Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 7147 ggr
[LoveBaloo]
0

Ni med marsvinsimperium

Ni är flera som verkar ha många marsvin och har avsett ett helt rum till dem.  Jag måste fråga hur ni bor! I hus? På landet? Jag är verkligen en djurmänniska och vill ha många marsvin och hund också i framtiden. Vet inte riktigt hur det ska gå ihop faktiskt, för jag vill inte bo ute på landet..och till det här med många marsvin, hur ska jag hitta en man som vill gifta sig och ha hem med mig om värsta marsvinspaketet hänger med? =p

Vad tycker era partners om ert intresse? =p Hade ni alla grisarna när ni träffades eller utvecklades det sen?

Jag vill så gärna säga hejdå till de vanliga burarna och köpa in två bebisar och börja ta kullar, så att jag får det lika mysigt som ni har det. Men det kan jag inte nu, så länge som jag bor hemma. Jag får nöja mig med mina två honor =p

chickwheels
0

vi har 12 marsvin just nu, bor i lgh. marsvinen bor i pax garderober från ikea :)

vi skaffade dem ihop.

Vi = killen och jag.. lika intresserade båda två :D underbar kille man hittat :P

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Fridaaaa
0

Bor i litet hus på landet, så har 2 burar (en marsvin & en kanin) i ett litet rum (där står mat mm också) och 1 bur o sovrummet (den med skinnyn för det är det varmaste rummet) =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Abico
0

Jag har 13 marsvin just nu, men inte i ett eget rum utan i mitt sovrum. Det är mysigt att bo så nära marsvinen, nästan jämt ;) 
Nu bor jag inte själv utan med min familj i en villa, jag tycker inte att jag bor på landet men mina kompisar i Göteborg håller inte med - det beror nog på vad man jämför med, haha. Självklart kan man ha många marsvin även om man bor i stan.

Min familj har inget emot marsvinen, även om dom inte är enormt intresserade.

Hanna 

TinaMed2i
0

Har ett 20-tal marsvin (3 pax garderober, en bordsbur, en stor gallerbur). Vi bor i lägenhet med 4 rok och marsvinen har ett eget sovrum.

Sambon är inte speciellt intresserad, tycker att marsvinen är häftiga men inte mer, så det är jag som sköter om dem osv. Djuren kom ett par år efter att vi blev tillsammans.

Man måste inte dela hobby med sin kärlek Flört Jag kan tycka att det är skönt när båda har olika intressen att pyssla med.

Har tre stora hundar och det fungerar hur bra som helst med smågrisarna, lite spännande i början (mycket nos och undrande blickar) men nu bryr de sig inte överhuvudtaget.

diva
0

Just nu har jag 4 marsvin och jag bor i ett litet hus på landet. Mina marsvin har eget rum i källaren där jag även förvarar mat och spån och hö

Min sambo är inte intresserad av marsvinen för fem öre utan det är bara jag som sköter dom. Som #4 säger så behöver man inte ha samma intresse. Min sambo har annat hobbyarbete som han gillar.

Buren jag har nu är en hemmabyggd bur som är 190 cm lång och 100 cem bred. Kommer att få hem en till liten hanne i mars och kommer eventuellt att ska ffa en hona till under våren.

Ska även bygga nya uteburar som grisarna får bo i under sommararen.

SofiaG
0

Jag bor hemma fortfarande och har 12 marsvin. Det är jag och min pappa och han är väll inte sådär jätte intresserad, men han matar dom när jag är borta och pratar allt med dom när han tror jag inte hör ;-)

Jag har en pax-garderob och ett burskåpt med 3 våningar på 175x53cm i vardagsrummet och en kilby bokhylla i mitt rum. Så det är marsvin överallt då vi bara har 3 rum o kök.

Men till våren ska vi bygga ett eget hel isolerat litet hus på 15 kvm till dom. Just för att det är skönt att kunna ha dom på ett ställe och för att det dammar och skräpar ner så extremt när man har dom på olika ställen och måste dra hö säcken fram och tillbaka flera ggr om dagen. Det är praktist också om man skulle få någon Ohyra som kräver sanering, då är det lättare att ha dom i ett eget hus då vi har massa saker inne och marsvin överallt och skulle isf behöva sanera hela huset = inte kul!

Dock kommer det bli tråkigt att inte ha dom inne, men då kommer jag istället spendera flera timmar per dag där ute och då blir det ju att man är där och inte går fram och tillbaka och ibland fastnar vid datorn när man egentligen skulle städa eller nått.

Till sommaren är det tänkt att jag ska bygga flera bra dygnet runt ute burar med isolerade hus så dom kan gå ute.

[Aquelegia]
1

Jag har 8 st 3 hanar i en gallerbur största modell för tillfället, dem 5 honorna ska bo i stort hemmabygge. Bor i en 3a med sambo och katt och han är väldigt glad över att jag har en passion i livet DJUR då han har sin passion airgun :) Vi har väldigt mycket outnyttjad plats ^^

marsvin-90
0

Jag har runt 24 marsvin nu o bor med min sambo i ett litet hus i samhället. När ja flyttade hit hade ja bara 4 marsvin med mig, o min sambo tyckte väl att 4 va okej. Han hade väl inte räknat med att ja skulle skaffa in fler vilket ja gjorde. De e 10 mån sen ja flyttade in från o med igår.

