Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 3953 ggr
[Sicali83]
0

Om något inte är bra?

Har funderat länge nu på hur jag ska formulera mig, så rätta gärna om det låter fel. MiF är ett jättebra forum, man kan lära sig så mycket och man får snabba svar om det är något man undrar, det är också bra att se hur andra har det för att själv få tips och ideer. Men är det aldrig någonting ni inte tycker är bra? Och om man tycker något är fel, hur tar man då upp det utan att såra någon, eller ska man inte ta upp det alls?

[Maijah]
0

Menar du något som inte är bra med hela forumet överlag eller t.ex en medlem?

Klart man ska ta upp något som man tycker är fel, enligt mig. Dock kan det ju vara svårt, precis som du säger, att göra det ibland utan att såra.

[Sicali83]
0

Nej, generellt med hur en del gör med sina marsvin, absolut inte en enskild medlem även om det var en tråd som fick mig att tänka på det. Fast jag har tänkt på det länge innan också.

Fridaaaa
0

Jag vet att du säkert menar mig och pmet jag skickade till dej och jag skrev bara på samma sätt som du skriver till mig. Jag är inte trevlig mot någon som är otrevligt mot mig. Är trevlig mot dem som är trevliga mot mig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emelie92
0

Såklart att man kan ge kritik, men då på rätt sätt. Det är viktigt hur man formulerar sig och inte sårar någon. Om man ser något som är "fel" (det finns olika uppfattningar om vad som är rätt & fel) kan man skriva det. Jag tror att det är viktigt att man motiverar varför något är fel, dåligt etc. På MiF vill man djurens bästa, hoppas jag!

Abico
0

Man får också tänka på att det inte bara finns ett rätt sätt i alla situationer. Jag vet flera härinne som hanterar eller sköter sina marsvin på ett sätt som jag själv tycker är knäppt och inte alls är på det vis jag själv sköter mina. Men deras marsvin mår väldigt bra dom också. Precis som jag inte tycker att min syster fyller diskmaskinen på rätt sätt, inte alls som jag skulle gjort det, men disken blir precis lika ren när hon gör det hela på sitt sätt. Jag ser härinne och irl dagligen folk som gör eller agerar "fel", men inte kan jag sitta och rätta alla människor hela tiden för att dom ska börja göra och tänka som mig?

Sedan finns det förstås grejer där det bara finns ett rätt sätt. Men där det kanske krävs att man själv upptäcker problemen eller farorna i de felaktiga sätten innan man kan ändra åsikt. För det är bra att man är kritisk och inte tänker om varenda gång någon säger att någonting är fel eller knasigt, det skulle bli jättemärkligt i slutändan om man ständigt ändrade sig efter andras "rätt och fel". Så med vett får man ta åt sig av vad folk har att säga, aldrig låta allt rinna av men absolut inte suga åt sig allting som en svamp heller. Då blir man dum och okunnig i slutändan, för människan behöver lära genom sina fel också…

Hanna 

Fridaaaa
0

#4 Ja det tror/hoppas jag med att alla vill :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sicali83]
0

#5# Fast det är ingenting som är fel egentligen, många stora uppfödare gör på det sättet så det är "godkänt" inom marsvinsvärlden. Därför är jag absolut inte ute efter att rätta någon, utan det är mer generellt än mot någon enskild. Det handlar mer om att höra hur andra som gör på det viset tänker och resonerar så att man kanske själv kan få en öppnare syn på hur man kan göra med sina marsvin.

Svårt att förklara. Men samtidigt är man rädd att "trampa fel" och såra någon, det är så trevlig stämning här så man vill inte gärna vara den enda som tar upp något "negativt" heller.

Abico
0

#7 - "Många stora uppfödare gör på det sättet" tycker jag är ett så hemskt dåligt argument eller vad man ska säga :P Det finns enormt många duktiga marsvinsmänniskor i sverige och ungefär lika många som anser sig vara det, utan att vara det… Nu vet jag inte vad det rör sig om det hela men bara för att många gör det betyder det ju inte att det är rätt, eller "stämplat som ok". Ja, det är svårt att komma med råd i hur du ska göra eftersom jag inte vet vad det rör sig om.

Diskussioner är viktiga för att komma framåt och lära sig saker, men frågan är väl om diskussioner där det talas om personers rätt eller fel (för det är något sådant det handlar om eller?) verkligen är diskussioner man vill föra, och framför allt - kommer de ifrågasatta personerna ges möjlighet att försvara sig eller förklara? Kanske är det bättre att i mail prata med människor man vet har det på det här viset och fråga dom hur dom tänker, i en mailväxling mellan två personer känner ingen sig lika påhoppad så som det kan bli i en forumtråd.

Hanna 

[Sicali83]
0

Fast jag tycker inte det är ett dåligt argument, för om många registrerade godkända uppfödare gör på ett sätt så är det ju oftast inte ett sätt som är dåligt för marsvinen om du förstår, även om jag inte tycker att det verkar så bra.

[Sicali83]
0

Jo det jag funderat på, rent allmänt, är systemet med backar som en del använder. Det var ju nyss en tråd där marsvinen bodde så men det var ju bara för ett kortare tag så det är inte det jag menar, utan jag menar när marsvinen bor så jämt. Har man kanske fyra som mest är det ju inget jobb att släppa ut dem att springa ofta men har man många så undrar jag om det blir av varje dag? Lyfter man då ner dem på golvet i de par som de går ihop jämt och låter dem springa en stund och så nästa par o.s.v eller lyfter man ner alla, kanske 15 marsvin och låter dem springa och så lyfter tillbaka dem i rätt par igen efter en stund?

Jag har märkt att mina marsvin trivs med att ha mycket yta, många krypin och rör o.s.v, alltså en spännande burmiljö, de trivs även att gå många ihop. Hur inreder man backarna så att det blir spännande och stimulerande för marsvinen och verkar de nöjda och lyckliga. Är det kanske en vanesak, att de vänjer sig att gå bara två på en mindre yta?

Det ser ju så praktiskt ut med backarna ut, de tar inte stor plats och ser prydliga ut, men hur fungerar det för marsvinen?

Nu hoppas jag åter igen att ingen tar illa upp, det är bara av ren nyfikenhet jag frågar och inte för att trampa någon på tårna.

Abico
0

#10 - Det är bättre om du startar en ny tråd i burfrågan så blir det lättare att förstå vad tråden handlar om :)

Hanna 

[Sicali83]
0

#11# Nej, så viktigt är det inte, det var bara något jag funderat på från och till och som sagt så tycker jag det är svårt att ta  upp det över huvud taget.

[Licroana]
0

Har skapat en tråd om detta nu :-)

[LoveBaloo]
0

#5 Jag håller med dig om att man kanske inte hade gjort så som andra gör med sina egna marsvin, men det betyder inte att de är dåliga ägare.

Jag kan direkt erkänna att jag ger mina marsvin lite godis och sånt då och då som de inte ska ha. Ibland när jag reser bort över helger stoppar jag massa hö i en HÖHÄCK för att de inte ska kissa ner allt.

De marsvinen som jag har haft tidigare blev alla gamla och de var glada grisar. Allt behöver inte vara svart eller vitt.

Men om man tycker att något inte verkar stå rätt till alls kanske man kan skriva ett PM, och fråga försiktigt och mer lägga fram de man tycker att de borde göra som tips. Så att det inte blir som en attack, tänkte jag.