"Hårt" sår i nacken
Varning för otäcka bilder
Min lilla Tuva har de senaste 5 dagarna haft ett sår i nackslutet. Det består av sårskorpa men är hårt även under huden som en rund ring, stor som en enkrona.
Hon piper och vill inte vara med om man är där och trycker men reagerar inte när man klappar henne.
Har tvättat av med sårtvätt men det har inte haft någon effekt.
Nån som har en aning om vad det kan vara?
Observera att på bilderna är hon rakad runt såret för att det ska kunna tvättas ordentligt, ingen päls är tappad.
MVH Erika :)

Jag tycker det ser ut som svamp eller mer som Ringorm.. Men är inte säker
Det ser ut som Ringorm.. Men vad vet jag.

#6 Ja, och att jag ens upptäckte såret var just att det är hårt runtom. Samt att pälsen spretade lite för sårskorpan.
Letar efter vassa kanter i buren nu för att se om hon kanske skurit sig.

Har du vart till veterinären och kollat upp det?
Mitt marsvin hade också nå hårt på bakdelen.. Marsvinet tyckte inte heller om när man vidrörde bakdelen. Jag gick till veterinären och kollade upp det, de visade sig att marsvinet hade kvalster/mjäll,, hade inte haft det så länge men hon sa att om det går längre tid så kan det bli kal fläck och tappa päls.
Så fick ett recept som jag löste ut på apoteket.
Nu är det bra efter en vecka och det har försvunnit :-) annars skulle jag höra av mig!
På tal om Ringorm så sa veterinären att det är oftast matte/husse som upptäcker utslag på sig själva innan vi upptäcker det på marsvinet. Vi är mer känsliga.
Med Vänliga Hälsningar
Evelina
#8 - Nej. Jag har haft vänner osm fått Ringorm men aldrig fått på sig själva. Så det är bara en lögn.
#8 När mina hade det i somras upptäckte vi det på dem, fick aldrig (som tur är!) det själva, inte ens min son fick Ringorm och han var ett halvår då.

Det är inget typ "klet" i som man kan trycka ut? Kanske är något sånt som är det hårda. Tänkte bara för en av mina honor fick en knöl i nacken och när jag titta närmare hitta jag ett litet sår och tröck och ut kom det massa vit klet.

Nej ingen vit klet i, Nu är det ju ett öppet sår desutom :(

det ser ut som Ringorm, men stället det sitter på stämmer inte riktigt…för det brukar ju oftast börja med sår i ansiktet och på öronen.
Vad händer om du försiktigt pillar bort skorpan?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

#15 Det är bara en bit av skorpan kvar nu. På andra sidan har hon eller någon annan tagit bort skorpan och därunder är det bara blod :(
Det är inte ett bett då? Ser lite för sårigt ut för ringorm

jag skulle nog också mer gissa på ett bett, med tanke på placeringen.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag tycker inte att det ser ut som Ringorm, det är ju ett öppet sår :/ Ser rätt otäckt ut. Det känns troligare att hon blivit biten, även om det är ett udda ställe (marsvin får oftast bett vid huvud och på rumpan när det är tjafs).
#9 - Både jag och min syster fick Ringorm när vi hade det på marsvinen. Det var riktigt svårt att bli av med, inte minst för att läkare vägrade lyssna på vår mamma när hon berättade att vi haft Ringorm på marsvinen och det förmodligen var det som vi fått också.
Hanna

#17-19 Fast varför vill det inte läka då?
Kanske är nån som mobbar henne? området verkar svällt också, sårkanten är upphöjd 3 mm ungefär.
Blir samtal till vet imorgon bitti hur som helst. Tycker så synd om henne hon verkar irriterad av såret så hon får ingen ro, troligen så spänner det och svider nu när det är så mycket som är öppet.
Blir helt knäsvag när jag ser henne, hur gör jag med det öppna såret nudå?

