Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3424 ggr
[exsh]
0

Kligröt!?

Har funderat på att ta bort pelletsen för mina limpor (då dom inte är så värst glada i den…), och undar vad man ska ge istället.

Har hört att några av er ger kligröt.

Varför?
Kan man få upp dom lite i vikt med hjälp av det?
Har Du ngt recept?

Och, vad händer om jag tar bort pelletsen helt och hållet? Jag har hört att dom SKA ha pellets, men också att dom INTE BEHÖVER det. Hur ska jag göra?

[Maijah]
0

Marsvin behöver inte pellets, nej. Jag skulle ta bort den, finns nästan inga pellets alls sverige som är bra till marsvin. De innehåller på tok för mkt fett och mineraler och bidrar bara till ökad risk för fetma och urinsten/uringrus. Oxbow (Cavy Cuisine eller Cavy Performance) är de ända pelletssorterna som jag skulle rekomendera någon att köpa.

Kligröt kan ges som kraftfoder, mina får det ibland. Men det är faktiskt inte så populärt här hemma.. I vanliga fall ger jag kornkross (vilket är enligt mig det absolut bästa kraftfodret) eller havrekross/helhavre.

Det finns bra mat-artiklar här på MiF om kraftfoder, grönkost m.m. T.ex:

Alternativt Kraftfoder

Kligröt

Oxbowpellets

Använd gärna sökfunktionen innan ni startar nya trådar, finns massor av likadana trådar som denna. Men jag tyckte att jag kunde lika gärna svara på dina frågor ändå :-)

[Jessica-B]
0

Att ta bort marsvinens pellets skulle göra dem gott, då det inte är speciellt nyttigt, precis som Maijah beskrev. :) Kör på det!

Mina marsvin är helt galna i kligröt! :P Dem får kligröt dagligen, då dem är otroligt aktiva och är ute och springer dagarna i ända. Dem behöver det för att hålla vikten. Den ena kligröten är inte den andre lik, i alla fall inte hos mig, då jag ofta blandar på måfå. ;) Jag brukar blanda upp en burk som räcker 1-2 månader, så att jag slipper dra fram alla påsar med respektive ingrediens varje morgon när det är gröt dags.

Denna månadens blandning innehåller solrosfrön, kruskakli, havrekli, och havregryn. Några mått har jag dessvärre inte. Men kika på länkarna som Maijah skickade med i förra posten. Där hittar du färdiga recept!

Charlotta-B
0

#2 Hur förvarar du det då?? För inte blöter du vell det och gör en gröt av det hela sen förvarar lr?? Och så fall håller det så länge i "blött" tillstånd utan att bli gammat??

kanske dum fråga, men hängde inte med :P

Charlotta-B

[Maijah]
0

#3 Jag tror Jessica-B menar att hon förvarar dem färdigblandade, men inte blöta. De skulle nog inte hålla så länge nej, som du säger ;-)

[Jessica-B]
0

#3 Det finns inga dumma frågor - det var bara jag som var otydlig. ;)
Precis som Maijah säger så förvarar jag bladningen torr i en burk. När pojkarna ska ha sig en tallrik gröt lägger jag upp lagom mängd på en tallrik, och häller på lite vatten och rör om med en sked :) Sedan låter jag det stå 2 minuter så att blandningen hinner suga upp ordentligt med vätska, så att det inte sväller i magarna på marsvinen.

[exsh]
0

#1. Tack så väldigt mycket :D

Jo, jag kunde nästan tänka att det var så. Pelletsen mina svin får är köpt på djuraffär. Helt utan innehållsförteckning, enda ursäkten är att det är det enda dom äter. Eller, åt. Men då blir det ingen mer pellets för dom inte! Hoppas bara att dom inte blir sura på mig ;)Men som sagt, tack så mkt :)

#2, Åh så käckt, det hade jag inte en tanke på att man kunde göra. Färdiga blandningar alltså! Smart! Ska bli så roligt att åka och handla efter jobbet, för att sticka hemåt och fixa i ordning! Vill hem nu nu nu! ;)

[Jessica-B]
0

#6 Inte sitter du väl på MiF på arbetstid exsh? ;) Fy skam!

[Maijah]
0

#7 Haha, jag sitter på MiF lite närsomhelst, i skolan ibland :p Jag tror att TS och jag är långt ifrån de enda….. ;-)

Bra val att ta bort pelletsen! :-)

[exsh]
0

#7.. Ehm… jo :D Men jag har ett ganska soft jobb, det är lugnt ett par stunder om dagen och då finns det verkligen iiiiingenting att göra… så.. då brukar jag hamna här… som nu tillexempel.. :D Gött e d :)

#8, ja, jag tror att det kan bli bra! :D Ska bli kul att se vad dom tycker om det :D

[Jessica-B]
0

#8, #9 Haha. Jag har blivit tillsagd i förväg att inte surfa in på "nöjessidor" på min praktikplats. Jag hade inte ens i tankarna att sitta på msn eller youtube åliknande på arbetstid, men de sade till mig ändå eftersom att jag skulle känna till reglerna. MiF är förvisso mer en sorts livsstil än ett nöje Oskyldig …så, rent logiskt bör det ju inte vara att bryta mot reglerna om man är inne på MiF haha… okej ;) Nu ska jag sluta uppmuntra er till att trotsa regler. ;)

Är ju bara nu till att hoppas att min handledare och hennes arbetsgivare inte är medlemmar på MiF och ser vad jag har skrivit hahaahahaaaahhahaha

[Maijah]
0

#10 Kanske inte så stor risk, om hon nu inte också har marsvin? ;-)

[exsh]
0

#10. Känner igen det där, på mitt jobb måste vi dessutom godkänna lite regler, tex. att allt loggas, man får bara besöka jobbrelaterade sidor.. Nör man öppnar internet.. Men min chef såg en gång att jag var inne på MiF och han bad mig visa de finaste marsvinen.. så han tyckte bara att det var kul :) Jag har en bra chef :D

[Jessica-B]
0

#11 Hon är hemskt förtjust i djur, så det skulle kunna vara möjligt att hon finns här någonstans haha. Förvisso är hon inte född med navelsträngen i datorn, hon är född lite för tidigt för att hänga i forum om man säger så. ;)

#12 Hahaha, det där känner jag igen! Min handledare visade mig massa engelska bulldogs på youtube på arbetstid, så jag har faktiskt tagit mig friheten att logga in på MiF på arbetstid också lite då och då. Rätt ska vara rätt! ^^,

[exsh]
0

#13, haha, "Hon är inte född med navelsträngen i datorn" X)

jasså du… du kunde inte hålla dig ? ;) (inte jag heller, man sitter här å allt är helt tyst… så.. varför inte :D)

[Jessica-B]
0

#14 Hahaaahah just precis. Nöden har ingen lag ;)