Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 23118 ggr
Blomkrukan
0

Angående "kritik"

Jag vill inte klanka ner mm på någon men vill gärna uppmärksamma det här med att kritisera vissa inlägg mm.

Jag har läst en del inlägg som slutat med en massa kritik och jobbiga diskussioner. Självklart ska man ha sina åsikter, men snälla, tänk efter innan.

Vissa verkar ha det så perfekt för sina älsklingar så att jag brukar tänka efter många gånger innan jag tex publicerar en bild. "Vågar jag visa den?" "Är buren tillräckligt ren, eller jag kanske borde städa den innan jag tar några kort?" Ofta slutar det med att jag inte publicerar något.

Det här inlägget kommer antagligen få en hel del kritik ( som jag är förberedd på).  Min avsikt är att få igång en lite diskussion.

Åsikter tack!

Tråd flyttad av moderator till en mer passande kategori.

[Sicali83]
0

Tack!! Du skrev tråden jag var sugen på att skriva. Det är jättetråkigt att nya medlemmar fullkomligt attackeras med kritik så fort de gör minsta misstag. Folk vågar ju inte fråga eller visa upp saker här då och tillslut är det bara ett fåtal kvar som skrivit här i nåt år redan.

[Sicali83]
0

Jag var jätteledsen och la efter förfrågan in en bild på mina marsvinsungar som skulle avlivas dagen därpå, bara en liten stund efter att bilden lagts in fick jag höra hur smutsig buren såg ut och sen ältades det i en evighet. Men vart ska man fråga om råd och hjälp om inte här?

Blomkrukan
0

#2 Jag förstår dig. Jag vet inte ens vad jag ska skriva… Jag får ont i magen bara jag tänker på det.

Det är sorgligt egentligen. Jag blir jämt så ledsen när jag läser vissa inlägg som slutar med en massa jobbiga saker.

Alla som är medlemmar här har EN sak gemensamt - marsvin! Jag är helt säker på att vi alla älskar våra små hjärtan. Låt oss lära av varandra…

[Jessica-B]
0

Det är fantastiskt roligt att se att en medlem själv tagit initiativ att start en tråd som rör kritik och trivsel på sajten. Det är ett ämne som behöver diskuteras igenom - på ett lugnt och civiliserat sätt

Lixim
0

Jag håller med, det har varit väldigt mycket tjafs den senaste tiden. Jag har ofta vilja postat mer än jag gjort, just för att jag är rädd att bli överdrivet kritiserad jag med. Men det är ett super forum, man får oftast vänliga svar av väldigt kunniga marsvins människor.. men som sagt… väldigt mycket tjafs på senaste tiden. Och är de nåt fel så får man inte bara kritik av en person..utan då blir de kanske tiotal inlägg med samma kritik från olika personer.

Min önskan är : sluta låta mer kritiserande än vad ni är, lägg kanske till en smiley för o visa ert ansikts uttryck. Och istället för o kritisera, ge råd!

:) ;)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Sicali83]
0

#3# Precis, vi har ju faktiskt samma intresse allihop. Istället för att utgå ifrån att något missköter sina djur direkt man ser eller läser något man inte gillar så kanske man kan känna av ifall det är läge eller nödvändigt att ta upp det just då, i tråden. Många skriver ju här för att lära sig mer om sitt favorit intresse.

Jag är tex just nu väldigt intresserad av färgteckningar och försöker lära mig så mycket jag kan om det.

Moa-16
0

Sålänge man lägger fram kritiken på ett bra sätt så ser jag faktiskt inget fel i att ge kritik/påpeka fel på ett forum, ingen gör det för att vara elak, utan för marsvins bästa. Sen om personen säger att h*n vart ledsen av kritiken är iaf inte jag sen med att be om ursäkt, för det är aldrig min mening. Ingen här är perfekt, alla gör vi fel och det är kritik man lär sig av :) 

Läs gärna, det stämmer så bra!

