Hittat död råtta !!!
Undrar om detta är farligt för marsvinen. Har hittat döda råttor två ggr nu i höet jag köpt. Både från affär och från bonde.
Är detta farligt för marsvinen?
Ge INTE dem höet som det ligger död råtta eller annat dött i, släng balen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej jag slängde det på en gång, riktigt äckligt !
Är det skadligt?
#2 Döda djur usöndrar något som inte är bra att få sig varkens för människor och djur
OK, någon som vet mer specifikt vad det är?
#4 Minns inte riktigt:)

# vad menar du mer specifikt? Är det en råtta eller en mus du hittat? Att hitta döda djur i höet är inte ovanligt, dom kommer med när höet skördas och dör då..själv burkar jag ofta hitta döda torkade grodor i höet…och en och annan mus, men aldrig en råtta.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag tar mig friheten att anta att det nog var en mus eller möjligen en sork du hittat knappast en råtta. Det är en stor skillnad inte minst på storleken. Jag tycker nog att man ska visa gnagarna respekt och anstränga sig att lära sig skillnaden mellan artgrupperna och kalla dem för sina rätta namn, hur irriterande är det inte för oss marsvinsfolk när alla ständigt kallar våra djur hamstrar?
En torr död liten mus i torrt hö är troligen inte farligt det är värre om den skulle ligga i fuktigt hösilage då skulle det finnas anledning till oro.
Själv har jag aldrig hittat däggdjur i mitt hö men flera grodor, paddor, ödlor och en gång en huggormsunge. Alla sorgligt döda och väl torkade. Jag har inte slängt något hö då.
Usch fy! Vad obehagligt! Tänkte precis gå och fylla på med nytt hö i buren här, men nu känns det plötsligt lite motigt måste jag medge :O
*tar ett djupt andetag och för ner handen i säcken med hö* :P
Jo det var en råtta jag hittade. Första gången var den relativt ""färsk om man nu kan kalla den det då den även luktade fruktansvärt illa. Jag ser skillnad på råtta och mus, är uppväxt på landet ;) :P
Andra gången igår, var den torr…
Med specifikt menar jag att om någon vet vad som händer med den döda råttan när den den dör? Om den börjar bilda nå farligt ämne som #3 nämnde.. ?

När d gäller hösilage e d ju botulism man e rädd för men vet inte riktigt om d kan bli i hö? Fruktansvärd otur måste ja säga. Hanterar dagligen 30-50 kg hö å aldrig hittat nått dött djur.
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
Har hittat lite torkade grodor och möss i mitt hö ett par gånger men inte slängt något hö för det, bara tagit bort det lilla djuret.
Hade djuren inte varit torra eller luktat illa skulle jag nog slängt åtminstone det hö som låg "närmast"
Hanna
Ok, ja jag tycker att det är riktigt äckligt. Inte riktigt någonting man väntar sig att hitta precis =/
Jag hade personligen inte använt hö som det låg "lik" i. parasiter m.m som djuret kan ha i sig kan torka, för att den blomma upp igen när det blir fuktigt, som tex i marsvinets mage.
jag har inta vetenskapliga bevis för det som jag kan peka på här och nu, men nix… inte hade jag givit mina djur något med någe dött animaliskt i.
Jag vet att parasiters ägg överlever de mest sjuka omgivningar, bara i väntan på rätt miljö att bosätta sig i och börja föröka sig.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Fy, inte så roligt att hitta… :)
Själv har jag alldrig varite med om nått djur i höt, men skulle jag hitta en mus eller liknande i hade jag nog varit lite fundersam till att använda höt. tänker lite som #15. Man vet ju inte om det döda djuret har varit friskt eller inte. Hade nog inte gett det för att vara på den säkra sidan…
nej precis. T.ex alla hundar har mask, de får det via mamman både i magen och via mjölken. (hundvalpar ska ju avmaskas med 2 veckors mellanrum under hela den tiden de själva inte har bra skydd emot mask och får mask via mamma i mjölken osv.) Skulle va ganska säker på att det fungerar likadant med många (alla?) vilda djur med. Hur det är med gnagare, vilda och tama, vet jag inte hur de hanterar mask och likande parasiter… men inte värt att ta risken för lite sketet hö som kostar några kr kilot, iaf om man köper från bonde. Dessutom vet jag att vi lämnade tillbaka balar (torra småbal OCH även trehundrakilos ensilage balar) till bonden efter att ha upptäckt att det var dåligt hö i pga olika anledningar.
