Korrekta namnet på blå ögon.
Eftersom en del tydligen kräver att man måste ha den korrekta benämningen när man frågar om något på forumet så undrar jag lite vad färgen Casper och Fia har på ögonen kallas egentligen. Jag har inte sett just den färgen på någon av mina andra marsvin och är därför lite nyfiken.
Det är precis som att det är mörkt blått i nästan hela ögat men där vi har ögonvitan så har de lite ljusare blå färg, så att man ser skillnad mot resten av ögat som är mörkare.
Vad kallas den typen av ögon egentligen?
Om inte dina marsvin har generna för någon ny ögonfärg så tror jag att dom kan vara ruby eye. Min vita dew har som du beskriver men kanske inte fullt så. Det beror ju hur man ska tolka "blå" liksom. Har dom vitt runt ögen? De kan upplysa ögonfärgen lite. När dom blir äldre sen tonar det forhoppningsvis bort (vet dock inte hur gamla dina är).
//Emma

Den har nog inget eget namn, det är ju inte den typ av blå ögon som de flesta menar när de pratar om blåa ögon på marsvin. (Det som menas då är feltecknade dalmatiner).
Casper är snart ett år och hans päls är vit runt båda ögonen, Fia är vit runt ena ögat och brun runt det andra. Kan ruby eye se blå ut?
För dom ser verkligen blåa ut, mörkare i mitten och lite ljusare i en rung runt.
#2# men jag trodde att alla typer av ögonfärg hos marsvin hade ett namn? Om ens marsvin har den färgen, vad kallar man då marsvinets ögon?

Jag vet vad du menar, har själv ett sånt marsvin och har sett det massor av gånger förut. Men det har nog inte något särskilt namn, tror inte man kan tex avla fram marsvin med den ögonfärgen - och därför har det inget eget namn :P
#5# Sånt här är så väldigt intressant, frågar lite mer och hoppas du har lust att förklara. Är inte så insatt i färger. Varför går det inte att avla fram den färgen? Casper är pappa till Fia och hon har fått exakt samma färg på ögonen som han har. Jag har förstått att det inte är så populärt med den färgen, att det är fel egentligen med den färgen men alla som kommit hit och tittat på mina har kommenterat just deras ögon och tyckt att de är vackra.
#3 Det tycker jag låter som ruby eye. Att marsvin skulle ha blå ögonfärg finns nog inte med på registret idag ;-) Be Hanna (abico) förklara hur det ser ut :-P
//Emma
Spännande, finns det någon sida på nätet där man kan hitta mer information om hur det hänger ihop med ögonfärg hos marsvin?

Ruby eye kan ju se ut på massa olika sätt… Det går förvisso att avla fram men man kan kanske inte få just den "blåtonade" färgen (den bör bara uppstå om marsvinen får vita fält i ansiktet).
Det är lite som med hästar… De hästar som har blåa ögon är de som är genetiskt skäckar. Även om hela hästen är solid svart och har blå ögon så betyder det ordagrant att hästen har sina vita pigmenterade fläckar just där ögat sitter. Ögonfärgen hade inte blivit blå om inte hästen hade haft skäckanlag. Men det finns andra hästfärger som ger tex gröntonade ögon men det är en helt annan historia genetiskt :p
#9# Okej, då förstår jag bättre. Blir imponerad över din kunskap inom ämnet, tack för att du förklarade.

#10 Vet inte om det är helt 100% korrekt dock :P är lite ur gängorna på genetik studerandet x) Men att vita fält i ögonregionen ger "blåa" ögon är klart som korvspad. Även om inte alla marsvin "drabbas". Svartögda (PP/Pp) bör fortfarande få svarta ögon även om vita fält finns i ansiktet.
Mitt marsvin har också blåa ögon. Hon är helt vit med några svarta pälsstrån, vit runt päls runt ena ögat och svart hud med lite svart päls runt det andra. Är hon också en ruby då?
#12# Oj vad fin hon låter, Casper har också bara enstaka strån här och var som är i annan färg, annars är han helt vit.

#12 Lättare om du har bild :P Men det låter lite som du har en dalmatiner med för mkt vitt istället för en ruby. Men det beror ju på vilken ögonfärg grisen har (intensiteten)
#12 Grisen är hos min syster just nu, så jag ska be henne att ta en bild. Hon är ett teddy marsvin och köpt hos en registrerad uppfödare i danmark som heter four-ever. När jag tog emot henne fick jag ingen direkt färgbedömning. Hon var ju bara vit =p Men så insåg jag det här med ögonen sen. Och jag fick ingen stamtavla fast jag mejlade om en, så jag vet faktiskt ingenting =( Och detta var ett tag sen, så jag vet inte om hon skulle minnas om jag kontaktade henne nu.

det är jättesvårt att fota ett marsvin med blå ögon, så det verkligen syns…här är iallafall min JumJums Ella, som är så gott som helvit, sånär som en liten svart tofs mellan öronen. Hon är genetiskt sett en dalmatiner. Hon har blå ögon och hennes mamma var en chokladdalmatiner.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Blå ögon beror som sagt på att det kommit ett vitt tecken i ögat. Vad själva färgen på ögat ska kallas vet jag inte riktigt för ibland har de ju ett blått och ett mörkt beroende på pälsfärg. Rubinögon kan se blå ut också, min cinnamonagouti rex såg ut att ha blå ögon trots att de genetiskt var rubin.
Väldigt synd att det inte finns så klarblåa ögon som hos andra djurarter. Lätt jag hade skaffat en blåögd gris då :-D
Dalmatiner och roan får oftast rubinögon även om de är fulltecknade runt ögonen och även om grundfärgen är svart
#16# Gud vad söt hon var, ja precis så är det Casper har fast han har lite mer blåfärgat där hon har sitt ljusa om du tittar på bilden.
Alla mina dark eyed whites (ruby eyed) har en mer eller mindre tydlig blå kant på iris, det är fint :)
#17 - Uh, jag tror att det hade sett rätt otäckt ut med marsvin som hade lika blå ögon som hästar ibland kan ha. Föredrar pink eyed i.s.f. ;)
Hanna
#19# Ja det hade sett läskigt ut, tänker på sånna där vampyrfilmer där de ibland har riktigt ljusa blå ögon.
Men då är det ruby eyes som Casper har.
Nä! Blå ögon är underbart!! Både på häst, kanin, hund och katt <3 Fast de ska ha färg, tex en mörk hund med blå ögon eller en orange kise med blå ögon som jag såg häromdagen.
#20 Japp, han är rubinögd :-)
#21 Jag tycker de ser jätteläskiga ut med sådär isblå, samma sak med hundar :-o Men på kaniner, katter & marsvinen då så är det jättefint!
#23 Men gud, ser ju helt galet ut haha :-O Men lite coolt är det ändå ;-)
#21 Neeej du får inte lägga ut så fina häst bilder här! Du måste tänka på att det finns folk som lider av svååår häst abstinens! Jag och min mamma var fodervärd åt en skäck med ett blått öga när jag gick på högstadiet så jag blev ju aldeles darrig av de där bilderna ju!
Jag tycker blå ögon på djur är väldigt vackert och jag bara MÅSTE ha en siames någon gång.
Jag har också haft ett marsvin med blåaktiga ögon. Malla var roan men nästan helvit så det stämmer ju. Nu fick jag veta att det hör ihop, spännande.
älskar blåögda djur, finns inget vackrare