Ungar efter Dalmation/Roan
Undrar om Dalmation kan ge Roan och vice versa? Det är väl samma gen men kan inte hitta någonstans om de kan lämna varandra eller inte.
Jag vet inte hur det ligger till och jag tror inte det är helt klarlagt hur detta/dessa anlag funkar.
Med tanke på att de inte går att para med varandra är de ju helt klart besläktade, frågan är då bara vad som gör att det blir prickar eller melering.
Jag har haft en som haft lite prickar och lite melering ihop, men om man tittar på resten av grisen så har dalmatinerna bläs och roangrisarna ingen bläs. Niall hade bläs
Lika om man tittar på skinnysarna, där är bara prickar i princip.
Svårt :-/ Lyckades bara få med ännu fler frågor och inte ett endaste svar :-P
Får se om någon annan kan mer
# Roan ska ha bläs inte tvärtom ;)
Anledning till att jag frågar är då det fötts en kull på fyra lakelandungar som definitivt ser ut som roan, pappan kan vara dold dalmatiner, alltså utan synbara prickar (fyra led dalmation skinnys bakom).
Jag tror att pappan antingen är roan och att det missats under alla led bakom (inte så omöjligt då alla varit skinnys) alternativt att dalmation kan ge roan, även om jag tror att det sistnämda inte låter så troligt.
Det är ju samma gen, men fasiken, är den delad eller verkligen samma? Samma bör ge avkommor i både och men det går inte ihop i mitt huvud att det finns två sorter då *förvirrad*
Hoppas nån kan det här för google ville inte hjälpa mig i frågan iaf 

Roan ska inte ha bläs.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
# 3
Handlar det om att roan inte SKA ha bläs (färgstandard) eller att de inte KAN HA bläs?
Eller m.a.o är alla de roan man ser där ute med bläs egentligen dalmation och alla reggade dalmation utan bläs roan?
Jag har en dalmation skinny hemma utan bläs samt en rex lånehane med bläs som är reggad som roan. Ska dessa reggas om?
Jag har i princip bara sett roans med bläs och dalmations utan bläs, samt blivit informerad om att det ska vara så, därför trodde jag även att det skulle vara så. I och med att de raser jag föder upp inte färgavlas så får jag inga påpekningar på utställning heller.
Så har jag förstått rätt? Detta marsvin (Ålga) är egentligen dalmation då den klart o tydligt har bläs??? http://www.solstralens.se/marsvin.html href="http://www.solstralens.se/marsvin.html" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

jag har fött upp nonself dalmation under några år, och majoriteten av de ungar jag fick föddes med prickar på kroppen men utan bläs, eller en väldigt svag bläs. Men att kalla dom för roans i stället skulle jag nog inte göra. Lika så kunde jag få ungar med bläs men väldigt övertecknade istället…Kan tänka mej att problemet med roans är lite lika, bara det att roans aldrig får distinkta prickar på kroppen, däremot har jag sett roans med en perfekt prickig dalmatinermagare ;)
Nu handlar ju det är om renavlade nonselfar, kan tänka mej att det är mycket svårare att avgöra skillnaden mellan dalmatiner/roan på en annan ras…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Ja, färger tenderar att bli lite hur som haver när man inte färgavlar. Ålga¨på länken jag bifogade ser jag helt klart som roan, trots sin bläs. Jag förstår ju att hon inte går att ställa ut men hon blir väl inte en dalmation bara för att hon har bläs?
Ska bli spännande att få veta om det skulle vara så att bläsen avgör färgen, dvs roan eller dalmation. Tycker det låter lite knäppt men har aldrig varit så insatt i de färgerna.
Du som har fött upp dalmatiner, kan du svara på trådfrågan må tro? Har det hos dig hänt att någon dalmationparning har resulterat i roanungar? Vet du hur det ligger till ang det?
Jag tror att skinnyfadern i detta fall är dold roan och att stammen är felreggad, det är ju som sagt inte alltid lätt att se på skinnys och då räcker det med att en uppfödare gjort fel för att stammen felreggas vidare av andra. Har ju än så länge inga belägg till detta, just därför vill jag veta om det är möjligt att en dalmationfar ger roan.
(mamman är för övrigt self black, kanske ska tillägga)

Jag tycker de ser ut o vara roan men lite svårt o se på bilderna då de e så pass lite vitt som ser ut som roan. Får man fråga vem fadern än? Gärna en bild på han med om du har.
Fadern är Rospiggens Pirre, inte att man utifrån bilden kan se vad han är för nåt i dalmation/roan-väg (inte live heller iofs). Far till Pirre är Oops Roger Moore (black dalmation). Pirre är reggad som pe white/golden. Han är alltså helt klart dold om dessa ungar nu är roan. O det tippar iaf jag på.
Man blir nog inte mycket klokare av att se Pirre tyvärr

#6 Dalmatiner/Roan är samma anlag, ja, så när det gäller att bedömma teckningen på ett icke färgavlat djur så får man gör det "efter tycke och smak" Anledningen till att nonselfuppfödare kallar sina roanar med bläs och prickig mage tex, eller en övertecknad dalmatiner är just för att nåt av föräldradjuren är av samma variant.
"är just för att nåt av föräldradjuren är av samma variant."
Ska jag tolka det som att dalmatiner inte kan lämna roan efter sig?