Binajis
0

Man måste tänka på att alla har olika uppfattningar om trevligt, otrevligt, snällt, inte snällt osv. Men få kan tolka smilisen Glad som sur. Eller?

Som jag skrev i burtråden - bara för att man inte skriver uttryckligen "Usch, fy, blä" så kan en mening ändå uppfattas som otrevlig eller bara "oglad".

Det här med att älta… det finns vissa som tror att alla andra ältar men gör det själv. Vad som har varit borde vara glömt nu, vi bör ta nya tag. Skrattande

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Blomkrukan
0

Jag älskar det här forumet! Eftersom jag går hemma större delen av dagarna så spenderar jag mycket tid både här inne och med mina grisar. Jag läser allt så jag kan lära mig nya saker.

[Sicali83]
0

#9# Samma här, och framförallt så är det roligt att kunna diskutera med andra vuxna som delar ens intresse. Annars tror ju de flesta att marsvin bara är barndjur, det är inte så många i verkligheten som förstår att man gillar dom så mycket.

[Maijah]
0

Det har, faktiskt, varit ovanligt mkt tjaffs här på senaste tiden. Väldigt tråkigt då det brukar vara ett väldigt trevligt forum. Jag vet inte riktigt varför. Men ,det är ju trots allt lätt att det blir missförstånd över internet.

Moa-16
0

#8 Håller med, man måste nästan "leva som man lär" för att lära, annars blir det fel. Man ska, tycker jag titta på det personen skriver, inte på användarnamnet.

Sen tycker jag dom mesta av tjafsen börjar när någon påpekar hur otrevlig/kritiska någon/några är. Lite onödig, vi är ju trots allt på ett forum, tycker inte man ska behöva gulla till det allt för mycket, bara man håller sig till saken och följer sajtens regler. Alla uttrycker sig på olika sätt.

[Berglundshusdjur]
0

Man får inte vara otrevlig, ha en egen åsikt och våga stå för den, och bla bla…  och tyvärr verkar man inte få vara för glad och positiv alla gånger heller (tänker på min egen "tänk positivt om ringorms tråd") där endel verkade ta det som ett hån mot dem som person osv.

Endel får skriva saker men andra får inte skriva om samma sak i samma tråd för det är "onödig upprepning".

Tror att det till stor del beror på att människorna här inne har så olika åldrar och har kommit olika långt i sina personliga utvecklingar…

Den här tråden gillar jag!Tungan ute

chickwheels
0

En sak som stört mig är att jag sett flera trådar där folk lägger in en bild på t.ex hur deras grisar har det, bor, ser ut osv. Och DIREKT på första svaret så ser man att den som svarat börjar fiska i om inte marsvinen kanske har det dåligt på ena eller andra sättet.

t.ex, "anna" skriver: här är mina söta grisar :D… och lägger in en eller ett par bilder.

jätte stolt och med förhoppningarna att få söta kommentarer om hur fina de är tillbaka…

"lisa" svarar: jätte söta. Hur stor är buren, vad har du för bottenmaterial, när städade du senast, är det vattenskålen, shit… klipp klorna, osv osv.

Istället kan man, för TS skull skicka ett mail/pm om det skulle va så att man ser ett uppenbart fel eller blir orolig, och påpekar/informerar. Istället för att skämma ut TS inför hela forumet… och strunta i den bra känslan (som jag antar dem får?) man får av att få korrigera någon öppet inför andra. Att få ha rätt och visa andra hur duktig man är. Det förnöjjer bara dig, men kan göra TS mycket mycket ledsen. Oftast så är faktiskt felen folk gör oavsiktliga eller så är bilden bara tagen innan man städat, samma dag man ska göra det, osv.

Automatiskt går många in i försvarsställning, taggar utåt och försvarar och förklarar sig på minsta lilla. Alla är inte starka och låter sådant rinna av en som vatten på en gås.

