Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 3397 ggr
nikolean
0

Fråga om Marsvin och allergi

Hejsan!

Jag har en fråga om marsvin och allergi. Min mamma är pälsdjurs allergiker och tål inte hundar och katter och så. Men vi har en guldhamster som hon inte känner av något och hon kan gosa med honom också. Så nu undrar jag skulle det kunna funka att ha marsvin? Har velat ha det så länge men är rädd att hon ska känna av något. Så vad tror ni kan hon klara marsvin eftersom hon klarar min hamster?

Hälsning Nikole

Chieko
0

Det är jättesvårt att säga. Rekommenderar att ni kollar om ni kan få komma hem till en uppfödare i närheten och prova helt enkelt!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Maijah]
0

Marsvin hör verkligen inte till de allergivänliga djuren, men allergi kan ju vara väldigt individuellt också.

Jag tycker att ni borde ta hem marsvin på prov ett par veckor (alltså komma överens med omplaceringshem/uppfödare/privatperson som säljer dem att om de inte går så ska de få komma tillbaka) och se om de verkar som att det går eller inte. Tyvärr kan ju allergi visa sig senare och man kan även utveckla allgeri mot deras strö och särskilt höet.

Bäst att inte chansa tycker jag, det blir både ni och djuren lidande av ifall det skulle gå illa.

FeliciaS
0

Om ni funderar på att skaffa marsvin, be att få besöka en uppfödare för att se om din mamma känner av marsvinen (eller höet). En släkting till mig som är allergisk mot hundar och katter känner även av marsvinen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

EvaLuna
0

Om man är allergisk mot vissa pälsdjur kan man mycke väl tåla andra.

Däremot skulle jag bestämt avråda från att chansa. Vid exponering kan man utveckla allergi & då kan den första allergin förvärras. Trist svar, men jag tycker inte ni ska gambla.