Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3877 ggr
CeciliaNig
0

Mycket bättre :o)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju skrivt här om både dåligt vattenintag, dålig vikt och Ohyra så nu måste jag skriva lite positivt!

Kajsa och Annie är riktiga busfrö och jag tänker ofta att det är tur att vi har en gallerbur annars vet jag inte riktigt var vi hade hittat dom i huset (plus att katten nog hade ätit upp dom då,hmmm). Upp och ner på huset och in och ut i huset (vi får snart såga upp fönstret i huset så att dom inte riskerar att fastna), runt i höet och skvätter sågspån långt utanför buren.

Kajsa som vägde 252gram den 15/1 väger idag 318 gram och Annie som då vägde 318gram väger idag 424gram, så nu går dom uppåt bra Glad.

Jag har behandlat med stronghold 1 av 3 gånger (nästa gång på onsdag) och idag såg jag att Kajsas päls äntligen börjat växa ut igen och det hemska såret hon hade läker superfint.

Hagen jag beställde till dom är en succe, dom springer runt, runt och runt och skuttar och snurrar,haha! Har beställt 2 till så att dom kan få större golvyta att röra sig på.

Så nu börjar den oroliga nyblivna marsvinsägaren lugna sig lite Tungan ute. Kommer säkert att komma med massa fler frågor och säkert göra några misstag men känner mig betydligt säkrare nu. Nästa projekt är att lära mig att klippa deras klor, har klippt dom en gång men tyckte det var väldigt svårt. Antar att övning ger färdighet!

Lite bilder på våra SÖTNOSAR!!

(idag var det extra mys med lördagsgodis framför melodifestivalenGlad)

CeciliaNig
0

KajsaGlad

CeciliaNig
0

AnnieGlad

CeciliaNig
0

Såhär bor viGlad. (för er som tänker att jag har en sådan hemsk godisstång till dom kan jag upplysa om att dom inte ens luktar på dom men fick dom av en väldigt speciell pojke så kommer låta dom sitta kvar lite till).

Har köpt en tunnel med typ teddyfoder till dom som dom ska få när dom är färdigbehandlade och så ska dom få en ny "sovkudde" då osså.

elsasputte
0

Vad fint dom bor, och bra att de börjar bli bättre.Glad Har inte följt den förra tråden så jätteflitigt.

Undrar vad har du som hage till dem? Skymtar lite grann av det på bilderna bara Glad

[Jessica-B]
0

Vilken historia du fått gå igenom som nybliven marsvinsägare! Men SÅ roligt att det verkar gå åt rätt håll nu! Vart har du beställt hagen? Jag har haft en sådan hage för herrans många år sedan, och jag saknar den måste jag säga. Men jag tycker dem är så dyra där jag kollat. :( Vad fick du din hage för? :)

Det ser ut som att dina marsvin har det jättemysigt, med godis å allt framför teven ;) å charmiga marsvin har du också!

CeciliaNig
0

Tack, tack Glad

Hagen hittade jag på grand-prix.se 212kr så priset känns jättebra. Supersmidig att bara vika ihop och ställa åt sidan när den inte används. När mina 2 nya hagar kommer så kan jag ju välja på storlek och tror det kommer bli toppen. Kanske inte det mest stabila om man sätter ihop 3 stycker som jag tänkt med då kan man ju stötta upp dom lite.

CeciliaNig
0

Bättre bild på hagen.

elsasputte
0

Jag tycker hagen är jättefin Glad Skulle vilja ha sån själv till mina Glad

Vad kostar frakten om man skickar efter? Kommer du ihåg..?

Deoxi
0

Vilka fina marsvin du har och vilken tur att de mår bättre!

Har en likadan bur som du har, och tycker att den är toppen. Dock tycker jag att mina marsvin snart har vuxit ur den men det är kanske bara för att de envisas med att ha rejs i den hela tiden Tungan ute

Hagen har jag också en likadan, dock är den bara använd ett fåtal gånger för mitt ena marsvin gillar inte den och hoppar över hela tiden. Vet inte om det är så vanligt att de hoppar så högt?

[Jessica-B]
0

Tack för länken! :)

FeliciaS
0

Vad härligt att det går åt rätt håll nu :) De ser ut att må riktigt bra! Jag har också två sådana delar till hage, funkar utmärkt när marsvinen ska få röra på sig utanför buren.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

gnagarlover
0

hörs kanon ut.de är underbaraFlörtkan ju vara lite partisk.kram

Blomkrukan
0

Söta grisar : )

Fridaaaa
0

Vad bra att det går bra för dem nu och att strongholden mamma skickade hjälper :) Dem är så söta:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CeciliaNig
0

Kan inget annat än att hålla med :O) riktiga sötnosar!!

Strongholden fick jag utskrivet nytt recept av vetrinären (dom var hyggliga nog att skriva ut ett recept utan att jag hade varit där, perfekt), fick utskrivet i lägre styrka och med den räckte det att trycka ut en droppe (gick jätteenkelt). Ska upprepa 3 ggr med 2 veckors mellanrum. Tips om man har små marsvin och svårt att dosera den minimala tuben som stronghold är,hihi!

Fridaaaa
0

#15 Okej men varför använde du inte det mamma skickade?

CeciliaNig
0

Kunde inte dosera det rätt, dom skulle ju ha så extremt lite dom små liven. Ville absolut inte riskera att ge dom för mycket. Mailade vetrinären om hur jag lämpligast skulle få till rätt dos på dom och då sa dom bara att dom skriver ut ett nytt recept till mig som är lättare att hantera.Glad

Fridaaaa
0

#17 Aha okej :)

Lejonhjarta
0

Missat lite… Vad är det Kajsa hade som hon får Stronghold mot?

CeciliaNig
0

Kajsa hade sellnic som gett henne ett stort sår i hela nacken, men nu är det mycket mycket bättre, såg lite otäckt ut ett tag.

cabezanna
0

#TS Min veterinär ville inte ge Stronghold till mina små som är 5 veckor. Hon sa att en droppe var att överdosera på så små. Blev injektion på 0,1mg med Ivomec istället , men till de äldre där hemma fick jag hem Stronghold. En droppe i nacken. Tyckte det väldigt liten droppe… Hur stark var din Stronghold? Min låg på 15mg på 0,25 ml. Kanske de hade funkat på mina små iallafall?

Skönt att höra att de mår bättre! Håll nu tummarna för oss i Karlskrona Glad

CeciliaNig
0

Cabezanna - Nämen bor du i Karlskrona? Det gör ju jag osså :o) Världen är bra liten,hihi! Vi har inte heller haft marsvin innan, trodde aldrig att man skulle fastna så grymt mycket för dom på så kort tid.

Våra "bebisar" var 8-9 veckor när vi började behandlingen, fick stronghold 15mg på 0.25ml. 1 droppe i nacken, upprepa 3 gånger med 2 veckors mellanrum fick jag som instruktioner.

cabezanna
0

Se där! Jag har bott i "staun" sedan 2005 :-)

Verkar som dosering/instruktioner är olika. Troligtvis var vi väl inte hos samma veterinär. Känns gott att det går att behandla med så fina resultat. Min ena unge väger nästan 65 gram mindre än sin bror, så jag hoppas på samma resultat som dina fått :-)

Ha en skön kväll!

Fridaaaa
0

#23 Roligt med 2 till som bor i blekinge, förutom Lyan, jag & gnagarlover, vet inte fler på mif som bor i Blekinge? :)