Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 5761 ggr
[Jessica-B]
0

Tumör, talgkörtelcysta, eller annat?

Jag kom precis hem ifrån veterinären med 1-åriga, till humöret friska, Love. Loves varböld visade sig inte vara en varböld, eftersom att det inte kom ut någon vätska när hon stack håll och tryckte. Inte heller en vanlig fettklump, eftersom att "knölen" var så hård och fast. Veterinären misstänker att det är en tumör eller en talgkörtelcysta.

Jag förstår inte riktigt vad en talgkörtelcysta är. Ber om en förklaring på det.

Jag undrar även hur stor chansen är att Love överlever en operation, som innebär att man avlägsnar tumören/cystan.

Finns det något annat "knölen" skulle kunna vara?, som kanske veterinären missat helt?

Det är en tung dag idag, jag lät även min hamster somna in när vi var hos vetten idag. :( Jag hoppas i alla fall att jag får behålla Love tills han blir gammal och skruttig… :(

Nog för att Sandras (loves uppfödare) åsikter väger tyngst, men jag vill ändå ta del av så många erfarenheter och råd som möjligt! Jag hoppas att ni har något att bidra med.

Tack på förhand

[Jessica-B]
0

*putt*

godisgrisen
0

Min söta älskling Alecto fick lov att operera bort en ganska stor talgcysta när hon var nio månader. Det hela gick väldigt bra hon läkte fort och var glad och pigg igen på nolltid. Om det är en talghistoria så är prognosen mycket god.

Hon blir strax tre år och har fått fyra kullar hon mår aldeles lysande bra och ingen ny knöl har har hon fått heller. Nu är hon pensionär och lever glada dagar i tantburen. Bara ett ärr på rumpan vittnar om operationen.

[Jessica-B]
0

Äntligen svar! Tack! Är så orolig…. varför får dem talgcystor? vad innebär det egentligen? - jag hoppas att det är en talgcysta.

Känns som att frågorna är hur många som helst. Veterinären sa att - om jag bestämmer mig för en operation måste de ske så fort som möjligt, eftersom att det blir svårare om den blir större. Hon sa att det måste finnas mycket hud att ta i, så att det kan läka ihop ordentligt.

Vad skulle det förresten innebära om det är en god- respektive elakartad tumör. Hur ser framtiden ut då, efter en operation tänker jag?

(Veterinären sa att de kan ta reda på om det är en god eller elakartad tumör efter operationen… Hon sa även att man givetvis också kan öppna och kolla och ta ett prov typ, utan att operera, men att det var helt onödigt, för då kan man lika gärna operera, eftersom att det också kräver nedsövning.)

[Jessica-B]
0

Jag puttar en sista gång i hopp om fler svar.