Tänk själv hur ni skulle reagera o en kvinna kommer fram och informerar er om att erat barn behöver byta blöja eller inte ska ha napp nu eller är för varm i vagnen osv osv. Man blir Pissed off direkt.. haha

Själv är jag sån som direkt tar mycket illa vid mig vid minsta kritik eller "fiskande" och på en gång vill börja förklara och försvara mig, trotts att jag med största sannolikhet bara förvärrar det för mig och slösar tid på ren skit.

Alltså, använd PM och Mailfunktionen.

Varning! Nu låter jag VÄLDIGT bitter :S…

Jag är inte så intresserad av att sitta och se folk med kunskap sitta och öppet förnedra folk (avsiktligen eller oavsiktligen, spelar ingen roll, TS kommer reagera som han hon gör och då är skadan liksom redan gjord, även om man ber om ursäkt senare) för att få¨sin egna "powerrush" på andras bekostnad.

Vad är dessutom skillnaden att ta tjaffs privat eller i tråden? JO, den man tjaffsar med måste svara i tråden, för att inte "skämma ut sig" inför andra. Men ett PM/mail kan man, ifall man vill/bör/behöver, ignorera.

nu startar säkert ramaskriet kurt.. haha, ja brukar va bra på att omedvetet få igång sånt.

hoppas ni tolkar det rätt :)

---

En passande text. (Lånad)
Så här skriver iFokus medlemen Crispig i sin blogg

"Varning för forums hajar! 2006-11-12 19:28:07 Det händer ibland att folk i forumen blir offer för dom otäcka forumshajarna. Detta händer dom som är oförsiktiga med vad dom säger eller (ve och fasa!) skriver något som visar sig vara felaktigt!

Att skriva något felaktigt visar (tydligen) på svaghet och då är forumshajarna snart i farten. Hajarna kan känna lukten av ett stavfel på flera hemsidors håll och om det visar sig att det är ett svagt byte(tex yngel/nybörjare) blir processen kort. Det ända sättet att klara sig undan en forumshajs attack är att kunna antingen att förklara sin ståndpunkt utförligt (i disskutioner) eller att motbevisa deras. Detta resulterar i att texterna i forumet blir längre och längre tills att någon slutligen vunnit eller gett upp. Det går också att spela död. Att alltså inte svara på elaka kommentarer. När detta sker kan det dock misstolkas till att den angripne har gett upp. Ett utav dom skydd som finns i forumet natuligt är folk/fiskar som har högre "rang"/är större än forums hajarna. Dessa, om dom är aktiva, kan ibland skydda yngel från attacker eller helt enkelt avsluta dom till ynglets fördel. Fiskar av samma storlek som hajen kan dock själva hamna på menyn. Det är kan antingen betyda att hajen åker på en propp eller att fisken förlorar en del av sin storlek/sjunker i "rang"."

Inlägg redigerat av moderator, då länk till författaren av citatet saknades. Tänk på att alltid referera till källan!

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Jessica-B]
0

Att lägga fram kritik på rätt sätt tycker jag är jätteviktigt - för givetvis ska kritik få finnas i ett forum. :) Dessutom tycker jag att det är ett jättekul sätt att kunna uttrycka sig med smilys :) Det gör det så himla mycket lättare att tolka en text, då vi ju faktiskt inte ser varandras ansiktsuttryck eller får ta del av kroppsspråk och tonfall.

#13 Att vissa utvalda medlemmar inte skulle få tycka, tänka eller skriva om vad de vill stämmer inte. :) Precis alla är välkomna att delta i forumet, så länge personen i fråga håller en god ton och rättar sig efter sajtreglerna.

[Sicali83]
0

#14# Det är precis det jag menar, och ofta så är det inte ens det där "jättesöta" i början utan det hoppas direkt till det negativa letandet. hur stor är buren, den ser skitig ut, har de inte lite för långa klor o.s.v och det glöms helt bort att faktiskt säga något positivt med. Det känns som att det ibland bara förutsätts att marsvinet har det dåligt på ett eller annat sätt.

