Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 3181 ggr
[Sicali83]
0

Kastrering, hur går det till?

Casper är ju supersocial och trivs perfekt ihop med Svea, därför skulle det bästa för honom vara en kastrering så han kan gå ihop med sin tjej floc. Jag har tänkt att göra det på blå stjärnan men det känns så himla oroligt, man vet ju vilken risk det är för marsvin med kastrering.

Jag har dock hört om en ny metod som är så gott som helt riskfri, där dom istället för sövning använder lugnande och lokalbedövning. Men hur gör dom just på blå stjärnan med kastrering?

Om de gör på det vanliga viset och söver, hade ni vågat ta risken eller hade ni bara låtit honom gå med en bebishane?

[Maijah]
0

Jag själv har ingen erfarenhet av Blå Stjärnan, men jag kastrerade en hane vid Mälardalens Smådjursklinik i Sigtuna (Uppland;-). Min kille kastrerades av en av sveriges främsta smådjursveterinärer, Marianne Tornvall. Tyvärr gick inte allt vägen även om jag valde klinik med största nogrannhet. Min kille han vakna upp - för att sen försvinna 10 min senare. Jag tror inte han klarade narkosen särskilt väl. Hemskt och jag ångrar så att jag valde att kastrera honom.

Jag skulle aldrig mer ta risken, om det inte vore så att det är sista utvägen - alltså riktigt aggressiv mot andra hanar.

[Sicali83]
0

#1# Det är ju det man är så väldigt rädd för, älskar ju Casper något så enormt. Men vad jag förstått så är det just narkosen som är det farliga? Om man kan slippa den så skulle riskerna vara nästan obefintliga.

Usch det är inte enkelt hur man ska göra, Casper skulle nog vara glad med bara en bebiskille med men det skulle vara himlen för honom att gå med en flock tjejer.

[LoveBaloo]
0

Jag kastrerade min hane då han var två år, det gick jättebra. Han hade stygn i början, som trillade av, av sig själva. Han fick inte gå med tjejkompisen förrän om ca två veckor, och då skulle han heller inte gå på spån, så då hade han en filt som bottenmaterial. Så han fick vara ensam i början, vilket kanske inte var så kul. Men allt som allt gick det bra och han blev en gammal gris =)

[Maijah]
0

#2 Ja, man vill ju inte förlora dem :-( Jo, det är just narkosen som är det mest kritiska momentet vad jag vet. Men även efter uppvaket och så, så kanske marsvinet inte kommer igång med att äta ordentligt, då måste man stödmata och stödmata och stödmata, hela tiden. De kan ju även utveckla bölder som måste tömmas. Alltså mkt att tänka på. Sen ska man ju vänta i minst 4 veckor innan han kan gå med tjej/tjejer också.

Caspia
0

På Blå stjärnan söver de. Den veterinär som gör med lugnande och lokalbedövning heter Salih och har sin mottagning i Vallda, Kungsbacka. Han har kastrerat 20+ marsvinshanar i olika åldrar med den metoden och ingen har dött i anslutning till operationen eller inom den närmsta tiden efter.

På den andra delen av frågan får jag väl svara att jag hade vågat chansa, jag har ju själv låtit kastrera två hanar (med den vanliga sövningen) och båda har överlevt. Att kastrera Julgrisen är det bästa jag gjort i mitt marsvinsägarliv. Han har tre fruar och är fortfarande sprudlande till 100% trots att han är över sju år. (Han var ca 2 år när han kastrerades).

Envishet och drömmar

[Sicali83]
0

#5# Vet du vad en kastrering kostar på Vallda?

Caspia
0

#6. Det kostar 650:- om man kastrerar en.

Envishet och drömmar

[Sicali83]
0

Oj, det var verkligen skillnad på blå stjärnan där de tar 995:-

Då blir det Vallda. Tack så jättemycket för tipset.

dumlekola
1

#6 Jag har kastrerat två hanar hos Salih med lugnande och lokalbedövning och är nöjd. Båda killarna var över fyra år gamla. Ingreppet gick bra, men det har tagit lite tid för den ena killen att hämta sig helt.

Jag rekommenderar att du lär din kille äta Critical Care innan och att du stödmatar honom i direkt anslutning för att hjälpa magen och matlusten lite på traven.

Andra och tredje dygnet verkar vara de då de känner sig "lägst" efter en kastrering. Det kan vara bra att känna till så man inte blir allt för orolig. Jag var rena hönsmamman och räknade varje plutt!

[Sicali83]
0

#9# Tack för tipsen, man är ju alltid lite orolig för hur det ska gå. Vad är Critical Care?

isblixt
0

Critical Care är ett pulver som du blandar ut med ljummet vatten till önskad konsistens. När min hona var som svagast blandade jag mycket vatten så jag kunde mata henne med spruta. Efter några dagar började hon protestera, då tillsatte jag mindre vatten så det blev en gröt istället som hon glatt mumsade i sig.

Critical Care är komplett med allt ett marsvin behöver för att överleva om det inte själv äter. Min hona åt själv under hela tiden hon fick antibiotika men jag stödmatade för att undvika att magen skulle krångla på grund av antibotikan…

Du kan köpa det hos en hel del veterinärer :) En påse som (för mig som inte hade ett allvarligt sjukt marsvin) kostar cirka 50kr räckte i lite mer än en vecka har jag för mig… Sen dess har jag alltid en påse liggandes hemma ifall det skulle behövas, Critical Care är verkligen superbra :)