Mina marsvin har hela övervåningen som sitt rum, där finns just nu 1 Burskåp med 8 fack i. Sen så har ja bara 1 vanlig gallerbur på golvet för tillfället då vi nu ska börja bygga ett till buskåp med 6 fack. Sen får de inte plats så mycket mer på övervåningen.

Min sambo gillar som sagt inte mina små älsklingar men han e tvungen o stå ut med dem så länge han vill ha mig kvar. Desstutom e han allergisk mot höet o ev. marsvinen. Även om han inte hade varit de hade han inte gillat dem, dock älskar han o skryta för andra om att ja har nakna marsvin…

Cavia
0

Jag bor numera i lägenhet och har bara 4 st i ett burskåp i vardagsrummet.

Men förut när vi bodde i hus, hade jag runt 45 marsvin, i förrådet ute i garaget.

Min man har alltid delat mitt intresse för djuren, på så sätt att han hjälpt till att städa burar, mata, hämtat hö osv…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lixim
0

Jag har ett eget rum till mina små grisar, men jag har dock ''bara'' 6 st. Jag och min sambo har dom i enskilt rum då jag är lung sjuk. Så det är vädring och städning varje dag. Vi bor i lägenhet (en tvåa) så marsvinen har eget rum och jag och sambon har tryckt in vårt sovrum i vardagsrummet (fast de e snyggt) Så det funkar i lägenhet.

Vi har även två hundar, det fungerar toppen. Vi var noga med att hundarna visste redan från början att marsvinen är en del av vår flock. Det har aldrig varit några problem.

Sambon o jag är lika mycket djur intresserade båda två. när vi träffades hade jag inga djur, då jag inte hade fast bostad. Men det det var bara posetivt när jag sa att jag ville skaffa marsvin igen.Marsvinen bor i två stora bokhyllor.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Creation
0

Jag bor i hus ett par mil norr om Stockholm. Det är lite lantligt på sitt vis(kan andra tycka), med tanke på att gårdar finns några kilometer bort. Men jag har bara 25 minuter in till stan, 5 minuter till närmsta centrum och bor i en tät ort, så personligen ser jag det inte som landet. Men det beror förstås på vad man jämför med.

Jag vet förresten flera uppfödare som bor i lägenhet, så det är absolut inget som hindrar. Så länge man har plats i lägenheten så. :)

Jag har "bara" 4 marsvin, och ett par bor i köket, ett par i mitt rum. Men i vår ska de få ett eget marsvinsrum och de ska få bo i ett burskåp.

Min pojkvän tycker att mina marsvin är jättehäftiga/söta och tycker bara att det är kul att jag har mina intressen. Han tycker inte att jag är knäpp på något vis, trots att jag håller på med forum, blogg, hemsida och lägger ner mycket tid och tanke på dem.

Det kanske sågs som lite udda till en början(inget som skrämde honom eller fick honom att se på mig annorlunda dock), men vill han ha mig kommer det på köpet. ;) Det är ju inte som att jag tvingar honom att ta hand om dem eller ens röra dem, det sköter jag själv. Han behöver bara stå ut med synen av dem i princip. Då har han ju inte direkt något att klaga över tycker jag.

Rätt kille har inget emot djurägandet, enligt mig. Han behöver inte tycka om djuren(kan till och med tycka illa om dem), så länge det inte ändrar hans syn på mig på något negativt vis och så länge han inte kräver av mig att sluta med min hobby.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[LoveBaloo]
0

Vad kul med så många svar, tack! =D Hur går det med ekonomin med så många grisar? Antar att ni inte köper en liters höpåsar? :P

Fridaaaa
0

#12 Jag är arbetslös men det går, köper hö av bonde, blir mycket billigare:D räcker länge en sån bale hehe:D

westblom
0

jag har 14 marsvin 1 kanin,2 dvärghamstrar och ,i ett av rummen bor de 4 marsvin tjejer och 1 kanin och i de andra rummet bor marsvinspojkarna,dom bor i burar allihopa,måsta ha så för jag vill inte att katten ska göra något dumt,hon har redan legat på hamsterburarna och lurat,jag har en garderob som jag har mat i borstar klo sax mm,i den andre garderoben har jag hö,spån,spadar mm,jag har även ett eget kylskåp till djuren med grönsaker i=),det hela började för några år sedan,jag kollad på annonser och fick se marsvin vart sugen att prova sen var jag fast för dom,hela familjen älskar djuren ,har vuxna barn som tycker om att gosa och greja med dom,även min kille han brukar ha dom på magen eller va på golvet med dom,han vill att djuren ska ha det bästa dom ska ha det bra,

[Sicali83]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi bor på en liten ort ett par mil från storstad, parhus och marsvinen har eget rum. Det är för närvarande åtta stycken som bor i en gorm lagerhylla från ikea som jag byggt om till burar. Jag tycker mer om att ha mina marsvin i två jättestora burar än uppdelade på många små då iallafall mina verkar trivas bäst i flock.

Sambon delar väl egentligen inte intresset men matar dem ibland och han tycker absolut om marsvinen, han har sina favoriter som han tar upp och gosar med då och då.

Bifogar en bild. Fyra st går där uppe och sen går tre där nere uppdelat på två burar och så har jag lille Drake i en extrabur vid sidan om för tillfället.

Cavia
0

# 12 hehe, nej inga höpåsar för inte när jag hade så många. Köpte stora rundbalar på runt 300 kg med hö, brukade gå åt 2 sådana per år för mej. Sen handlade jag foder på Lantmanna. Det som blev dyrt var ju grönsakerna. Men på sommararna blev det endast gräs/maskrosblad i grönsaksväg.