Binajis
0

Jag själv kan faktiskt bli riktigt less på när jag har skrivit en sak, t ex ang skötselråd, och någon annan skriver exakt samma sak, men utan att ens skriva "håller med föregående" eller liknande. Jag tar det lite som ett hån, som att det inte betyder något när jag skriver det utan nästa person måste komma och återge allt jag just skrivit för att det ska få ett värde. Men jag har lärt mig att vifta bort det…

Jag tycker det är okej att upprepa och trycka på vissa saker, men man måste visa lite ödmjukhet och dessutom försöka anpassa till vilken man skrivet åt. Samt, tycker jag efter vad jag själv upplever, visa att man håller med tidigare skrivare (ja, om man nu ska upprepa saker..).

Vad var det mer jag tänkte på… jo! Jag tycker det är väldigt okej när man påpekar saker så som burstorlek, kloklippning osv - saker som påverkar marsvinens hälsa och välbefinnande. Likaväl som man flaggar för barnmisshandel. Förstår ni vad jag menar? Men, ja nu blir det ju upprepningar ändå (Flört), jag tror hemligheten är att påpeka sånt på ett positivt sätt. Vem som helst kan bli avig och ge taggarna utåt när man bemöts på ett mindre trevligt sätt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Binajis
0

#14 Håller med till viss del. Jag tycker att man ska påpeka sådant öppet eftersom det inte är på något vis rätt att t ex låta marsvinen gå med för långa klor. Skulle man inte skriva att detta är fel i själva forumet, så skulle ju många kunna tro att det är helt okej att låta marsvinen ha såna där klor. Det är väl inte heller bra?

Blomkrukan
0

#14 Bra inlägg med ett bra förslag tycker jag : )

En liiiten fundering bara. Vad är TS?

Om jag skulle få kritik så skulle jag bryta ihop direkt. Därför är jag väldigt försiktig med vad jag publicerar.

chickwheels
0

TS = trådSkrivaren :) den som startade tråden.

[Maijah]
0

#19 TS = Trådskaparen. Alltså personen som har skapat tråden/ställt frågorna eller vad det nu är :-)

Alla är vi olika känsliga, tänker olika och skriver på olika sätt. Att det blivit såhär stökigt just nu är lite jobbigt - men jag som har hängt kvar här i några år redan kan intyga att det i vanliga fall faktiskt inte är såhär tjaffsigt, iaf inte neligt mig.

[Maijah]
0

Där hann visst #20 före, nåja ;-)

[Jessica-B]
0

*med risk för att uppfattas som ordmärkare Oskyldig*
TS står för trådskapare hihi

Sak samma, samma sak ;)

[Sicali83]
0

#14# Jo visst, men det är ju HUR man lägger fram det.

Om någon skriver och ber om råd om tex ett marsvin är sjukt, eller någon skriver och vill visa upp något så kanske man inte så fort tråden postats måste gå in och kritiskt leta fel och direkt påpeka "Marsvinet har långa klor, man behöver klippa klorna, det känns som om ägarna till marsvin med långa klor struntar i sina djur" och så inget mer och sen fortsätta genom tråden med just bara detta att klorna är långa.

Kan man inte säga det med lite känsla och kanske ÄVEN lägga in positiva saker?

chickwheels
0

Marsvins skötsel är knappast något någon har "patent på" att föra vidare. Vad spelar det för roll hur många som skriver samma sak i samma tråd ?

Man är knappast respektlös eller hånfull om man skriver samma sak igen, snarare är man kanske lite snabb med att svara om sin personliga åsikt utan att läsa andras svar. Man för en diskussion med TS och inde de andra som svarar.

Har du #17 kollat vilken tid de andra inläggen kommit som varit lika dina ? Kan ju hända att ni suttit och knåpat ihop era svar samtidigt och den ena tagit en kopp kaffe medans du postat ditt först.

Man kan absolut påpeka folks fel och misstag, men gör det privat och häng inte ut personen i forumet. Det bli pinsamt och jobbigt.