Huden på själva sårområdet är verkligen stenhård. Men där det lossnat så ser det "bra" ut.
Hon är med och äter som vanligt iaf. Om jag ändå fick veta vad det är :(

Kan det kanske vara sellnic? Såg just ett par små vita fjäll kring sårkanterna på henne..
Hmm… Eftersom vi alla här verkar ha olika tankar om vad det kan vara och vi inte kommer fram till något som vi alla kan hålla med om tycker jag du ska åka in till veterinären. Är det Ohyra så måste det ju behandlas, framför allt sellnic. Är det Ringorm måste du också behandla det och börja sanera. Går det för långt kanske du får det också.
//Emma

#23 Som jag skrev i #20 så ska jag ringa imorgon bitti :)
#22 - Fast för att det ska ha blivit ett såhär stort sår vid sellnic känns det som om hon måste haft det ett tag, är hon tunnhårig eller sårig någon annanstan? Kliar hon sig mer än normalt?
Hanna

#26 Nej, det är bara i nacken som det är såhär. Inte sett att hon kliat sig heller.
Har varit till veterinären nu. De tog skrapprov och hittade ett dött kryp. Så de var osäkra på om det är sellnic eller mjällkvalster. Har fått Ivomec att behandla med iaf.
Lilla Tuva blev väldigt sur när de tvättade av hennes sår med koksaltlösning och bet veterinären i fingret ^^
#10 #19 Jag tror Strawberi menar att marsvinen kan ha det trots att ägaren inte blir smittad, inte att människor inte blir smittade alls
#28 - Tack Emmy, för ditt förtydling. Jag brukar vara ganska otydlig ibland. Mycket i huvudet 
Hoppas det inte är nåt illa, för det ser JÄTTE hemskt ut.. Hur har du gjort med det öppna såret?

#30 Det öppna såret ska bara hållas rent med koksaltlösning. Det har även dragit ihop sig ganska rejält över natten så det är inte så ill längre. :)
Vad bra att det går framåt med henne :-D Otäckt när de får sådana stora sår

Se till så d läker underifrån först. Bättre å hålla d lite öppet ett tag så man ser att d inte blir ett lock och oläkt under.

Nu är såret helt läkt och hon har en kal fläck där såret varit. Men hon har fått två mindre sår precis brevid där det stora såret var. På onsdag är det 3:e och sista gången jag ska ge dem ivomec, verkar inte som att det hjälper :(
Behandlar man mjällkvalster med ivomec eller är det bad som gäller där?
Mamma Lexi's päls är full med små 2 mm avlånga "skräp" men fundersam på om det verkligen är hö och spånbitar utan något annat…
#34 - Det finns ingen Ohyra på marsvin som heter mjällkvalster, däremot kan hund, katt och kanin ha det och det är tydligen ganska vanligt att veterinären ställer den diagnosen på marsvin också vis sellnic. Kanske ser det ungefär likdant ut…
Konstigt att det inte hjälper med Ivomec, det ska hjälpa :/
Hanna

#35 Static menade jag såklart! Är inne på kaninforumet samtidigt så blandade ihop det. Fast static brukar väl inte ge sår?
Kanske är nån typ av svamp.. får se hur det utvecklar sig kommande vecka, annars får jag ringa en annan veterinär som jag litar mer på.

#37 Tittade igenom men tycker inte symptomen stämmer så mycket. Dock om man kollar under kategorin svamp så liknar hennes hud och sår som bilden längst ner på länken du skickade.
Ska ju ändå köpa pevaryl mot munsvamp imorgon så då kan jag ju använd det på nacken också!
#38 Jag håller tummarna för att din lilla tjej blir besvärsfri snart.
Jag tror jag var lite otydlig. Med pälsätarna var det mest "skräpet" i mamma Lexis jag tänkte på.
#36 - Nej, static är bara små kvalster som äter hudrester och hänger fast i pälsen. Men dom orsakar inget obehag hos marsvinen.
Hanna
Om det skulle vara pälsätare så syns det klart och tydligt isf. de ser ut som ringlande små maskar…

Idag har det uppkommit ytterligare 2 små sårskorpor på sidan av den kala fläcken. Hjälper inte pevarylen den här veckan får jag ta mig till vet nästa vecka. Jobbar hela denna så har inte möjlighet att åka iväg med henne :(