#12 Både Roan o dalm kan ju ligga dolt, så han kan nog mkt väl vara Roan. O så vitt ja märkt kan ett o samma marsvin vara både Roan o dalm har själv en sån hane. Ja vet själv inte hur de kan va så.
#12 Eftersom pe white/golden är genetiskt omöjligt och han har den teckningen han har så definitivt pe golden dalmation eller roan
Tillägg: Kom på vad som menades med pe white/golden, med tanke på att pe white är en annan färg borde det nog stå white/pe golden
Inlägget redigerat av moderator.
#15 Vad är din roan/dalmation reggad som? Kan man regga både och?
Inlägget redigerat av moderator.

#17 Black, golden, white roan ser han ut o va reggad som, o samma här ingen av föräldrarna e roan därimot e pappan dalm. O han har ju fått prickar på baken så.

Nu har du väl iofs redan fått svar på det här men det jag menar är att en roan inte ska ha bläs enligt standard (vilket en dalmation däremot ska ha) hur det däremot kan bli är en annan sak och det förekommer att roan har bläs och att dalmations saknar bläs- dessa är dock feltecknade om man ska se till färgstandard (vilket egentligen bara spelar roll hos nonselfar men det är ju alltid kul att få det rätt oavsett :-)).
Jag har en gammal teddyhona som är white/black/golden roan (svagt synligt tecknad), hennes dotter däremot är prickig (med bläs) och borde säkert varit reggad som black dalmation (reggade henne dock som roan eftersom jag egentligen inte hade en tanke på dalmation "på den tiden") en av hennes döttrar blev prickig som sin mamma medan den andra dottern (och två söner) blev klart roanade.
**SMF 237 Sweet Dream's
Då måste det väl vara så att en dalmatiner kan ge roan efter sig i o m att uppfödaren valt att regga din gris som roan?
¤¤Har ändrat detta inlägg då jag fick svar på frågan medan jag skrev den¤¤

Jag kommer att redigera den här tråden och ta bort det som inte hör till trådens ämne- vill ni fortsätta OT-diskussionen så ber jag er att göra det via PM istället.
**SMF 237 Sweet Dream's
#22 Jo det svaret dök ju upp innan :)
Då svarar du även på trådfrågan, dalmation kan alltså med all säkerhet även ge roan.
Vad tror du om kullen här? Jag vet att bliderna är inte det bästa men man ser melering på dem iaf. Eller kan det vara riktigt dåliga prickar? Vad skulle du regga ungarna som?

Tyvärr har jag inte det eftersom hon har lagt ner sin uppfödning sedan några år tillbaka och jag har ingen kontakt med henne.
Även om hon är svagt tecknad så är det man ser hel klart roan (inte prickigt) och i hennes stam är det roan som finns (har sett en del av dem IRL och skulle inte kalla dem något annat än just roan).
När man renavlar nonselfar så borde det ju vara så att man (åtminstone med största sannolikhet) får det man är ute efter så att säga- förmodligen för att man bryr sig om hur teckningen på föräldrardjuren ser ut etc, men när man inte färgavlar så bryr man ju inte sig ju inte om hur teckningar etc och borde då kunna få vilket som. Nu är detta ingen jag vet säkert utan spekulerar bara men det känns som att det skulle vara något åt det hållet :-P
**SMF 237 Sweet Dream's

Jag vet inte hur det ligger till- om roan egentligen kan ge dalmations och tvärtom, jag är alldeles för dåligt inastt i det där (se mitt svar i #26 för mina spekulationer).
Jag hade reggat ungarna som vad de ser ut att vara- har de prickar hade jag reggat dem som dalmations och är det jämnt blandat typ hade jag reggat dem som roan, om det är "rätt" eller ej vet jag dock inte men så hade jag gjort.
**SMF 237 Sweet Dream's
Har fått ett externt förslag:
"jag vet att dom som avlar Dalmation,använder avelsdjur o parar dalmation X renfärgad med dalmation bakom i stammen, för att få bästa teckning.Parar man med en dalmation med en som inte bär verken roan eller dalmation kan det nog bli roan .
Samma som en roan kan vara prickig,för det kan dom bli också."
Låter ju som din teori :)