Testa bara några gånger, om ni ser något fel. maila/PMa personen med infon. Och se hur denne tar till sig då. MEN tänk på HUR ni kommer med infon/kritiken.

gick en kurs i konflikthantering… Det är bättre att göra problemen till någe gemensamt eller liknande, än att skylla ifrån sig eller attakera.

En marsvinsägare som tar sig besvär att bli medlem på ett marsvinsforum, diskuterar sina marsvin och liknande är ju knappast den minst seriösa ägaren. Bara de att de tar kontakt är ju ett stort steg i rätt riktning och jag tycker i så fall att vi/ni kan uppmuntra det och "omfamna" personen och visa vägen… Haha, lät som en kult nu.. Marsvinskulten.. :D

chickwheels
0

trådskapare/trådskrivare… same shit different name :)

Detta kan (om jag får trycka på lite punkter som faktiskt kan irritera folk och starta tjaffs) faktiskt va en av alla de grejer som irriterar och eggar folk till tjaffs, ÄVEN om man använder smileysar.

En smiley gör inte alltid allting bra så att säga, de kan faktiskt i vissas ögon irritera ännu mer :S

(Skriver hon som i tid och otid använder smileysar och själv kommer med klantiga kommentarer) ;)

Binajis
0

#25 Nu är vi där igen, tycker jag. Du skrev: "Man är knappast respektlös eller hånfull om man skriver samma sak igen". Jag tycker inte att det stämmer.

JAG känner mig hånad när någon skriver nästan exakt som mig, så är det bara. Och nej, personen ifråga har inte skrivit samtidigt som mig.

Och JAG tycker att man ska ta upp problem som skadar djuren öppet, för att ingen ska få för sig att det är okej. För det är det inte. Man har ju faktiskt ett ansvar som djurägare, och lägger man ut en bild där det tydligt visar att djuren har förvridna klor så tycker jag inte att det är mer än rätt att påpeka detta. Men på ett fint och smidigt sätt, det är det jag försöker få fram. Man kan t ex skriva "Superfin bild! Hon har jättefina ögon, stora och mörka. Kom bara ihåg att klippa klorna lite oftare :)". Det skulle inte jag ta åt mig av, och gör någon det så ja… vad kan jag säga. Det är inte okej att låta marsvinens klor bli för långa, det måste väl alla hålla med om?

Och Nej, jag är inte sur på något vis. Hittar inte riktigt något bra ställe att lägga in en smilis, jag vill bara förklara mig eftersom jag tydligen lätt kan missuppfattas. Peace! Glad

Inlägg redigerat av moderator, då det skall hållas en trevlig ton i forumet. Samt pga. felaktig information om våra sajtregler.

Blomkrukan
0

Tack för förklaringen med TS : ) Nu slipper jag fundera på vad som menas med det…

[LoveBaloo]
0

Tycker att det är bra att det här tas upp. Det är så tröttsamt att läsa en tråd som bara slutar i tjafs. Att sköta djur är som barnuppfostran, var och en har olika åsikter om vad som är rätt. Vi vill alla att våra djur ska må bra, och så länge som ingenting är uppenbar djurplågeri tycker jag att folk kan lugna ner sig med kritiken.

chickwheels
0

#14 Jovisst, "släta över" och "baka in" är bra metoder med :) Sen ska man ju oavsett vem man är absolut inte behöva trippa runt på äggskal och ursäkta sig och va rädd och försiktig heller, varken som den som blir kritiserad eller den som ser behov att kritisera.

En del (som jag) skulle behöva lära sig att ta kritik på ett bättre sätt också!

det är ju verkligen inte bara hos den som kritiserar, som felet ligger.

va negativt laddat ordet Kritik/kritisera är :S Det finns ju både negativ kritik och positiv kritik.

Inlägget är redigerat av moderator eftersom det innehöll svordom, vilket bryter mot nätverkets regler.

