Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 810 ggr
Nicey_och_Smulan
0

Funderar på att skaffa kastrat....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två tjejer. Nicey är 3 år och Smulan är 2 år. Jag har blivit sugen på att skaffa ett marsvin till och funderar på en kastrerad hane. Jag tycker mina är så sega i buren och då fick jag tipset att skaffa en kastrat för då skulle det nog bli lite mer liv i luckan Glad

Har ni erfarenheter av kastrerad hane och honor ihop? Parar hanen sina honor? Det blir inte bråkigt när honorna brunstar?

Nicey_och_Smulan
0

*puttar på min egna tråd* haha Räcka ut tungan

Nicey_och_Smulan
0

*putt igen* Vill så gärna höra vad ni andra har för erfarenheter……!!

idipidi
0

Jag har haft kastrathane. Beroende på hur tidigt de är kastrerade, om de gått i avel samt vilken personlighet de har så har de mer eller mindre hanbeteende. Allt ifrån att de beter sig exakt som okastrerade hanar till att de fungerar mer som honor.

Nicey_och_Smulan
0

#3 Tack för svar! Kan en kastrerad hane alltid leva ihop med honora? Eller måste man sära på de ibland? Blir hanen alltid accepterad av honorna?

varemis
0

Har aldrig haft problem med mina kastrater. Honorna brukar acceptera dem utan vidare och jag brukar ha betydligt mer problem när jag ska flytta ihop vuxna honor…Någon anledning att sära på en kastrerad hane och en hona kan jag inte se. De brukar till och med vara lite "dagispappa" till andras ungar. Fast det finns ju naturligtvis individuella skillnader. Jag har dock aldrig haft problem.

Nicey_och_Smulan
0

#5 Vad bra att veta. Jag trodde inte heller att man behöver sära på de, men lika bra att fråga tänkte jag :) Hur är det med parningen då? Kastrerade hanar parar väl honorna? Det kan inte vara skadligt för dem att bli parade så ofta?

varemis
0

Inga av mina kastrerade hanar parar honorna. De kan gå och kurra och blåsa upp sig lite, men inget annat.

Nicey_och_Smulan
0

#7 Okey, så bra! För jag pratade men en marsvinkunnig bekant via e-mail och hon sa att kastrater ofta parar sina honor…

dreamiz
0

Jag har en kastrat som bor med mina honor nu. Han var 4½ år när jag tog honom men efter vad jag förstått kastrerades han som liten o har alltid bott med honor. Han är nu drygt 5 år o bor med två honor 3½ år o 3 månader. Han uppvaktar dom väldigt emellanåt, försöker para sig ibland, men lyssnar om honan inte är med på noterna. Men allra mest är det en massa kuttrande o pratande.