Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4625 ggr
ho0mii3z
0

Äldre marsvin med böld?

Idag var de första gången jag någonsin tänkt att min gamla gubbe Ludwig lider!

Har hittat en STOR knöl somsitter längst bak mot rumpan, den är mjuk och så fort jag kände på den så började han pipa och bita i soffan!

Han visade ju klart att han har ont. Han är blind och 8 år, och nu en böld som smärtar..

Vad kan denna böld vara?
Lider han?
Vet, tycker att jag ska låta han somna in självmant.. Men han kan ju leva länge till.
Varför vill dom inte undersöka honom???
åldern säger allt…

SNÄLLA. Han ärmitt hjärta. Vad kan det vara??

Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[NalaMeya]
0

Uch, jag kan inte alls särskilt mkt om det här, så jag hoppas någon som vet och har ett bättre svar än jag svarar. men det (för mig) är ganska säkert att han lider när han piper när du rör vid honom.

Men vaddå, sa vet. har i stort sett sagt att du ska låta honom dö? :o jag tycker inte det låter som det bästa, men sen är jag som sagt inte så bra vad det gäller det här.

Hoppas verkligen det blir bra!

Moa-16
0

Jag tror han har ont om han piper när du rör vid honom, en stor knöl,han är bild och 8 år. Om det var mitt marsvin skulle jag låta honom somna in.

EvaLuna
0

En tanke… kan de va impacted rectum han lider av?

ho0mii3z
0

#3 Nej …

Alla: Jag läste på och låter mer som en varböld..
Vetrinären tror ine han har så lång tid , så att jag borde låta han få somna in i sin egna tid hemma med frasse..
Men jag undrar.. lider han?

Moa-16
0

#4 Är han pigg annars? Men dock, om han har en varböld, så lär den växa tills den tillslut spricker. Och om han har ont så lider han, du skrev ju att han piper när du tar på den? Så ja, jag tycker inte det vore helt snällt att låta honom gå med den.

Lyan
0

Fast om han inte har så lång tid kvar och mår dåligt är det ju ännu större anledning att ge honom ett smärtfritt slut! Vad är det för himla vet. du har, klart han ska få vård trots att han är gammal!

Om han lider kan tyvärr bara du avgöra… Vet hur svårt det är när man väl står där :-(

Hur mår han i övrigt? Är han pigg och äter? Hur "skruttig" är kroppen förutom bölden?

Är det värt att låta honom gå igenom en behandling?

Om du känner att han lider och inte kommer kunna bli bättre gör du honom en tjänst om du låter honom somna in. Då vet du att han mått bra till slutet och att du har gett honom ett fint och värdigt avslut där du kan vara med och trösta honom så han slipper dö ensam.

Styrkekramar!

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

Lejonhjarta
0

Måste säga att d var ett otroligt konsigt sätt vetrinären har. Är deras skyldighet att se till att djur inte lider! Bara somna in är faktiskt inte så vanligt som man kanske tror. Många gånger har djuret både ont och kan ha ångest innan dom dör.

Som djurägare är det våran skyldighet gentimot djuret att se till så dom har d bra hela livet. När djuret blivit så gammalt eller sjukt så den inte mår bra så skall vi se till så att djuret inte plågas i onödan. Ett otroligt jobbigt beslut men nödvändigt.Rynkar på näsan

Jag tycker du ska avliva den stackarn och sitta med honom i famnen medans han somnar in i lugn å ro!

Kram å lycka till!!

Arinah
0

Han har verkligen nått en aktningsvärd ålder. Bara du själv kan avgöra vad som är bäst för honom. Att aktivt börja behandla ett så gammalt marsvin, tömma böld etc uppfattar jag som onödigt plågsamt.

Om du uppfattar att han har ont, låt honom somna in. Om han mår bra och inte har ont, låt naturen sköta det och han får vara kvar hemma.

Förstår att det är ett tungt beslut, och att du vill hans bästa. Alla veterinärer är inte så empatiska som man skulle önska.

Skickar även jag en bunt styrkekramar.

FeliciaS
0

Att de är gamla och får ålderstecken med det tycker inte jag är något konstigt, så är det ju med människor med (och inte tar man död på dem…). Samma sak med blindhet - de kan leva hur friska och lyckliga trots det.

Om han däremot har ont skulle jag tycka att det var viktigt att ta reda på orsaken. Kan du inte ta en bild på bölden och visa? Det kan vara en varböld, fettknuta, talgkörtel eller tumör - vilket är svårt att säga utan bild, men det är väldigt stor skillnad mellan hur allvarligt det är.