[LoveBaloo]
0

#30 Tror att kritik är ett negativt laddat ord för att alla generellt sett oftare ger negativ kritik än bra.

chickwheels
0

Man behöver väl inte utgå ifrån att folk vill illa ? Se exemplet med TS här ovan, jag och en annan skrev ett svar med 1 minuts mellanrum, inte blev jag arg för det och tyckte att hon var respektlös. Man vill nog bara få de sagt som man tycker, inte mer än så.

Vem bestämmer det? Dem som är inblandade, skriver i och läser tråden. tycker bara det är synd att så många utgår från att man vill ont i vad än man nu gör.

Märker t.ex att denna tråd ligger farligt nära att flippa ur den med nu :)

[Aquelegia]
0

Tur jag läste trådkommentarerna visste inte hur jag skulle formulera mina åsikter lite trött så skriver bara HÅLLER MED #25

Marsvinskulten <3

Binajis
0

#32 Var har jag utgått från att alla vill illa? Jag kan ju inte rå för hur jag känner kring saker och ting dock. Ni skrev samma sak med en minuts mellanrum, vad jag har varit med om har varit en helt annan sak (som jag redan skrivit).

Tycker inte tråden är påväg att spåra ur, vart är den det? Nu har vi ju fått igång diskussion och det är ju svinbra :) Ska vi avsluta nu så vettesjutton om det har förbättrat något…

Moa-16
0

#13 H*n menade nog inte bokstavligt. Just jag har faktiskt varit med om att vad jag än skriver så är det någon som påpekar hur fel det är på något sätt, samtidigt som någon annan kan skriva exakt samma utan en ändå reaktion.

Sen så börjar jag fundera på varför forumet finns, om man ska ta den "negativa kritiken" i PM? Vi kanske ska ha en regel om att allt man skriver på sajten måste vara positivt? Ex:I forumet skriver man "fin bur du gjort" enbart och skickar privat: "..men den är alldeles för liten"

Men jag tycker det vore väldigt löjligt, sålänge man följer reglerna på sajten så förstår jag inte problemet. Om man tar allt så personligt och irriterar sig så på att andra reagerar och bryr sig om andras djur, kanske inte ett diskussionsforum är rätt plats att vara på.

Tycker allt det här är väldigt överdrivet ärligt talat. Ingen här tror jag vill något illa på något sätt, vilket alla borde tänka på när man läser ett svar. Man lär sig som sagt av kritik, och vem vet, om man skriver kritiken i tråden istället för PM, kanske någon annan får sig en tankeställare :)

[Sicali83]
0

#35# Fast jag tycker inte att man bör skjuta ifrån sig ansvaret för vad man skriver på det viset, det blir inte bra då. Man kan helt enkelt inte skriva hur som helst och bara skylla på att "jag menade ju inget illa" eller "det är ju ett forum". För man är inte ensam på forumet och var och en MÅSTE tänka på hur man uttrycker sig, visst det är ett forum, men det är ett forum för ALLA som älskar marsvin, inte bara för de lite coolare som kan låta kritiken bara rinna av.

Man kommer långt med lite ödmjukhet och självkännedom :-)

Lexxi
0

Nu har jag inte läst vad som skrivits innan. Men jag tycker ofta att kriteken läggs fram lite för rakt. Man skriver rakt ut vad man tänker rakt på sak liksom.

En sak som jag tror skulle göra det lättare att ta åt sig av kritiken är om man la fram det på ett annorlunda sätt..

Om vi tar ett exempel, det här med höhäck.
Många skulle i det läget skriva " Marsvin ska inte ha höhäck. Ta bort den."

Medans man i stället skulle kunna skriva "fint dina marsvin har, men ett litet tips bara :) höhäck är inte bra för marsvin för att"… osv.

Jag skulle iaf lättare kunna ta åt mig kritik på det sättet.