Jag förde alltid bok över alla in och utgifter (inkomster var ju när jag sålde ungar) och det  brukade sluta på runt 4000:-  i utgifter och inkomster 2000:- per år. Då var inte ev veterinärbesök inräknade, utan det här var endast i foder och spånkostnader samt inkomster för sålda ungar.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

luneas
0

Jag bor i en lägenhet tillsammans med sambo, runt 15 marsvin och två katter. Grisarna bor i ett eget rum nu när vi bor i en trea men tidigare bodde vi i en tvåa och då fick grisarna bo i en klädkammare. Jag har även bott i en etta med alla grisarna (hade ca 20 stycken då som mest).

Min sambo tycker att marsvinen är okej men bryr sig inte om dem mer än att han hjälper till och matar dem om jag inte är hemma. Jag hade marsvin redan när vi träffades för 4,5 år sedan så han har liksom fått ta dem på köpet så att säga. Vill han ha mig så får han stå ut med grisarna också. ;-) När vi träffades så tyckte han att det var kul att jag hade en hobby som jag verkligen brann för och inte var som många andra som tycker att smink och kläder är det viktigaste i livet. Numer är han ju van men jag vet att han tycker att det är lite jobbigt om han måste berätta om min "lilla hobby" för folk. Det är ju tyvärr inte direkt klassat som normalt bland folk att ha 15 marsvin i en lägenhet… :-p

Jag själv undviker också att nämna mina marsvin det första jag gör när jag träffar nya människor. Larvigt kanske men det känns som om man får en stämpel på sig om man basunerar ut om sina 15 marsvin… Sen beror det förstås också på vilken typ av människa jag träffar. En del känns det okej att berätta för direkt medan andra får klara sig utan den informationen så långt det går.

Jag förstår dina fundeirngar kring att träffa någon att leva med när man har en massa marsvin - jag hade själv sådana tankar innan jag träffade min sambo. Men jag är rätt övertygad om att det sällan är några problem när man väl träffas, såvida inte ens partner är allergisk mot marsvin förstås. ;-p

Lixim
0

Angående ekonomin, jag är sjukskriven(har varit i 2 år)

Så har minimum. Funkar ändå toppen. Köper spån balar, hö från stallet. Men jag ser alltid till att ha ett sparkonto för djuren i fall olyckan skulle va frame, t.e.x nyligen köpte vi 3 marsvin för 600 som visade sig vara rätt så illa däran, så vart en vetrinär räkning på 1200 kr. Men de löste sig, just för vi lagt undan pengar.

Jag lägger hellre pengar på att skämma bort våra grisar o hundar, än på mycket kläder o dylikt.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[LoveBaloo]
0

#17 Jag undviker också att berätta om marsvinsintresset. I min ålder (jag är 21) ska man tydligen inte ha en bostad full med djur som ambition. Jag berättade en gång att jag ställde ut mitt marsvin och det blev typ för mycket för sällskapet. De asgarvade och tyckte att jag var galen och helt sanslös. "Det är ju bara ett marsvin! Hur länge lever dem ens? I ett år?" Och jag bara "Nej, åtta……"

flocken
0

Har 3 marsvin, 2 hermeliner + hunden. Blir ett marsvin till i framtiden.

Har en bokhylle bur där alla små djur är. Hermelinerna går som de själva vill. Har de små i ett rum. Det är både förråd & djur rum. Bor i en villa på 133 kvadrat. Men stora yor & inte många rum,. Vill ha ett nytt hus!

Köpte idag in pellets 25 kg, toalätt & spån för ca 800kr. Hö köper jag balar hos en bonde.

Har alltid haft djur. sambon är van.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Blomkrukan
0

Jag drömmer om en hel drös med marsvin!! Får för tillfället nöja mig med två.

Det jag funderat på är hur man får egentid med varje marsvin. Gosar ni med alla under en dag eller har no delat upp dom på olika dagar?

[Sicali83]
0

Jag har inte egentid med varje marsvin varje dag på så vis att jag tar upp dem en och en. Men alla är så tama att de kommer fram till burkanten när man öppnar luckan och då småpratar man ju och gosar lite med var och en, såna små stunder har vi kanske sex sju ggr/dag eftersom jag är hemma mycket. Sen ska det ju erkännas att det är vissa som får lite extra uppmärksamhet, t.e.x Drake som går ensam och som jag handmatat i flera veckor för att få upp hans vikt.

Blomkrukan
0

#22 Hur har du kunnat få dom tama utan gos? Det är enda sättet jag vet som gör dom tamare…

[Sicali83]
0

Jag sa ju inte att jag aldrig gosade med dom, utan bara att jag inte tar ut dem en och en ur buren varje dag. Marsvin blir inte bara tama av att man lyfter dom utan det är den dagliga uppmärksamheten som gör dem tama, oavsett hur den ser ut (så länge den är positiv såklart). Gos kan även innebära, som alldeles nyss med Rut, att jag öppnar luckan och när hon kommer fram och ställer sig vid kanten och småpratar så småpratar jag tillbaka med henne samtidigt som jag kliar och gosar på huvudet och under hakan som hon gillar så mycket.  Dessutom går ju mina i flock så när det kommer en ny till flocken så märker ju den snabbt hur de andra gör och gör likadant, därför brukar det inte ta mer än någon dag innan den är lika framåt som de andra.

