Hur mycket tid behövs?
Har funderat på det ett tag, hur mycket ren uppmärksamhet behöver marsvin egentligen?
Själv anser jag att de har varandra, så de blir ju aldrig själva. De är ju trots allt flockdjur och till skillnad från till exempel hundar har det ju inget direkt behov av mänsklig kontakt. Mina är ute på golvet i sin hage utan att jag är där. Några ggr i veckan får de mysa ordentligt med mig, men oftast lyfter jag upp dem någon minut varje dag.Tycker ni det räcker?
Ni som har många marsvin, ni borde ju omöjligt hinna med att mysa med alla marsvin varje dag?
låt detta bi en diskussionstråd, ingen pajkastning tack
Jag har 9 marsvin och jag gosar definitivt inte med alla varje dag. Utan det blir någon utvald och så blir det någon annan dagen efter. Jag tror och tycker att dom uppskattar varandras sällskap mer och därför inte behöver min uppmärksamhet lika mycket.
När jag hade färre marsvin så gosade jag däremot oftast med alla varje dag. Men med 9 marsvin så skulle jag inte hinna med annat.
Jag ser till att inte ha fler marsvin än jag hinner med. Även om de inte behöver uppmärksamhet för att överleva så ser jag på mina vad de tycker det är roligt när man pratar och håller på med dem och vad mysigt de tycker att det är att sitta i knät eller precis vid halsen och bli gosade med. Jag vill inte bara ha djur, jag vill ha små personligheter som faktiskt är riktigt tama och sociala.
Jag har två gryn så jag gosar med dom dagligen. Vissa dagar vill dom inte alls, andra kan dom ligga i timmar. Molly är mer kelig än Polly. Har hänt att jag slocknat i soffan med Molly i famnen. När jag vaknat har hon legat kvar men hon brukar då vara alldeles blöt på ryggen av mitt dregel.
Jag gosar nog mycket med dom för att tillfredsställa mitt eget "närhetsbehov".
jag har ju en himla massa marsvin så naturligtvis hinner jag inte gosa med alla dagligen. Men jag är mycket noga med att se dem alla varje dag och då menar jag att kontrollera att de äter och verkar må bra. Men i princip varje dag gosar vi (både jag och sonen) med några av dem och vi försöker variera så alla kommer upp på gos hyfsat rättvist. När jag släpper dem på golvet och tar in dem i buren efter golvtiden brukar jag automatiskt krama lite och gosa in mig i nackpälsen på dem.
Nej jag tror inte de är det minsta beroende av gemenskapen med oss människor för att må bra. För dem är det umgänget med andra marsvin som är viktigt.
Men samtidigt är det ändå viktigt att hantera dem så de är ordentligt tama även för deras egen skull. Man måste ju kunna klippa klor och medicinera och sånt utan att de drabbas av total panik. Tama blir de ju bara om man pysslar med dem. Ska man dessutom ställa ut sina marsvin är det naturligtvis jätteviktigt att de litar på människor annars skulle det ju inte fungera. Så är det väl ganska tråkigt att ha djur som är skygga för dem får man ju ingen kontakt med. Själv försöker jag hålla på med dem en heldel så de blir tama för det är ju så jag vill ha dem.
Jag har 4 marsvin, de får kanske 1-4 timmars uppmärksamhet sammanlagt varje dag:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har bara två marsvin, så jag har tid för dem varje dag. De bor i vardagsrummet och kan följa med oss människor när vi ser på TV, pratar och umgås.
Marsvin behöver väl i princip ingen uppmärksamhet av människor (de behöver däremot mat och motion och omvårdnad), men för att de ska vara tama och nyfikna krävs det en hel del tid. Jag tror också att marsvin som inte är vana med människor skulle bli väldigt stressade varje gång man ska klippa klorna osv., alltså är det bra att vänja dem vi människor. Hur mycket tid som behövs är svårt att svara på, men så mycket att de är tama och tillmötesgående tror jag är lagom :)
Trots att jag "bara" har fyra marsvin så plockar jag inte upp dem varje dag. De har ju varandra trots allt. Jag tror inte att de har något direkt behov av att "umgås" med människor över huvud taget egentligen, så länge de har en burkompis.