Sen säger jag inte att jag är den bästa på det här heller. Men jag försöker, och jag tror man kommer långt på att använda "snällare" ord.:)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Moa-16
0

#36 Jag har aldrig skrivit att man får skriva hur som hellst. Citerar: "sålänge man följer sajtreglerna"

[Sicali83]
0

#37# Precis, jättebra poäng. Om man lägger fram något positivt först och sen på ett mer finkänsligt sätt lägger fram det man stör sig på så går ju faktiskt kritiken lättare in och det är större chans att medlemmen tänker över den.

Jag tycker för övrigt att det var väldigt bra att det startades en sån här tråd för det är viktigt att detta ämne luftas litegrann och var och en kan säga sitt, istället för att vara ot i andra trådar.

[Sicali83]
0

#38# Sajtreglerna kan tolkas lite olika från person till person. Om det tex står "var inte otrevlig" så är ju innebörden av otrevlig olika från person till person. Därför kan det vara bra att faktiskt inte bara avfärda tråden som löjlig utan istället läsa igenom alla inlägg och fundera över om man själv kan ändra på något så att det blir lite trevligare stämning, det är väldigt många bra synpunkter här i tråden som man kan ta till sig.

Moa-16
0

#40 Sålänge man inte går till påhopp, utan håller sig till sak, så kan jag inte läsa något som otrevligt. Utan kritik som jag tar till mig, så jag kan ändra på det, om jag tycker jag behöver. För att utgå från mig själv.

Och jag tycker verkligen inte själva tråden är löjlig och det skrev jag aldrig, läs om, läs rätt :)

Abico
0

Jag har varit medlem på iFokus i fem år, och dessförinnan ytterligare ett par år på andra forum. Under den här tiden har jag kommit fram till att de perioder där det är oroligt med bråk eller bara dålig stämning är när det kommit nya aktiva medlemmar till det gamla gänget. 

På ett forum som marsvin.ifokus lär man känna många nya människor, de flesta är sådana som man IRL (in real life) förmodligen inte skulle umgås med över huvud taget. Alla kommer vi från olika situationer, har olika bakgrund och personlighet och det tar ett tag för oss att "lära känna" varandra. Efter en tid har man lärt sig att person1 alltid skriver väldigt ironiskt, att person2 aldrig använder smileys men inte är mindre glad för det, att person3 har svårt för att läsa och förstå text och då och då uppfattar trådar helt fel, att person4 har en väldigt "rakt på" stil, att person5 är mycket korrekt och proper, att person6 är yngre än de flesta på forumet och saknar en del i livserfarenhet samt att person6 har en tendens att skriva med stora bokstäver utan att mena det som skrik m.m.

Vad man måste komma ihåg är att det ytterst sällan är någon som skriver i annat än välmening. På ett sådant här forum finns bara människor med intresse för marsvin och alla vill förstås marsvinens bästa. Om man har väldigt svårt för att hantera andra människors åsikter om ens burar, skötsel och ibland marsvin så är det inte säkert att ett forum är den bästa platsen att lägga upp bilder och film på just dessa på. Människor har alltid åsikter om allting och till skillnad från IRL är det för de flesta lättare att uttrycka dessa åsikter på internet, bakom en skärm och utan att behöva se personen ifråga i ögonen. Så är det över hela internet. På internet måste man heller inte, som är nästan självklart om man kritiseras face to face så att säga, bemöta kritiken. Är det skitsnack så strunta i det, vet man att man sköter sina marsvin utmärkt så behöver man inte ta åt sig av andras åsikter eftersom ingen av dem sett hur marsvinen verkligen har det annat än genom bilder och kanske film, som ingetdera kan visa verkligheten. Men man måste komma ihåg att om man inte är det minsta mottaglig för kritik eller ens vill överväga det som sagts kommer man inte att kunna lära sig nya saker heller. Även den allra duktigaste marsvinsmänniskan som haft marsvin i all evighet har att lära av andra, såväl den alldeles nya marsvinsägaren som den som också själv haft marsvin längre än hen kan minnas. Det är ju det här kunskapsutbytet som är det fina i forum som sådana här, att den riktigt erfarne ändå kan lära av den helt gröna marsvinsfantasten i hur fantastiskt det är att för allra första gången hålla ett marsvin i sin famn, något som med åren kan ha fallit i glömska. Den erfarne kan i sin tur dela med sig av just sin erfarenhet, för även om mycket måste upplevas personligen för att man ska kunna lära sig kan man bespara sig själv mycket tid och sorg om man tar till sig vad människor med kunskap säger.