Arinah
0

Här hemma har vi just nu 23 marsvin. Det är lite för många, vill helst ha omkring 18 som mest. De har ett alldelse eget rum i det radhus jag och dottern bor i. Jag har nyligen möblerat om där, så de har hela golvet att röra sig på när de är ute och springer.

Ingen karl finns i huset, och skulle någon vara aspirant på att flytta hit får han ta marsvinen på köpet.

Jag upplever att nästan alla av våra marsvin är riktigt tama, trots att de inte blir gosade med varje dag. Men de tar efter varandra, är lugna i famnen, tar mat ur handen och springer runt våra fötter när de är ute på golvet. Konstigt nog är en av ungarna från senaste kullen ganska skrajsen, fastän han är född här. Men det ger sig, han är väldigt nyfiken och gillar mat.

Blomkrukan
0

Imponerande : )

godisgrisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag antar att jag är ett skräckexempel på denna punkt och att många uppfattar mitt stora marsvinsinnehav som helt vansinningt!När jag själv berättar för någon att jag, min tonårsson, två katter, tre akvarium och 29 marsvin bor i en medelstor tvåa kan jag väl nästan tycka att det låter knäppt själv.

Men faktum är att det fungerar riktigt bra även om jag nog får städa burarna lite oftare än de som har speciella rum till sina marsvin, jag vill inte att det ska lukta.

I sonens rum bor sex tanter i en bokhyllebur, i vardagsrummet står ett burskåp med tre komplementbackar (en tom just nu), i köket i den delen där normala människor har sitt köksbord står stora burskåpet med fyra våningar 191*53 där de flesta marsvinen bor och ett litet reservskåp med tre våningar (en bur bebodd just nu). Jag sover i min loftsäng i vardagsrummet där finns även köksbord, soffa, TV, fiskar och en massa annat. Faktum är att det funkar riktigt bra och jag tycker själv att vårt hem har en stor mysighetsfaktor. Folk som kommer hem till oss brukar bli posetivt överraskade.

För tillfället har jag ingen man och det är inget jag saknar heller för jag trivs utmärkt med mitt liv som det är just nu. Skulle jag hitta någon som är så bra att han kan konkurrera ut mitt trevliga singeltillstånd måste han acceptera mina djur, gör han inte det vill jag ju ändå inte ha honom. Mina djur är inte på något sätt förhandlingsbara de är en del av mig.

[Sicali83]
0

#27# Men är det tonårs sonens helt eget val att ha en stor bokhyllebur med sex marsvin i sitt rum? Om han inte vill ha dem där längre, vad händer då?

[LoveBaloo]
0

# 27 Det är verkligen imponernade hur du har löst det! Men själv skulle jag aldrig vilja ha burarna i köket. Marsvinskluttar och laga mat för mig går inte riktigt ihop =p

Fridaaaa
0

Håller med #29, tycker inte man ska ha djur i köket helst pga hygien osv =)

Emmsann
1

#27 Jag är verkligen imponerad! Speciellt att du får plats :-o Jag minns när min hamster bodde i mitt kök. Bättre kökssällskap än fyrbenta vänner finns inte!

//Emma

godisgrisen
0

#28 Självklart är det hans eget val! Faktiskt är det han som tjatat sig till att ha marsvin i sitt rum från början, jag ville inte det eftersom det sprider hö och damm i en större del av lägenheten och jag ville inte att han skulle sova i hödammet. Jag är mycket väl medveten om att han en dag kanske vill ha ut sina älsklingstanter från rummet men enligt mitt måttband får buren  rum under min loftsäng också och det behövs inte så stora omflyttningar för att genomföra plan B. Hugos rum är Hugos rum och han får bestämma vad som ska vara där inne och nu vill han ha tantburen. Han och jag har uppfödningen tillsammans och han älskar marsvinen lika mycket som jag.

#29 och #30 Hur skulle marsvinskluttarna hamna i maten? Nej det är inte värre att ha burarna där än i ett rum precis intill köket. Det är klart att det dammar men man torkar ju bänkar och ytor i köksdelen och marsvinens saker håller jag bara i den delen av köket där burarna står. Faktiskt tyker jag inte det är det minsta ohygieniskt man får väl hålla rent omkring sig och inte minst i burarna. Jag är i så fall mycket mer osäker på om det är en så bra idé att sova i samma rum som hö och spåndamm år ut och år in det kan väl möjligen ge hälsoproblem.

Fridaaaa
0

#32 Jag tycker att man varkens ska ha marsvin i sovrum eller kök (jag har en bur i sovrummet pga platsbrist för tillfället men vill igentligen inte ha det) =)

[LoveBaloo]
0

# 32 tror inte att kluttarna hamnar i maten, utan det känns bara helt för mig med djuren i köket helt enkelt. Det är ditt hem och funkar det så funkar det. Tror inte att någon är så dum så att de inte städar om de har djur som bor i köket. För vem vill ha päls mellan tänderna? =p

Abico
0

Knappast värre att ha marsvin i köket än att ha hund och katt där eller? :P Jag skulle mycket hellre ha marsvinsbajs i min mat än hund- och kattbajs dessutom ;)

Hanna 

[exsh]
0

#24 Herregud, kommer dom nya fram på ett par dgr ? Jag har haft Milo i snart 2 mån. Nu springer han inte längre å gömmer sig när man rör sig i rummet.. Men han vågar inte äta/dricka framför mig, och det är ett *piiiiiip* att få upp honom ut buren. Och jag tycker ändå att jag gosar med dom tillräckligt ofta, eller ja, så gott det går med Milo då. De är uppe och kollar tv med mig om kvällarna och får mycket gott att käka, men nepp, han litar helt enkelt inte på mig..  än… 

Jag är impad!

