Varför måste det vara så svårt?
Taavi har varit sjuk. Han har haft samtidigt diarré och förstoppning. Nångon har han varit bättre och nångong dåligare för några dagar. Veterinären kunde inte hjälpa, sade bara att det troligtvis berodde på åldern som på någotvis påverkat matsmältningen. Han har varit t.o.m några veckor utan problem och sedan kommer de igen, nångon mindre och nångong mera. Det är så fel mot honom!
Ja, jag tänker hela tiden bara mera på att låta honom somna in, men samtidigt som han haft sina problem så har han blivit helt en annan marsvin. Han hoppar och skuttar mycket mera än forut, springer glatt runt buren och är först framme när de ska få mat. Han har blivit psykiskt en mycket gladare marsvin, utom de dagarna som det är som värst.
Det är ju inte logiskt! Samtidigt som han är sjuk och behöver en annorlunda skötsel, så lever han sina bästa dagar på fyra år! Jag vet inte vad jag borde göra. Jag vill inte att han mår illa och när jag tänker på att låta honom somna in efter några dåliga dagar, så komer han fram springande som om han aldrig skulle ha varit sjuk. Men de några dagar som han har diarré, så kan man inte tänka på att ha honom hos sig. Varför måste det vara så svårt? Varför kan han inte vara som förut? Nej, inte som förut. En sådan glad marsvin som han är nu, men utan problem.
Veterinären sa att han skulle kunna leva som han nu är om man sköter om honom varje dag på rätt sätt. Men det känns inte rätt. Fast hur skulle man kunna säga hejdå åt en annors frisk marsvin? Varför kan man inte läsa deras tankar? Hur kan man väta om man gjort det rätta valet? Att låta honom somna in och aldrig mera behöva känna något? Eller att ha en glad marsvin som njuter av sitt liv, men behöver människans hjälp varjde dag för att må bra? Men tänk om man endå inte är så glad som han visar sig vara?
Jag tror att jag bara har en rätt sak att välja för att vara helt säker om att han mår bra, men det är inte lätt..
Måste bara skriva av mig lite. Ska ännu tala en gång till med veterinären före jag bästemmer mig.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jobbigt! Hoppas det ordnar sig på något sätt! *kram*
Usch, vad jobbigt! :(
Jag förstod inte riktigt vad problemet var? Hur är han när han är sjuk?
Vad jobbigt det där lät, stackars er båda.
Funderar lite som #2, hur är han när han är sjuk? När han är som värst? Och hur gammal är han?
Är svårt att ge råd om du ska låta honom somna in eller inte. Det beslutet måste du ta som djurägare, som känner honom bäst.
Jag kan bara gå till mig själv, om jag hade ett marsvin som mådde väldigt dåligt, även om det var i perioder och det inte gick att gör något åt och var pga, ålder, skulle jag låta marsvinet somna.
Han är om några månader 5 år.
Kanske jag borde förklara tydligare. Alltså för det mästa har Taavi förstoppning och man måste dagligen hjälpa honom för att få ut allt bajs. Om man inte hjälper och låter honom bajsa själv så vandlas allt bajs till en stor bajsklump som inte kommer ut. Alltså han mår hur bra som helst, bara man lite hjälper till. Jag har provat allt jag kommer på för att få förstoppningen bort, men allt leder endast till diarré.
Då allt är som värst så har han ännu diarré samtidigt och då kan man inte något åt bajsklumparna utan allt bajs blir där inne. De dagarna ligger han bara i buren med uppburrad päls och behöver stödmatas. Han äter nog själv men inte tillräkligt. Diarrén är inte rinnig uta mera som mos. De här dagarna är högst två och sen blir han bättre igen för några veckor, nästan en månad.
Ja, det låter hemskt och jag ska tala ännu en gång med veterinären. Men han är glad fast han behöver lite hjälp. Han lever ett vanligt marsvinsliv och är mycket mera framåt än förut.

Vad har du gett honom för det?
Nu vet inte jag om små grisar tål messmör men d har ju en smörjande funktion. När han har diarré och förstoppning samtidigt så är det förstoppningsdiarré han lider av och skulle kanske behöva ett klyx. Men att plocka honom, antar att det är d du gör, är ju bara en kortvarig lösning som du skriver. Han skulle ju behöva något som höll magen i form konstant så han slapp dessa svängningar.
Vad för bulkmedel har du provat?
#4 Det där låter absolut som Impacted rectum så jag antar att han inte är förstoppad överhuvudtaget. IR är något vissa äldre hanar får av att de doftmarkerar och drar rumpan efter sig då förstörs ringmusklerna i stjärthålet så det blir en stor slapp öppning där. Det som händer då är att det bajset som marsvin äter som är kladdigt fastnar i den stora håligheten och bildar en propp. Proppen måste petas bort, det gör man enklast med tops doppade i matolja. Men det ger även ett annat problem och det är att marsvinet inte får i sig B-vitaminet som de behöver och får i sig av att äta sitt bajs. Nu minns jag inte vilken sorts B-vitamin som de ska ha som tillskott men jag har för mig att en biverkning av brist på detta vitamin ger diaree. Om de här problemen sköts på rätt sätt kan han må bra länge än. Är det IR så kan du ha din lille plutt ett tag till, min Ragnar levde med IR i två år och mådde i övrigt bra, han blev 7+.
#6 Ja, jag läste en aning om det, och låter som om han lider av det. Det är ju inte så farligt och det kommer vi nog att klara av!
Det är bara nu bara frågan om diarré, då han också lider av det vid jämna mellanrum. Skrev om detta också på marsvinsnatet så kopierar det jag skrev där:
"Nu är problemet endast diarrén, då han lider av det med ganska jämna mellanrum. Första tiden hjälpte det en aning med att minska mängden grönsaker (han fick askorbinsyra för att få c-vitamin) men nu vill inte den lilla mängden heller vara bra. Klarar han inte bara mer av att äta grönsaker? Kan det vara en del av orsaken? Om jag börjar sakta ge den vanliga mängden grönsaker igen, blir diarrén mycket värre. Nu klarar han sig endast med bajs som liknar mos, de dagarna han har det som värst."
Tips för detta tas också imot.
#5 bulkmedel? Haha, min svenska är jätte bra. Det är inte lätt att vara finlandssvensk.

#7 Bulkmedel är "medicin" som ser till så att magen håller sig bra. Inte hård å inte lös utan svenskt "lagom". Lactulos är tex ett sånt medel för magen. Inolaxol ett annat men d är granulat så det tror jag blir svårat att använda, Lactulosen är flytande och det vanligaste.