
0

#4, det är nog bilden som luras, för hon är väldigt tydligt choklad färgad, hon har mer choklad än golden så borde hon inte i så fall vara choklad roan /golden

[Berglundshusdjur]
0

chocolate och golden har hon iaf + white…

Lyan
0

#6 Ok. Nej, roan skrivs sist så i så fall chocolate/golden roan

Äben hanen tycker jag ser svart ut, alltså goldenagouti/golden. Något roan syns inte på bilden iallafall

Angelicaw84
0

En till på hanen

TinaMed2i
0

Jag tror på Chocolate/Golden Roan på honan.

Hanen är orange agouti och ser ut som en roan (särskilt på bild 2) men jag vet inte, är det så att roan alltid ska ha vitt? När man zoomar in så ser man enstaka ljusa strån på underkanten.

Lyan
0

#9 Här ser han ut att kunna vara orangeagouti. Har han något vitt? det går inte att se på bilden om det är enstaka vita strån eller bara pälsen som glänser.

#10 Inget vitt, ingen roan, men en del kan ha ytterst lite vitt eller melering

[Strawberi]
0

Skulle tro hanen är en golden augoti..

[exsh]
0

Mkt fina ungar! Tyvärr är mina färgkunskaper väldigt.. inte bra..

Lånar tråden lite, kan ett marsvin inte vara black+choklad/roan.. är det alltid antingen eller? Som sagt, jag kan inte så mkt om färger..

Lyan
0

#13 Nej, choklad och black går inte. Marsvinet kan ha en svartgruppsfärg (black, chocolate, grey, lilac, beige, carob) och en rödgruppsfärg (red, golden, buff, cream) och så vitt. De kan heller inte vara tex black/goldenagouti. Sedan kommer ju zobel, pe och de white, himalaya med flera, de går bara att kombinera med vitt, likaså alla agouti/argente med vit bandfärg.

Angelicaw84
0

#Han har inget vitt alls , har kollat igenom han…

Stråna har ingen 3 färgad tickning, mörk mot botten och ljus på toppen….
ska inte augoti ha en trefärgad tickning ex ljus mörk ljus ?

honan verkar vi vara överens om att hon är Chocolate/golden roan

Lyan
0

#15 Då är han inte roan. Sedan är det ju då frågan om han är orangeagouti eller goldenagouti. Vilken färg har föräldrarna?

Alla agouti har en bottenfärg sedan bandfärg och sedan samma som bottenfärgen. Dock kan det se ut som de har en bottenfärg och en toppfärg, speciellt på en agouti som inte är färgavlad, så han har "tre" färger, det syns bara inte :-)

TinaMed2i
0

Tycker han klart o tydligt är chocolate, inte svart… Måste väl ha en väldigt ljus skärm…

Föräldrarna är Orange Agouti / Golden Roan samt PE White.

Då måste han väl vara en väldigt konstig och speciell orange agouti (har svårt att tro att ens den mest överexponerade bild kan ge en sådan roanliknande färskiftning på olika pälspartier som på bild 2).

Jag skulle då inte våga para honom med en roan/dalmatinerhona i framtiden.

Tycker jag ser en vitmelerad halvmåne från bröstkorg upp mot skuldrorna samt på underkanten. Är det golden eller chocolate som blir så ljus vid överexponering?

Binajis
0

#17 Samtidigt så känns det som att om det syns så "tydligt" (jag tycker det ser ut som vanlig glans som blir av blixt) på bild så borde det vara tämligen enkelt att se in real, om det vore vitt. Och Angelica har ju redan kollat igenom lillen och inte hittat något. :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

TinaMed2i
0

#18 ja och jag tror på henne. Min fråga var vilken av färgerna golden eller chocolate blir så ljus i kameran. Inte att jag misstror hennes vithårssökning.

En vanlig glans från kameran tenderar inte att ljusa upp linjer och olika partier på det sättet.

Binajis
0

#19 Jag uppfattade det som att du ifrågasatte, speciellt när du skriver att du inte skulle para honom med en roan/dalm (alltså, att han enligt dig har vita strån och därmed är roan). Men okej, då är jag med :)

Själv tycker jag inte att det är något speciellt med glansen i bilden, eller partierna för den delen. Kan det vara din skärm som spökar?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

TinaMed2i
0

#20 Nej, jag skulle inte våga para honom med en roan/dalmatiner. Men jag är överparanoid gällande det.

Måste nästan vara min skärm som gör att just det fotot har antagit en onaturlig form av kameraglans. Testade precis med att sänka ljussättningen men såg samma sak. Kan ju vara mina glasögon också.

dumlekola
0

En fråga: Nämner man inte vita fält då roan är inblandat? Honan skulle då kunna vara chocolate/golden/white roan…

Kan hanen vara orangeagouti/golden? Särskilt hans högra sida ser ut att inte ha så mycket chocolate toppfärg.

Obs! Jag är ingen färgkännare på något sätt! Skäms

Mari
0

Jag funderar också på det här med roan och vitt. Jag hade en white goldenagouti som ni här inne sedan sa var dold roan, skulle man skriva till roan då i hans färg?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sandra-B
0

#22-23

Jag skriver ut vitt om jag har roande djur med vita fält (vet även flera som gör det, likaså vet jag folk som inte gör det).

Fägen på det översta djuret skulle jag kalla chocolate/golden/white roan, det andra tycker jag ser ut som orange agouti/golden.

Ja, om man vet (eller med stor sannolikhet misstänker) att han var roan så skriver du färgen som white/golden agouti roan

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Binajis
0

#24 Men vita fält har ju alla roanade djur..? Eller menar du rätt stora, "rena", vita fält och inte bara själva det vita som i den roanade stickelhåret?

Oj, det där blev luddigt, hoppas du förstår vad jag menar.

Lyan
0

När jag har haft roandjur med vita tecken har jag skrivit med vitfläcksanlag vilket jag kommit på i efterhand är att krångla till det onödigt mycket

Skriver man white blir Zacke extremt sotad de white/white roan, med andra ord kvittar det vilket jag skriver om honom för det låter lika dumt iallafall :-p