Råttor kan ju bo i och runtom ladugårdar, där bonden lägger ut råttgift. Råttan äter det, går upp på höskullen där hö förvaras och i vissa fall även skulltorkas.
Råttan dör, liggandes i höet, och åker då självklart med när höet balas.
Jag skulle då också gissa på att råttan har råttgift i systemet som kanske kan skada våra djur ?
Inte mening att skrämma upp nån, men absolut värt att kolla!
Det skulle vara intressant om någon kunna finna ett svar med tillhörande källa på hur det ligger till. Jag ska försöka ta reda på om man tar någon risk när man matar sina marsvin med hö som det funnits döda djur i.
Nog för att en del av er redan "provat" detta, och inget hänt, men det skulle vara nyttigt att få reda på om det KAN hända något. :)
Om hästar och botulism
http://blogg.expressen.se/campcontinental/entry.jsp?messid=331938
Botulism är en dödlig förgiftning som orsakas av bakterien Clostridium botulinum, ett livsfarligt nervgift. Bakterien finns bl a i jorden och växer till i syrefri miljö. Hästen är extremt känslig för botulism och dödligheten är hög, upp till 90 procent. Botulism är besläktad med stelkramp.
Om ett smådjur, t ex en död råtta, kommer in i en hösilagebal så kan botulismbakterierna växa i den syrefria miljön inuti balen. När hästen sedan äter hösilaget blir den smittad. Därför är det livsviktigt att hästar som äter hösilage hålls vaccinerade.
-----------
Här pratar folk med häst om död råtta i STOOOOOR rundbaal med hö.
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-832402.html
Botulism kommer från jordbakterier. Det är därför man ska slå vallen högre om man ska ha ensilage. Botulism på grund av döda djur beror på de jordbakterier djuret kan ha satt i sig. I djuret är det i stort sett syrefritt och därför kan bakterien tillväxa och toxin kan bildas. Du bör därför inte ge hästen hö ur en bal där du funnit ett dött djur även om balen inte är inplastad. Botulism är väldigt ovanligt men eftersom det är en så otäck sjukdom med så hög dödlighet bör du inte ta risken att utfodra hästen med sådant hö.
Jag tycker att det känns lite löjligt. De fåtal döda djur som hittas i höet är garanterat bara en bråkdel av alla som faktiskt dör i höet. Hur ska man vara säker på att få hö som aldrig varit i kontakt med andra djur, döda som levande som bär på parasiter och råttgift och allt vad som skrivits? Det är ju omöjligt. Är lösningen då att inte ge marsvinen hö alls?
Hur många här ger sina marsvin grönsaker? Icke ekologiska grönsaker, som åtminstone jag ger mina djur, är i de allra flesta fall besprutade med diverse grejer för att hålla sig fina. Även om man sköljer grönsakerna går det inte att bli av med alltihop. Hur är det med hö som slås på mark intill en väg? Bör man verkligen ge det med tanke på avgaser och andra ämnen som möjligen kan ha hamnat i fodret?
Man får väl ha sunt förnuft, foder som ser eller luktar dåligt ger man inte. Medan foder som ser helt okej ut får man, även om man aldrig kan vara helt säker, anta är okej.
Jag har aldrig haft marsvin som dött av förgiftning av något slag, trots att jag matat med såväl icke ekologiska grönsaker som helt vanligt och förmodligen tidigare mus och sorkbebott hö, i drygt tio år.
Hanna
Nu spelar det nog mindre roll om djuret dog i höet eller innan det hanmade i höet då djuret med lika stor risk kan ha både parasiter och/eller råttgift i sig.
Att gå till överdrift och utesluta allt hö är ingen lösning, däremot att undvika kännt dåligt hö.
att djuren blir dåliga på lång sikt från hö vid väg är mindre akut än ett djur som får botulism av att bli förgiftad av höet den äter pga att det legat ett dött djur där.
man behöver inte gå till överdrift, men VET man att persiljan kommer från kina (eller vad det nu var det stod i en artikel jag såg här på MIF) så kan man köpa annan, vet man att det legat ett dött djur i de höt du nu ska fodra dina djur med så tar man en annan bal.
Skulle du äta sallad där du just hittat en död groda eller liknande ? Sådant förekommer också.
