Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 525 ggr
shintaida
0

Städar ni ofta i buren?

Min man städar till våra grisar tre gånger om dagen. Dvs att han byter pellets, rensar kattlådor och städar bona.

MEN två av grisarna kissar I ALLA FALL på servetterna som vi har placerat på matplattan, för att dom JUST brukar kissa där.

Vi köpte ny matplatta för ett tag sen i hopp om att de skulle sluta kissa där. (Lukten kanske skulle förvirra dom)Men icke! 

När vi är där nere, så hoppar det lilla marsvinet upp i kattlådan och kissar och ser nöjd och glad och DUKTIG ut. Men sen blir det som innan igen.

Städas det för ofta så dom blir förvirrade, eller? 

// Shintaida

monkan
0

3 gånger om dagen!! Jeezeesss  Vi städar 3 ggr/vecka - lättstädning 2-3 ggr och storstädning 1 gång…

puret101
0

Storstädar en gång i veckan, småstädar 2 gr under veckan.

shintaida
0

Tycker ni att vi (i vårt hushåll) städar för ofta??

// Shintaida

idipidi
0

Vad menar du med matplatta? Servetter? Kattlåda? Kan du inte förklara hur de bor?

Jag tycker att det låter rätt extremt att städa flera gånger om dagen, ja.

_Anna93
0

jag gör rent varannan dag till mina men det är för att min mamma igentligen är alergisk men funkar bra om jag gör rent ofta och noga

Magda
0

jag tycker att det är för ofta & tror att era marsvin kan känna behov av att "revirmarkera" eftersom inget luktar  "hemma" för dem när det städas så mkt.. prova att skära ner på städandet & se vad som händer  Skrattande

GroaLover
0

jag städar ur allt en gång/vecka, skurar buren mm

Diana61
0

Jag städar ur allt jag med en gång i veckan och det blir varje helg, men har dom kissat extra mycket så städar jag ur deras toaletter extra under veckan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

3velina
0

jag byter spån en gång i veckan, men jag sköljer ur skålar och sådant varje dag;P

FeliciaS
0

3 ggr/dag…? Det var ofta.

Jag städar (byter allt spån och hö) var 5-6:e dag. Avföring tar jag bort varannan dag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

Jag städar åt mina var 3:e till var 4:e dag, men skålar och annat sköljs ur varje dag. Ibland om jag är lat kan det bli 1 gång i veckan, ibland om jag har tråkigt kan det bli efter 2 - 3 dagar bara :P

shintaida
0

Det är min man som är en SÅN pedant när det gäller marsvinen!

Tycker också att det räcker att ta bort bajset varje kväll. Men icke…

fram med sopborste, byta i lådorna, byta hö, ta bort kissad pellets och i med nytt, byta tvättlappar i bona och på matplattan…

Min man kommer hem från nattarbete kl 6 på morgonen…

Då städar han och nya grönsaker

När han stigit upp och tagit en kopp kaffe…

Innan han ska till jobbet kl 23…

Vill han göra det, så får han… 

// Shintaida

[Theriss]
0

Ursäkta jag drar på smilbanden lite… ;-) Men han kanske tröttnar på att städa så ofta till slut.

Nicey_och_Smulan
0

Jag städar ut allt och tömmer buren ca 1 gång på 1½ vecka eller nått…

shintaida
0

Therris!

Han har städat så i ett ÅR nu!!

Jo, han vill inte att det ska börja osa skit…då åker både djur och bur ut, har han sagt… Cool 

Ränderna går inte ur, tror jag!

// Shintaida

puret101
0

marsvinsbajsar luktar ju inte alls ! kiss däremot…

shintaida
0

Min man vill helt enkelt att dom ska ha det rent och fint hela tiden. Han pysslar om dom som små bebisar, ska ni veta!

Sveriges mest ompysslade/bortskämda marsvin brukar vi skoja om!

// Shintaida

Thea-Cazzy
0

Om man lär sina marsvin att gå på "låda" är det ju bra. Då kan man ju tömma den när dom har smutsat ner den. Men man måste ju förstås städa hela buren 1-2 ggr i veckan

dreamiz
0

Jag tar bort blött o bajs varje dag. Skurar hela buren en gång i veckan.

Nya grönsaker får de förstås morgon o kväll. Hö fyller jag oftast på morgon o kväll, ibland däremellan också om de ätit mer så det behövs.

FeliciaS
0

#17 Det finns ju inget negativt med att ha det rent & fint hela tiden direkt :) Det är ju bara bra. Det skulle vart värre om det var 3 ggr/månad eller så…

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#20. Ja precis! En jag känner städar INTE ofta i sin bur, tycker allmänt synd om marsvinen.

Fiona
0

Storstädar (tar bort allt burmaterial m.m) en gång i månaden men små städar några gånger i veckna:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[MatildaW]
0

Fot i munnnen

FeliciaS
0

#22 Tar du bara bort spån osv. 1 g/månad??

Mvh Felicia

Nicey_och_Smulan
0

#24 Det står ju också att hon småstädar några gånger per vecka….

Annna
0

Jag storstädar 1 gång i veckan. Sen tar jag ut blött spån/hö ca. två-tre gånger i veckan…

ciss
0

Jag städar typ tre-fyra gånger i veckan. Gillar när det är fräscht hos mina djur ;P

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Eller, hos Snutte & Nattie, ca fyra gånger i veckan. Och hos Maja ca två-tre gånger i veckan då hon bor själv och har mindre bur.

Hos kaninerna byter jag ca tre gånger i veckan, även om det inte hör hit. :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

Byter ca tre gånger i veckan, då blir det fint. Möblerar om lite då också :)

- Mvh Emma

Blondi3
0

städar ca 2 gånger i veckan :)

Blondi3
0

städar ca 2 gånger i veckan :)