TinaMed2i
0

Håller med. Så länge man håller rent ska det inte vara ett problem enligt mig. Skulle vara mer orolig för spån/hödamm än bajset.

Man har hundar och katter som vistas i köket, och rent teoretiskt så tror jag att de kan dra in mycket mer skit o ohygien än marsvin.

Vissa har till och med kattmaten på diskbänken eller på andra köksytor, det om något är väl ohygieniskt med tanke på att de trampar o gräver runt i kattlådan.

emelie92
0

Är det någon som vet om det är hälsofarligt att ha marsvin i köket?^^ Jag tycker iallafall inte att det låter särskilt hygieniskt. Men jag har mina marsvin i mitt sovrum och det känns inte heller jättebra. Med tanke på att det inte bara är marsvin utan även spån och hö i mitt rum. Men har man en bra ventilation så kanske det fungerar bra :P

Abico
0

#38 - Men är det inte du som har utekatt? Tänk vad mycket skit han måste dra in (han går säkert på ställen där hundar och katter kissar och bajsar, tar kanske ett och annat litet djur - fåglar är ju inte specuiellt hygieniska t.ex.) och jag antar att han vistas i köket också? :P

Hanna 

[Sicali83]
0

#36# Det kanske är svårare om man inte har dom i flock, vad vet jag. Men jag har aldrig haft några problem att få dem tama, Fia är född 5 december och hon kommer fram och äter ur min hand och springer runt fötterna på en när hon är lös på golvet. Men såklart så är det ju olika från marsvin till marsvin hur sociala de är också.

emelie92
0

#39 - Katter är väldigt renliga djur som tvättar sig jämt och ständigt. Men såklart, det kan säkert finnas bakterier i pälsen, tassar m.m. Men det dammar ju inte från katter på samma sätt som det gör runt marsvinsburar, så jag behöver aldrig dammtorka efter katterna. Men jag vet inte hur det är med marsvinbakterier vs. kattbakterier :)

Abico
0

#41 - Det beror på vad man räknar som damm, jag som har kattallergi tycker att katter dammar en hel del - känner direkt när jag kommer in i ett katthem :P Och hos marsvin är det ju framför allt spån och hö som dammar, så det är väl hur rent det är man bör kolla upp kanske.

Hanna 

Denna kommentar har tagits bort.
Lejonhjarta
1

#45 Bara lite va?Flört

Ha djur i köket ser ja absolut inte som ett problem, det brukar bara vara icke djurägare göra. Har 7 av 9 katter knatandes runt i köket. Just nu 1 avelspar marsvin som bor här pga platsbrist. Men även kycklingar å ankungar har huserat olika tider. Lillhjärta (tupp) å Hönapöna (höna) brukade ofta dyka upp här inne om man inte stängde dörren. Gässen var på väg in en gång men hann upptäcka d i tid…. Lite överlever man, för rent dödar.

Tycker #27 har d perfekt! Skönt d finns fler än jag å min familj som gottar sig med massor av djur överallt. Glad

[Sicali83]
0

#49# Nej, jag tror det är olika vad man tycker om och inte, det beror nog inte på om man är djurägare eller inte.

Jag fullkomligt älskar djur, är uppväxt med alla möjliga bongårdsdjur, gnagare, hundar, katter o.s.v och har gärna mängder omkring mig men jag skulle ändå inte vilja ha mina marsvin i köket. Hunden och katterna är där och jag sitter ofta med ett av marsvinen i famnen även i köket men jag skulle inte vilja ha deras burar i köket helt enkelt, precis som att jag inte vill ha burarna i sovrummet.

Lejonhjarta
1

Förstår inte skillnaden på att ha burar till marsvinen i köket å ha andra djur å deras tillbehör i köket.

[Sicali83]
0

Vi har inte de andra djurens tillbehör i köket heller, skillnaden för mig är att de andra djuren går på låda eller ute medans marsvinen sprätter spån och bajs lite var som helst runt sin bur.

Sofieproppan
0

Jag reagerar på att det i detta fall, #27, är väldigt många burar i ett ganska litet kök väldigt nära köksdelen. Man sätter kanske inte katternas toalådor i köket, eller inte jag i alla fall. Enstaka burar en bit bort från matlagningsplatsen är en annan sak. Hundar och katters mat och tillbehör har man oftast på golvet.

Jag skulle absolut inte vilja ha så många burar i sovrummet heller, utan i så fall i ett eget rum. Inte i vardagsrummet heller för den delen.

Jag blir själv tokig på allt strö som ligger i vår hall och andra rum där vi har en bur per rum. Hade blivit tokig att ha allt det ströet i just köket.

Men det är ju upp till var och en att bestämma. Tror inte att någon mår dåligt av det ur bakterie synpunkt egentligen. Det är ju i alla fall troligtvis lyckliga marsvin som har så stora och ljusa burar och får komma ut och springa på köksgolvet då och då.

Lyan
0

Jag tycker inte det är ohygienskt med lite marsvin i köket, städar man ofta tror jag knappast det märks mer än att de låter.

Jag själv skulle inte vilja ha mina djur hemma men det är för att jag är så otoligt dålig på att städa så det hade varit ohållbart. Fast jag hade ändå inte brytt mig mer om marsvinen hade bott i köket än ett annat rum. Även om jag inte hade städat annat än burarna om de stod i köker spelar det ingen roll eftersom jag lagar mat på sin höjd 2-3 gånger i månaden.

