Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2825 ggr
zezagena
0

Skillnad- hane/hona o annat..

Lite funderingar-

Hur är det med temperamentskillnad hos marsvin?är hanarna vanl lite lugnare/tamare o töserna lite mera livliga o "framåt"..?

Kiss/renlighet? Är honorna vanl renligare el är det individuellt? Anv de toalåda lika flitigt som de flesta kaniner gör?

Är hanarna större än honorna?

Händer det att två hanar tsm rider/blir besvärliga med varann? (kaninhanar kan man ju ej ha tsm)

Är de normalpälsade överlägsna i hälsa/friskhet/tåliga då jag antar att de senare pälsslagen avlats fram senare o mera beslastade inavelsmässigt..?

Tycker dock att långhåriga är otroligt fina -Lunkaya tror jag de heterFlört

Creation
0

Hanarna sägs i regel vara lite mer sociala och framåt. De är inte nödvändigtvis lugnare/livligare för det. Min erfarenhet(jag har+har haft totalt 4 honor och 4 hanar nu) har gjort att jag föredrar hanar aningen mer, men honor är så underbara på sitt sätt med och därför har jag helst några av båda könen. Skulle jag bara ha två marsvin eller ett kön hade det varit hanar dock. Dock har de ju nackdelen att de kan vara svåra att hålla i flockar om fler än två.
HÄR kan du se fler åsikter kring honor och hanar.

Marsvin bajsar där de står och går i princip. ;) De går att få rumsrena, men det kräver en hel del jobb. De är inte naturligt renliga som kaniner. Det finns ingen skillnad i renlighet hos könen heller. Hanar kan markera revir lite ibland, vilket kan lämna en svag speciell lukt. Jag känner väldigt sällan av lukten dock, max en gång i månaden. Den försvinner om man städar. De markerar mest enbart när de är i nya miljöer, med nya marsvin eller om de gör upp om rang.

Jag har inte märkt av någon markant skillnad i storlek mellan honor och hanar.

Hanarna kan rida och dominansgräla med varandra ibland, det är helt normalt. Mina hanar har inte tjafsat särskilt ofta alls, men det varierar nog från par till par. Är hanarna av olika ålder(en lite äldre än den andra) brukar det vanligen bli mindre tjafs.
Honor kan också småtjafsa lite med varandra ibland, särskilt i samband med brunst. Inget konstigt med det heller.

Så länge inte tjafsen går ut över marsvinens dagliga psykiska/fysiska hälsa och relation tycker jag inte att det är någon fara med det. Mina hanar, som i regel tjafsat mer än honorna, uppfattar jag som mycket bättre kompisar än honorna.

Långhår har avlats i många, många år nu och avelsbasen är väldigt stor idag, så defekter/problem till följd av inavel är inget som de är påverkade av(såvida inte uppfödaren själv väljer att linjeavla/inavla fastän det går att utavla). :) Jag finner långhåren precis lika tåliga/friska som övriga marsvinsraser.

Visst är långhår fina! Jag har själv fyra stycken.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

zezagena
0

Louise, tack för svar, det var givande läsning Glad