Som sagt, man behöver inte bli extrem, men undvika sånt som är onödigt att ge/göra/säga osv. Framför allt när det är något så pass enkelt som att köpa annat hö bara :)
Jag råka själv ut för det nyss, köpte två "finfina" balar för 160 (??!!) jag lastade inte själv så jag kollade inte höt, tänkte inte på det. Kollade varken vikt eller skick. När jag skulle ta ut höet ur bilen insåg jag att jag betalat 160 kr för MAX 14 kg hö. När jag sen började ge marsvinen det så insåg jag efter några dagar då jag kom in längre in i balen att det var dammigt. Dammigare än jag någonsin sett innan (haft häst innan).
Så nu ska jag få hem två nya balar på onsdag från en annan bonde med analyserat hö och allt. under tiden får de svindyrt hö från affären.
Är de ingen här som köper sitt hö på granngårdarna?
Någon som vet ungefär vad de har för utbud? Priser på hö?
#19, Fast botulism är mest aktuellt för ensilerat hö läs ensilage/hösilage, dvs inte torrhö.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#22 Jag köper mitt hö på Granngården. Det hö vi har här är dock Dogmans hö så det är inte Granngårdens egna..
#21 - Vad jag menar är att man inte alltid kan veta om fodret är dåligt, döda djur kan ha legat ett bra tag i höet men trillat ut eller på något vis avlägsnats innan du får hem det. Man kan inte misstänka att allt hö är dåligt, men i det här fallet borde man ju göra det om det är så hemskt med döda djur i fodret. Hö- och ensilage skulle jag inte ge om jag hittade ett dött djur i, men i hö tror jag faktiskt inte att det är någon fara. Jag anser att det är bra mycket större risk att marsvin dör i diarré efter hastigt foderbyte än i botulism - inte minst för att man så sällan ger hö- och ensilage till marsvin. Är det ens möjligt med botulism i hö? Clostridium botulinum som bakterien heter kan bara växa till i syrefri miljö, och bra hö hålls inte i en sådan miljö.
Och jag menar att det inte är någon fara att fodra med hö även om det legat en liten torr groda i balen. Det är knappast farligare att ge sådant hö än att mata med egenodlade morötter när man vet att man har möss i trädgården.
Om salladen är fräsch så skulle jag det, efter att ha sköljt av den och skalat bort det yttersta lagret (vilket jag alltid gör). Sniglar, grodor och diverse andra håriga och slemmiga djur bor helt naturligt i min trädgård ihop med grönsaker jag odlar och äter. Djur föds och dör och blir till jord och ur jorden kommer mer mat för nya djur och så går det runt. Självklart kan det bli ohygieniskt med döda djur i trädgårdslandet, men om det man ska äta ser fräscht ut så tycker jag att det är okej att äta. Å andra sidan är jag uppvuxen med "Lite skit rensar magen".
Hanna
#24 OK, hur mycket är det i påsen/säcken och vad kostar det?
Jag har *peppar peppar* aldrig hittat något dött djur i höet, vad jag kan minnas. Några enstaka fågelfjädrar däremot, men de kan likaväl ha kommit dit inne på bondens höloft.
I hö är det nog ingen fara, det är i hösilage som det är dödligt eftersom hösilaget är inplastat (konserverat) och därmed det döda djuret också. Först då bildas giftet som kan ta död på bl.a. marsvin och hästar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#26 Bra fråga… Minns inte, men jag tror det var cirka 40-50kr per påse. 30liter. Grönt, fint och luktar gott. Inte det billigaste men jag har inte tagit mig tid till att kontakta en bonde för billigare hö. Detta får funka för tillfället.
Jag hämtar aldrig hö… Ber min pappa göra det åt mig för han hittade en mus en gång varken jag och mamma vågar hädan efter så vi ber pappa göra det.. Och han gör det fortare att hämta hö så fyller han den smockfull. Iallafall jag har gett höet musen låg i. Och det var inget fel på höet. Jag tror det handlar om HUR man förvarar sitt hö, vårat hö står alltid svalt och på vintern är det kanske minusgrader där ute. Men på sommaren kanske 10-15+ grader. Så det är perfekt att förvara höet i tror jag. Musen hade antagligen tagit sig in här hemma och inte när dom packade höet.
Däremot har min kompis hittat en råtta i havre hon gav till sina hästar. Eller det var hennes dotter som hittade den. Mysigt va? 
Finns allt det där i djuraffärens hö kan det finnas? :O
Jag har aldrig hittat djur i höet heller. Har däremot hört om folk som fått det. vänner osv. Men fått dåligt hö på annat vis. dammigt, mögligt, för grovt, för gammalt osv osv. både hö och silage. (hade häst..)
#30 - Självklart. Djuraffärens hö har odlats på precis samma sätt som det som köps direkt från bonde. Den enda skillnaden är att det ofta är förpackat, har körts runt en del och kostar betydligt mer.