#23 När han va liten så syndes inte prickarna troligtviss utan har kommit till senare, o därför har nog uppfödaren reggat han som bara roan, men han e roan dalmatin.
De roliga sen e att ingen av pappans föräldrar e varken roan eller dalm o samma sak i ledet efter de, har försökt luska ut vilka av ledena som e dolda dalm/roan men kommer inte fram till nåt då ja inte kan hitta nån info alls om marsvinen förutom de som finns på stammen.
Fast det kan inte vara så då att den förälder som inte är roan eller dalmatiner kan bära så det blir antingen prickar eller melerat. Tänkte eftersom det går (i princip) att renavla antingen dalmatiner eller roan och att det helt enkelt krockar om den ena är roan och den andra bär anlag för prickar (eller modifierare, eller vad det nu kan vara för något som krånglar till allt) och blir något mellanting som en roan med bläs eller att de har både prickar och melering

För att överhuvudtaget få en roan eller en dalmatin måste någon av föräldrarna vara det, det är inget anlag som ett marsvin kan bära på. Så om man får en roan eller en dalmatiner i en kull, och båda föräldrarna är reggade som något annat, så är det med största sannorlikhet att någon av föräldrarna är dold roan/dalmatiner.
Har gått igenom mina kullbilder från alla mina renavlade nonself dalmatinerkullar genom åren (chocolate, black, lilac och beige) och blir lite full i skratt när jag ser dom. För visst har jag fått en hel del roan! Men som uppfödare av dalmatiner tänker man inte i dom banorna, utan när man får en övertecknad unge utan bläs, så tänker man en pettis på en gång. Inte något som man har användning av i aveln eftersom det anses som feltecknat. Kan tänka mej att det gäller samma för uppfödare av roans, kommer det en unge med bläs så är det inget att behålla i sitt avelsarbete.
Att avla nonself dalmatiner är ett himla tidskrävande och jobbigt arbete. Det krävs många avelsdjur och noga noga anteckningar om varje unge som föds. Jag fick sammanlagt ca 40 dalmatinerungar och av dom var endast 5 utställningsbara! Dvs hade rätt teckning enligt standarden. Kanske 10 av dom övriga var användbara i aveln, kanske hade en svag bläs, något övertecknad, nån vit klo på någon tass osv.Och då använde jag mej av noga utvalda mycket bra avelsdjur.
Så för att dra en slutsats, en dalmatiner kan få en roan och tvärt om.

#30 vad ja hört så går de väl inte att ett marsvin bär på roan o dalm utan antingen är de det eller inte. Om de va de du syftade på?
#32 Jag menar inte att de bär på roan/dalmatiner utan spånar lite om att det kanske finns anlag/modifierare som kan bäras och som ger antingen prickar eller melering när själva roan/dalmatineranlaget läggs på.
Tex harlekinfärgen hos grand danois så måste det finnas merle för att få fram teckningen men själva genen för att det ska bli harlekin och inte bara vanlig merle syns inte om inte hunden också har merleanlag (som funkar ungefär samma som hos marsvinen, både i nedärvning och skador på homozygota djur)
Även på tigrerade hästar är det två anlag som samverkar. Här har jag inte 100% koll på vilket anlag som gör vad men vad jag har förstått behövs det bägge anlagen för att få en ordentligt tigrerad/prickig häst och att anlagen var för sig bara ger svagsvag teckning om de är ensamma, men som sagt jag är inte 100 insatt i just tigrering hos häst
Jag tror att det var det mitt externa svar syftade på. Alla vet ju att en förälder måste vara dalm/roan för att en unge i kullen ska få det men om vi tar ett påhittat exempel här:
mormor: roan
mamma: self
farfar: dalmation
far: dalmation
Skulle denna kombination kunna bli roan pga någon latent liggande roangen?
#31 Jamen då har vi svaret där, jag tackar o bockar! Nu bara att klura ut varför det rent genetiskt blir antingen eller/varför dalmatin kan ge roan :)

#33 ta en dalmatineravlad self tex, dvs en self med en dalmatinerförälder, som man som uppfödare använder att para sin dalmatiner med…denna self bär ju på modifierade gener vad gäller teckningen, dvs HUR teckningen kommer att se ut… samma gäller ju för en dalmatiner. Det är därför man som uppfödare ser till att använda vältecknade dalmatiner och en self där dalmatinerföräldern är vältecknad. Denna modifierade gen nedärvs till nästa generation…
Så det är det här jag menade i mitt tidigare inlägg, att man vill bara använda vältecknade avelsdjur, eller en self med en vältecknad förälder. De som föds som INTE är vältecknade blir pettar.
#35 Aha, då var jag inte ute och cyklade med modifierare och prylar andra ord :-D

#36 applåderar 
Är inte ett dugg insatt i roanavel men det borde funka även där på samma sätt.
#37 Hahaha