Jag undrar också som #6 hur han mår i övrigt? Är han pigg med god aptit?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ho0mii3z
0

han är jätte pigg , äter bra och leker mycket..
Jag tog på den igen, då gnydde han inte.. men han visade att jag skulle låta den vara genom att bita i soffan.

Denna kommentar har tagits bort.
ho0mii3z
0

ska försöka fixa en bra bild!

Men förklaring hur den ser ut: tappat hår på tjälva bullen och denär ca 2-3cm bred o sticker upp 1 - 1½ cm . den är mjuk och känns lite blåse aktigt.. inga förhårdnader runt, inga synliga sticksår… eller bitmärken..

cherry-bomb
0

Jag tycker också det låter som en varböld. Min gamla råtta hade det en gång (trodde först att det var en tumör men den var för mjuk för det). Hon markerade också att jag inte skulle röra den men hon verkade inte ha jätteont. Så småningom sprack den och det rann ut massa gojs (luktar JÄTTEilla). Efter det läkte det hur snabbt som helst och hon hade inga problem alls efter det. Så testa att gå till en annan veterinär så kanske dom kan sticka hål på bölden?

ho0mii3z
0

har fått tid på måndag!!

Lät läskigt, som dka BRÄNNA bort kapseln som bildats underhusen där varet ligger…

Så frågade hon om jag var villig att betala extra för smärtlindring.. Men vafan de e ju klart!!

Skaffar man djur tar man kostnadena med enklackspark! Kosta vad de kosta vill! Min gubbe är inte dödssjuk i allafall!

Lyan
0

#14 Åh, vad bra! Ska hålla tummarna!

Men varför bränna? Min vet. gör ett litet snitt med skalpell, bara så stort att man kan pressa ur varet och senare hålla det ordentligt rent utan att det växer igen på ytan.

Sitter bölden ytligt borde det räcka med lokalbedövning och sedan en kur metacam mot smärtan efteråt

Moa-16
0

#14 Håller tummarna för att det går bra. Hoppas han slipper ha ont..

ho0mii3z
0

#15 + #16 Jag är jätte orolig.. Hatar sånt här

Moa-16
0

Hur har det gått?

ho0mii3z
0

dom stack hål på den o gegga rann ut, BLÄÄÄ!
Gick bra, MEN Nu e den större än någonsin, o han får äta Bactrim, vet, ska fixa tid till oss så fort de finns någe sa hon..

EvaLuna
0

Nämen… plutt då :-(

ho0mii3z
0

#20 han lider inte, utan jag gör de, ser ju hemskt ut.

FeliciaS
0

Är det svullet nu alltså - är den fortfarande större än innan? Det kan vara så att den läkt ihop med var under, då måste den tömmas igen. Man får rengöra och trycka ut allt var tills det inte bildas mer så den kan läka ihop "ren".

Ta gärna en bild om du har möjlighet till det :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Virvlan
0

Mitt marsvin fick en varböld, men veterinären gjorde inget. Två dagar senare dog hon.

Moa-16
0

#23 Varför skriver du det här? Trist att läsa, men det går ju inte att göra något åt nu.

#19 Tråkigt att höra. Det är det som är risken, att bölder kommer tillbaka. Gäller att försöka göra rent ordentliget.

Hoppas det löser sig, så han blir bra.

Virvlan
0

Vill bara säga det att man ska ta bölder på allvar och gå till veterinär. Dock var denna veterinären inte bra eftersom hon inget gjorde.

Hoppas han får leva länge till, men 8 år är en hög ålder. :)

Moa-16
0

#25 Okej. 

Ja, 8 år är en hög ålder på marsvin. Tror faktiskt aldrig jag hört talas om ett marsvin som blivit över 8 år..

Lyan
0

#26 Jag har hört om någon som blev 11år tror jag det var, men jag kommer inte ihåg varifrån.

8år är en aktningsvärd ålder men det verkar vara segt virke i Ludwig så vi hoppas på att han ska bli frisk och få vara gammelfarbror ett tag till!

Moa-16
0

#27 Oj, 11 år? Så gamla trodde jag inte marsvin kunde bli.. frågan är hur pigga dom är vid en sån ålder, bara.

Aja, hoppas det blir bra med TS marsvin iaf!

EvaLuna
0

Hur går de för er?