Jag har hittat massor med döda djur i Vitakrafts förpackade hö som finns på ica, betydligt mer än i de balar jag köper hos bonde.
Hanna
jag funderar på en sak, hö ska inte förvaras i plastpåse, va sjutton har vitakraft och dem gjort med sitt hö som håller för att förvaras i det ?
#34 - Fast det håller inte. Jag har flera gånger fått mögligt och unket hö när jag köpt Vitakrafts.
Hanna
De gånger jag köper vitakrafts hö brukar jag PETA hål på förpackningen och trycka lite så man känner hur det luktar ;) :P
Har gjort det misstaget att jag INTE gjort det och kommit hem hö som luktat unket.
Jag har som regel att jag tar den påsen som ligger längst bak, för det är alltid där dem placerar de nyaste påsarna - i alla fall i affären jag handlar mitt hö i. Vitakraft har jag aldrig lockats att köpa, jag tycker det ser så ihop packat och lite ute, så jag köper ca 4 kg i omärkt påse på zoo kompaniet i göteborg. Det finns små lufthål i påsarna, jag brukar lukta där igenom efter en fräsh doft. De höet känns alltid väldigt fräsht och luktar hur gott som helst. Färgen är dessutom näst intill gräs-grön, och höet är aldrig snustorrt heller för den delen.
#37 Så gör typ alla affärer, ställer det nyaste bak :) (eller som stora hundmatsäckar t.ex, det nyaste underst) =)
Japp :)

Jepp, å hur länge tror ni d var sen d packades? Har varit hos en grossist innan djuraffären och innan dess vete gudarna! Ge djuren bra hö, inte köpt i en affär!
ursh nu var det länge sedan jag hittade något dött i höet, hände mest när jag hade häst och vi köpte sånna här stora rundbalar.
Då hände det faktiskt att det ringlade ur en stor snok! Dock hade den troligen rullat in där mot kvällen då balen stod utanför stallet i solen och vi rullade in den mot kvällen, sen när vi öppnade upp den så kom det en orm ur den 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#42 Affärer köper typ alltid av grossister (om dem inte tillverkar/odlad det själva)
#42 Den här ängshön man kan köpa i vanliga matbutiker kommer ifrån "grossist" om jag minns rätt så kommer det höet ifrån öland/gotland och packeteras och säljs + fraktas runt om i landet. Det kan med andra ord ha varit packeterat länge.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#42 Känner flera bönder som lever bla på att ni köper era små höpåsar. Tjänar bra på d!! Dom säljer i sin tur till en grossist som sen säljer till butik. Kan vara ännu flera led…. Paketeringen görs under sommaren så d höet nu köper nu är trol packat i plastpåsar under sommaren dvs har legat inplastat i 6-7 månader. Mumma, not!! Säger inte att alla ställen gör det men d är nog ett fåtal som får d levererat från en bonde direkt! Dom har ingen sån lagerplats så dom kan förvara det utan säljer till grossister istället.
Vill ni ha bra grejer OCH dessutom tjäna mkt pengar så köp av en bonde istället. Har ni gott om plats köp löspressat, ont om plats -hårdpressat.
Likaså när d gäller spån. Köp en stor bal hos lantmännen, hästfoderaffär eller hos sågen. Allt får att förvara i förråden om man bo i en liten lägenhet. Gäller å tänka på ekonomin när man har djur men inte tulla på kvaliteten.
#45 Marsvinen verkar dock tycka att det är just mums ;)
Nämen, man ser ju och känner på lukten om höet man köper är dåligt. Men jag håller med dig, om man vet någon bondgård är det bättre att hämta där, om inte annat för att det blir billigare. Själv får jag helt gratis av bonden bredvid..
Angående djuraffärshö. Jag hade praktik i en zoobutik i 3 veckor för ca 3 år sedan och där sålde de hö som dom packade i påsar själva på lagret. Där hade dom alltså såna där fyrkantiga balar som inte var inplastade eller så och sen fick vi trycka ner det i påsar emellanåt när det behövdes i butiken. Dom gör säkert inte så överallt men det finns i alla fall en butik som åtminstone har gjort så :P
#47 Superbra ju, fast det är långt ifrån alla butiker som gör det=)
#48 Ne, jag kan tänka mig det. Är nog inte alla som har tid och så att ha lösa höbalar bak på lagret att plocka ner i påsar. Sen tar det väl kanske lite mer plats och så med kan jag tänka mig. Men finns iaf någon :P