Jag har mina marsvin i ett eget rum i källaren. Hanarna har stooora, fina burar att kuta runt i, den minsta går nog på 1,5kvm, har inte mätt dock utan går på ögonmått så den kan nog vara både ett snäpp mindre eller ett snäpp större. Honorna har en hage på ca 5kvm men de vägrar vara instängda där så de har nu permanent tillgång till hela golvet.

Mina får inte gos särskilt ofta och det är bara Elsa som är riktigt handtam, Bus, Honey och Birk brukar jag klia lite i pannan men resten är inte pigga på att bli klappade. De flesta kommer fram och plockar mat ur handen, Vida har aldrig kommit fram trots att hon är mycket hanterad, hennes syskon var likadana. Sedan är det några som är lite blygare än de andra och väntar med att hämta sin mat tills buffelhjorden tröttnat. Anna och Dovv är värst, de får jag knuffa bort så de andra överhuvudtaget kan få en chans att komma fram. Essie kommer gärna fram men hatar att bli vidrörd, hon har varit så hela livet trots att hon är väldigt mycket hanterad i sitt förra hem.

Exet hade inget alls emot marsvinen och följde gärna med på utställningar och så. Tror dock att det kan bli svårt att hitta en lämplig pojkvän för mina krav är inte små :-P Ska gilla marsvinen så pass mycket att han gärna är med och hjälper till med allt som rör marsvinen, barnfri och på det klara med att det aldrig kommer bli några några barn, rök-/snus-/sprit- och kattfri är väl det viktigaste. Någon som känner en lämplig kandidat :-P

Hö köper jag av bonde men tycker det är extremt svårt att hitta bra hö. Vitkål och sallad får jag gratis från en pizzeria, morötter kostar 1kr/kg en mil bort och så passar jag på att köpa paprika, broccoli mm när det är rabatt.

godisgrisen
0

Jag vet många som har marsvin i köket det är inte unikt och det är säkert många här inne som har det. Jag har faktiskt aldrig tänkt att det skulle kunna vara ohygieniskt, rena burar luktar ju inte. Men om det finns folk som tyker det är äckligt får de väl tycka det, jag tycker det inte. Djur överhuvudtaget har en myket låg äckelfaktor tycker jag. Vi är alla olika. I mitt kök får det inte tillagas kött för det tycker jag är hur äckligt som helst… jag antar att det är lite olika vad folk tycker är äckligt.

Att jag är tveksam till marsvinsbur i sovrummet har inte med hygieniska fakorer att göra. Det som gör mig tveksam är om det är nyttigt att sova i hö damm år ut och år in.

TinaMed2i
0

Kan hålla med om det sista du säger, köksytor kan man torka av med trasa dagligen om man vill men textilier i sovrummet är det svårare med att få dammfritt.

Lyan
0

#55 Håller med, det är så olika från person till person.

Jag är en "slusk" som mycket väl kan dela glass med jyckarna, bara borsta av torra saker och snabbskölja blöta saker som hamnat på golvet och blivit dammiga/pälsiga, käka lite tveksam mat mm (samtidigt som jag knappt vågar smaka mat jag inte ätit tidigare) medans exet inte ens kunde äta något smör i förpackningen om det låg ett kattato (oj, vad det såg konstigt ut i skrift :-O) där och det känner jag att med 9 katter i hushållet så får man tåla sådant :-/ Nackdelen är att man säger ju att man inte ska ge djuren mat man inte vill äta själv men med tanke på hur noga (not!) jag är med min mat så får jag ge dem bättre mat än vad jag skulle käka själv. (Ja, jag lever ensam så ni behöver inte tycka synd om ev. sambo :-P)

Moa-16
0

#35 Katter & hundar bajsar dock inte inne, var tvungen att påpeka det ;)

Ser för övrigt inget fel med att ha marsvinen i köket, sålänge man håller rent efter dom. Själv skulle jag dock inte ha det, blir så mycket ljud och os när man lagar mat, iaf när jag gör det -.- Och jag är lite tveksam till om jag skulle stå ut med att höra dom skrika varje gång jag öppnar kylen, vilket jag gör ofta..

TinaMed2i
0

Alla tycker ju som sagt att olika saker är olika äckliga, tycker inte att man ska döma människor som väljer att ex ha djur i köket bara för att man själv inte tycker det.

#57 Jag känner att man inte kan vara dunderpedantisk när man har flertalet djur hemma. Mina djur vistas i hela lägenheten, på soffor o sängen etc. Ibland vaknar man med en bunt hundhår i munnen vid fällning och det är väl sånt man får leva med. Sedan är det ju bevisat att desto renare hem man har desto större risk att man blir sjuk när man väl stöter på nån bakterie som smugit sig på. Om man jämt dras med en viss bakterieflora så påverkas man inte heller av det (kanske måste tillägga att jag menar nu allt enligt sunt förnuft och inte att man ska bo i en rejäl skithåla).

[Sicali83]
0

#55# Fast det är väl knappast själva djuret som är äckligt/ohygieniskt?

Inget djur är väl äckligt men bara för att man älskar själva djuret kanske man inte är lika förtjust i att få det de lämnar ifrån sig i maten eller i köket över huvud taget?

[exsh]
0

#58 vad säger att varken katter eller hundar bajsar inne? Min kompis har en hund som pga stress gör både det ena och det andra mitt framför ögonen på en. Trots att hon nyss varit ute och gjort ifrån sig. Min andra kompis katt sätter sig i duschen, trots att kattlådan är hur ren som helst.