Otama marsvin anser jag dock vara ett undantag, jag tror att de har något sorts(omedvetet) behov av hantering. Jag vill ju inte att de ständigt ska gå runt och vara osäkra i människors närhet. Eftersom tamhet hänger ihop med hantering brukar jag hantera dem mer när de är nykomlingar. Hantering är dock inte synonymt med mys i min mening.
Men när marsvinen blivit tama låter jag hanteringen gå i min takt. Jag tar upp dem för att gosa när jag har lust/tid helt enkelt. :) Minst en gång i veckan hanteras de pga hälsokoll, men mängden direkt gos varierar från vecka till vecka.
Klappar i buren gör jag dock mycket oftare, när jag bara går förbi eller när jag ger dem mat. Det känns mycket viktigare att de är säkra och vana vid mig i sin hemmiljö än utanför. Och så tycker jag ju om att göra det förstås. ;) Jag tycker om gos också, men det är lite knixigare att knepa ihop gos med allihopa en i taget på en kväll.
Sen huruvida de tycker om att gosa eller inte är jag inte säker(det är ju skillnad mellan att ha behov av och tycka om). Det tycks variera.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag tror absolut att mina marsvin gillar att vara uppe ur buren! Om de är ett medfött behov hos ett tamdjur eller en uppskattad vana vet jag däremot inte. De verkar tycka om att bli klappade, stå i centrum och mysa på mjuka filtar. Jag har inget marsvin som springer iväg när jag försöker fånga den, det har varit så när de var nya men de har vant sig/lärt sig. Tvärtom är de kontaktsökande och vill ha uppmärksamhet (inte bara mat…).
Jag tar upp alla mina tre (var fyra tills häromdagen) marsvin varje dag. Jag skulle inte vilja ha så många att jag inte hann klappa alla varje dag. Den främsta anledningen till att jag har marsvin är ju att jag gillar att vara med dem, inte bara titta på dem.
Envishet och drömmar

Jag och min sambo har 4 marsvin för tillfället och jag försöker alltid hinna med mysstunder med alla 4 om dagen, det kan vara när jag ser på tv, sitter vid datorn m.m. När jag lagar mat har jag dom lösa på köksgolvet och dom spatserar runt mina fötter och pratar med en och jag tror att framför allt våran tjej Luma och hanen Samson uppskattar mest att vara uppe i famnen och gosa.
Har dom golvtid så kan jag sitta på govlet och läsa eller plugga och då brukar dom ofta promendera runt och på mig.
Samt brukar jag göra en daglig hälsokontroll och se hur dom är i buren om dom är friska, äter bra och är allmänt pigga.
Precis som flera säger så vll inte jag heller ha fler marsvin än vad jag hinner med och eftersom dom bara är till kel och sällskap så är ju mitt intresse bara det också och då vill jag spendera mycket tid med dem, och då min sambo också har ett intresse så får dom mycket uppmärksamhet från oss båda

Jag har fyra stycken som jag varje dag myser med. Kanske är jag i förälskelsefasen än, det är fortfarande ganska nytt för mig att ha marsvin.
Klappar dem på morgonen när de får hö och även efter jobbet då de får nytt vatten och påfyllning av hö. Efter det är de lagom jästa och gosiga, så då brukar jag ta upp dem i famnen. Vissa av dem gillar det mer än andra.
Nu när jag har 2 flockar á 5 och 3 så är dem inte lika uppmärksamhetskrävande utan dem har roligt själva så det enda som skiljer sig egentligen är att jag inte har dåligt samvete längre om jag jobbar hela dagen :) Jag ger dem ensamtid minst 1 gång i veckan då deras personlighet genetmot mig visar sig bäst då. Annars så testar jag en ny gosrutin nu: Ställer väckarklockan en timme tidigare och plockar upp frivilliga gosoffer oftast blir det 2o2. När jag kommer hem tar jag ensamtid med en gris och även på kvällen så då hinner jag med 4 av 8 på en dag :) Ska bli spännande o se hur detta går hoppas alla är lika gossugna varje dag som jag :D
Och nej jag är inte i förälskelsefas den slutar aldrig för mig haft marsvin i många år lika tokig än ^^
Jag har två och dem gosar jag med flera gånger om dagen, ibland korta studer, ibland långa