Kan inte bestämma mig
Varför ska det vara så svårt att bestämma sig?
Har i närmare 1½ år läst allt möjligt om skinnys, letat efter lämpliga uppfödare för att någon gång kunna köpa en eller två.
Nu har jag hittat en söt liten nakenfis, som det desutom finns transport för. Mor och far säger att dem inte bryr sig, det är mitt eget val att "släpa hem mer skit" men ändå tvekar jag varför?
Jo, min tjejbur är 200*80 cm. Där bor det idag 6 tjejer och kommer inom de närmaste månaderna flytta in en hankastrat där + skinnyhona det blir 8 grisar i den buren. Det tycker jag blir lite väl trångt :/
Visst går det att bygga ut den men finns inte plats för det i rummet där den står nu.
Jag är rädd för att jag inte ska kunna sköta om en skinny "som man ska". Rädd för att ge den en för tidig död närmare bestämt.
Sedan vet jag inte heller ännu vad det är för något Tuva har i nacken, ena dagen är det bra och andra så har det blossat upp igen. Troligen sellnic eller någon form av svamp men säker är jag inte.
Fördelarna är ju att jag får en till gris att älska
och att jag får prova på att ha en skinny.
Desutom skulle jag vilja testa att ställa ut i ras och det går ju inte med pettar från zoo :(
Någon som vill hjälpa mig att bestämma mig? 
MVH Erika :)
Om du verkligen känner att du vill ha henne - köp henne! Sålänge du har tid, plats & vill det ser jag inget problem med att ha 8 marsvin. Har du inte hanar också? Eller de kanske har flyttat?
Jag tycker också att det låter som att det blir lite trångt, men om de får komma ut på golvet varje eller varannan dag kanske det skulle funka? Annars kan en liten ramp upp till en liten övervåning göra mkt, iaf om vissa av grisarna gärna klättrar upp där. Det räknas inte till burens area men gör ändå att det känns lite större. Om du verkligen inte har plats att bygga ut. Jag har en likadan bur med 3 flickor i, och jag har planerat att framöver göra plats för en kastrat, och ev 2 till honor. 6 marsvin känns som max för mig i en 200x80.
Skinny är ju faktiskt som vilket marsvin som helst, dom bara äter och skiter dubbelt ;)
Det låter som om det blir lite trångt, men kan du inte bygga på höjden? Alltså sätta en till bur ovanför den andra? Det tar ju inte upp extra plats. Nackdelen är att du får dela på flocken.
Har du tid, pengar och kärlek så ser jag inget problem i att ta hem en efterlängtad skinny. Burproblem går alltid att lösa bara man vill, finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Hanna

Sammanlagt har jag idag 9 grisar med hanarna. Det är en av dem hanarna som kommer bli kastraten om han överlever operationen. Har ju även 4 kaniner men känner att tiden till ett marsvin finns.
Sedan är det ju bara att säga åt sig själv på skarpen om man funderar på ytterligare en gris. Jag är ju nöjd med dem jag har redan ändå egentligen. Men det är ju det här att skinnyn har jag alltid varit nyfiken på.
En övervåning har jag funderat på att bygga, en liten med massa mysigt som dem kan gå upp i om dem vill.
På plussidan ligger även att Tuva skulle få en buskamrat i ungefär hennes egen ålder. Just nu kan hon göra tanterna gråhåriga med sina tricks och bus.

#2 Ja, du har kanske rätt. Känner att jag verkligen vill ha henne men är ändå så osäker på om jag verkligen ska ha en till.
Hmm får nog sova på saken :)
Det är ju tillåtet med 10 marsvin i buren så du kan gott ha 8 marsvin i den buren.

Velar fortfarande. Vet ju inte hur mycket en skinny äter, är det som två pälsade marsvin tillsammans eller är det som 5?
Hmm varför ska det vara så svårt att bestämma sig?
Så mycket mer äter dom ju inte.. :) Dom äter väll lite mer än ett normalt pälsat marsvin. Jag har iaf inte upplevt att dom äter något extremt mer än vanliga marsvin. Det som är viktigast är att det alltid finns mat i buren.
#6 Min äter som 2 marsvin ungefär, han fårinte mer grönsaker men han äter mer hö & jag ger han även lite pellets:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#7-8 Känns bra att höra! Alla säger ju att dem äter så mycket mat men kan inte jämföra hur mycket dem äter.
Men Frida, ger du din fri tillgång till pellets eller bara lite ändå?
#9 Skinnys ska ha fritillgång på kraftfoder då dom kan tunna ur väldigt snabbt.

#10 Hur fungerar det då med mina pälsade bollar? :/ kan man ha kornkross istället för pellets kanske?
#9 Fri tillgång :) Har ju en unge som sällskap som behöver växta till sig mer med:)

#12 okej :)
Hur har du tänkt lösa det när ungen blir vuxen, eller är det också en skinny?
#13 Nej ungen är inte skinny, men dem kommer att ha pellets ändå:) Så länge inte ungen blir tjock när den är vuxen sen så är det ingen fara:)

Okej, då hänger jag med :)

Nu har jag bestämt mig. Det kommer komma hem en liten skinnygris på lördag i samband med valboutställningen :D
#16 gud vad roligt!:D får se bilder sen ;) vilken färg?

Ja, vet inte om uppfödaren vill att jag lägger ut bilder som hon tagit. Du får vänta tills på lördag :D
Hon är Black/golden :)
#18 Ja det var det jag menade ;)
OKj sött!

#19 Ja, såklart :p