Själv tycker jag inte att det är äckligt att ha ngt djur i kök / sovrum.. Hade jag haft möjlighet hade jag haft mina djur i köket. Där är mycket ljusare, och man är där "ganska" många ggr/dag :) Men som ngn tidigare påpekat, det är helt enkel från person till person :)

TinaMed2i
0

Lite kul att det på SMF hemsida står följande:

"Burens placering

Marsvin trivs som sagt med sällskap och därför bör buren stå i ett rum där du vistas ofta. (Köket brukar vara just en sådan plats)."

haha

Lyan
0

#59 Haha, nä, skithåla är det nog inte även om det känns så ibland när jag inte orkar städa. Lättare att bara släcka lampan ;-) Håller mest till hos djuren. Dock är alltid sovrummet rent här hemma för det är där jag är mest.

Moa-16
0

#61 Finns självklart undantag, men i regel bajsar/kissar inte vuxna hundar/katter inne.

#60 Vilken tur att du inte behöver ha dina marsvin i köket då :) Men du får kanske acceptera att alla tycker olika ang det.

TinaMed2i
0

#64 Mina katter kissar i lådan som står inne i badrummet, det räknar jag med att de gör sitt business inomhus….

Och hur renliga katter än är så tvivlar jag starkt på att deras tassar är speciellt rena eller basiluskfria efter att ha gått på lådan.

[Sicali83]
0

#60# Och du kanske får acceptera att fler än du uttrycker sin åsikt i ett ämne som intresserar dem.

#62# :-) Hatar att laga mat så vi vistas i vårt kök kanske fyra ggr dag :-) Däremot har ungarna ett lekrum i vardagsrummet och där står hela vår stora marsvinsbur, treåringen brukar stå vid gallret hur länge som helst och mata vår sällskaps sjuka Casper med hö, ett strå i taget :-)

[Sicali83]
0

#64# Tänkte på det jag med, deras tassar är inte så rena, men det mesta verkar försvinna när de går från lådan till toadörren, så det hamnar i badrummet. Åtminstone får man inbilla sig det :-)

Moa-16
0

#65 Ja, men inte i köket? Trodde det var det vi diskuterade. Jag är inte rädd för baciller, så för mig får gärna djuren vara smutsiga i köket, sålänge dom inte är i maten ;)

Moa-16
0

#66 Det accepterar jag absolut. Fick bara uppfattningen att du inte riktigt gjorde det, när jag läste dina svar, men jag kan ha tagit fel :)

[Sicali83]
0

#66# Du verkar ha väldigt lätt att få felaktiga uppfattningar om folk, kanske behöver man inte alltid ge luft åt sina uppfattningar i varenda tråd.

TinaMed2i
0

#67 ja det kan man ju hoppas :P

#68 Mina kattmatskålar står i ett hörn på köksbordet för att hundarna inte ska komma åt dem… Äter sällan vid köksbordet själv men tänk alla nyligen-besökt-lådan-tassar som skuttar omkring i köket. Så i min mening känns det värre än att ha marsvin i köket. Men men, jag är som sagt inte så brydd, tänkte bara att rent teoretisk är katternas vistelse i köket mer ohygieniskt än burar/golvtid med marsvin. Både kattbajs o kiss tycker jag är hundra gånger äckligare än samma från marsvin (eller jag gör iaf äcklade miner vid lådrensning vilket jag inte gör vid burstäd)

Moa-16
0

#70 Det var ingen uppfattning om dig, utan så jag tolka svaren. Och jag kan inte hålla med dig om att jag "väldigt lätt" får felaktiga uppfattningar, så det måste du ha uppfattat fel ;)

Blomkrukan
0

Mina marsvin bor i vardagsrummet eftersom det är där jag spenderar all min tid. Deras golvtid får dom ha i köket även om dom smiter ut därifrån mer och mer…

Deras hårstrån flaxar runt överallt så jag kan dom hitta på en massa olika konstiga ställen. Ofta hittar jag dom i mitt vattenglas. Tur att jag inte är så kräsen.

Jarlein
0

Jag har också haft två marsvisburar i köket (gallerbur och bokhyllebur) hade inget problem med det..men blev lite trångt och som #66 skrev så hatar jag oxå att laga mat så är inte i köket så mycket så har flyttat burarna till vardagsrummet. Hundarna är både i soffan och sängen så vaknar med hundhår i munnen här också..:)

[Sicali83]
0

#72# En annan sak är att du ältar till förbannelse. Bara tips i all välmening, man måste inte alltid tro negativt om alla eller säga direkt vilken trist uppfattning man får om dom.

FeliciaS
0

Jag bor hemma med mina snart 5 grisar i sovrummet och så har jag bott de senaste 11 åren, bortsett från att antalet marsvin har varierat mellan 1 och 9. Jag är 19 år och planerar att flytta hemifrån om 1,5 år om mina nuvarande studieplaner är desamma då :P Helst vill jag hitta ett litet hus/lägenhet på en gård lite utanför någon stad, så att jag kan bo med både marsvinen och hästen intill (marsvinen inomhus och hästen ute förstås). Jag har haft marsvin såpass länge att ett liv utan dem vore i princip otänkbart, så de finns i stort sett alltid med i min planering.

För tillfället bor jag i ett radhus med mina föräldrar och lillebror, men marsvinen är mitt ansvar och mina föräldrar accepterar dem (även om de kan vara lite motsträviga när yttligare grisar är på väg). Dock står de för kostnaderna för marsvinen (spån, hö och grönsaker samt oftast majoriteten av veterinärkostnaderna) så jag antar att de accepterar dem rätt väl :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sicali83]
0

#76# Måste bara säga, helt ot, att din bild är bland de bästa marsvinsbilder jag sett. Du har verkligen fångat marsvinet i precis rätt sekund och hon ser så jättesöt ut.

Moa-16
0

#75 Vad ältar jag? Trist uppfattning om vilka? Jag har som sagt inte någon uppfattnig om någon person på nätet, jag tolkar det jag läser. Ett tips i all välmening är att inte ta allt så personligt..

Det här börjar för övrigt bli lite löjligt, stör dig på mig och vill dela med dig får du ta det i PM :)

[Sicali83]
0

#78# Löjligt var ordet, tänk på just det nästa gång du får en negativ uppfattning om någons bur, någons val av omplacering eller någons val av burens placering. För jag kan inte tycka att ditt inlägg 64 var alltigenom opersonligt, kanske har det med hur man skriver till folk att göra vilket bemötande man sedan får.

[exsh]
0

#78 Fast man kan ge konstruktiv kritik istället för att bara spy ren å skär kritik. Säger emot mig själv lite nu.. Men det bästa är att inte lägga sig i allt för mkt..

[Sicali83]
0

#80#Precis, Konstruktiv kritik är alltid bättre eftersom det ger folk mer att tänka över, det är mer chans att sådan kritik går in och gör verkan.

Att bara gå på personen i sig gör oftast bara folk irriterade. Orkar hur som helst inte älta det mer.

Moa, om du skippar inlägg som det i 64, alltså direkt personkritik så blundar jag för dina inlägg också så blir det en trevligare stämning för alla i trådar där vi båda skriver.

Moa-16
0

#79 Men snälla du, det om buren kan du väl endå släppa nu? Känns lite överdrivet. Var inte ens jag som påpeka det, för övrigt. Jag vill inget illa utan marsvinens bästa när jag svarar.

#80 Och du tycker att jag spyr kritik på folk? Eller var det allmänt? Vill gärna att du länkar, om du menar att jag gör det.

#81 Jag ber om ursäkt om jag tolka fel. Men så såg jag det, och det står jag för :)  Och jag tycker nog du är ganska bra på att ge personligkritik själv..

[Sicali83]
0

#82# Du kunde alltså inte släppa det. Fint, men jag har inte lust att delta i din diskussionsnivå, den har ingenting med marsvin att göra utan förstör bara trådar så hädanefter så ignorerar jag inlägg från dig som innehåller personkritik eller dina "uppfattningar" om andra. Vill du inte göra detsamma och låta mig vara så är det ditt val.

chickwheels
0

Men nu får ni väl ta och ge er tjejer :S

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Moa-16
0

#83 Jag måste få försvara mig när du lägger fram det sådär. Jag tycker det är väldigt löjligt. Jag ger som sagt inte personlig kritk, och har inte några personliga uppfattningar om andra personer på ett forum. Du får gärna skicka ett PM, med såna svar från mig, för det har jag aldrig skrivit :) Jag håller mig till sak. Du tar så väldigt illa upp, ångrar min kommenter och ber om ursäkt(som sagt) om du blev sårad, var inte min mening.

[exsh]
0

#82, Nej, jag menar egentligen rent allmänt. Vill absolut inte säga att det bara är du! Ber om ursäkt ifall att du tog det så ( kan förstå hur nu i efterhand, skulle bara #:a sista inlägget eftersom det är lite OT över det hela.. ) Men grejen är den att.. ja, konstruktiv kritik är bättre. Men nu är det som det är, och jag ska inte lägga mig i mer.

Lejonhjarta
0

Självklart har jag en katt-toa i köket åxå! Har man så pass många djur som vi har i vår uppfödning så krävs d toaletter lite överallt. För att inte tala om när det är kull dax. Då bor alla kattungarna i köket när dom börjar röra sig utanför boet och då har vi minst 4 toaletter i köket om inte fler. Tar mkt hellre d än att d blir äckel någon annanstans.Skrattande

Moa-16
0

#86 Ja, det lät lite som det var riktat til mig. Men jag vet med mig att jag inte skriver "personkritik" utan försöker hålla mig till saken. Uttryckte mig dock klumpigt i #64, skulle ha skrivit mer allmänt, att man ska accepteras varandras åsikter. Tycker iofs inte det var så farligt, men alla tolkar vi saker olika och gör misstag, även jag, har bett om ursäkt, sen om personen ifråga inte kan acceptera den, är det inte mitt problem :)

Nu vart det väldigt mycket OT, men ja, det blir så ibland, någon kanske kan rensa tråden lite..

Misarn
0

Jag och min sambo bor i en lägenhet lite utanför stan och vi har 4 marsvin, 3 honor och 1 hane.

När jag träffade min sambo så fick han reda på ganska snart att jag har ett brinnande intresse för djur, som tur var så tyckte han också om djur. Vi skaffade marsvin när vi flyttade ihop och då var det mest jag som ville ha marsvin men sen så under året som gått så har han också blivit mer och mer marsvinsfrälst och dom har verkligen blivit som små familjemedlemmar.

Vi har våra grisar i ett ombyggt linneskåp och tycker det är så mysig att höra dom små prata med varandra och oss och jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan dom små liven =)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.