Och slutligen för att återvända till inledningen (jag är lite skadad efter att ha suttit och skrivit hemtentor dygnet runt det senaste, haha) så har det den senaste tiden just kommit många nya medlemmar till forumet. Något som är jättekul och positivt för alla som skriver härinne. Men vi måste komma ihåg, ny som gammal, att det tar ett litet tag att lära känna varandra och varandras egenheter. Och att alla har sina sämre dagar då det kanske hade varit bäst att ha någon form av alkolås på datorn som vägrade tillträde till forumet om man inte var i rätt sinnesstämning, men som i brist på ett sådant kan kasta ur sig någonting mindre genomtänkt.

Hanna 

chickwheels
0

Vad är skillnaden på "påhopp" och "hålla sig till sak" då ?

Jag kan ta en kommentar som påhopp även fast det faktiskt stämmer. Det beror på min inställning, hur jag mår den dan och framför allt hur det läggs fram.

Allt beror på sättet det framförs och hur jag sen faktiskt VÄLJER (medvetet eller omedvetet) att tolka det.

Man kan inte skylla på andra hur man själv tolkar saker! och andra kan välja om det verkligen behövs läggas fram öppet eller privat eller på ett specifikt sätt.

Fråga dig själv, Gynnar det mig, henne/honom, dom, det… att jag säger detta?

Djur utmanar sina konkurrenter och flockmedlemmar för att höjja sin rang, i vissa fall dödar de varandra för en bättre position. De svaga i flocken dödas och stöts bort. Hur gör vi människor ? ;)

<3<3<3 GO MARSVINSKULTEN!!! <3<3<3

Förresten, hålla sig till reglerna… om folk enbart gick inför ramarna och inte använde sunt förnuft så skulle enligt mig hela världen spåra ur :S

Tänk bara hur det skulle fungera i trafiken… :S Gosh.

godisgrisen
0

I bland behövs det sånna här trådar för att rensa luften, just nu till exempel då det varit väldigt tjafsigt ett tag.

Jag tycker absolut man kan/ska ge kritik i trådarna både positiv och negativ. Jag tycker även att man alltid måste vara beredd på att få negativ kritik, det går ju inte att styra vad andra ska skriva och alla har rätt att reagera. Om någon visar upp ett marsvin med för långa klor eller en skitig bur kommer någon att reagera och påpeka det och det tycker jag är bra, för då kan personen ändra något som är fel som den personen kanske inte sett själv.

Naturligtvis bör sånt påpekas vänligt för det är ju en hjälpsam gest och inte ett personligt påhopp. Ibland kan kritiken bli lite plump och ibland kan den kritiserade överreagera extremt mycket och så är ältandet igång. Särskilt jobbigt blir det när alla måste påpeka samma sak, själv brukar jag strunta i att skriva min åsikt om någon annan redan skrivit precis det jag ville ha sagt.

Jag tror vi måste ha överseende med varandra. Några här inne är väldigt unga och inte vana att uttrycka sig i text, andra överreagerar, några kanske skriver sent på natten då de är så trötta att de inte lyckas få fram sin åsikt på ett smidigt sätt… vad vet jag. Det kan bli fel och olika människor tolkar saker på olika sätt.

I grunden vill vi ju samma sak… babbla om marsvin!

[Sicali83]
0

#43# Men vill vi verkligen ha ett forum som är på det viset, där bara de tuffaste skriver och där det bara handlar om att "höja sin position?" Visst är det bra för dom som bara kan låta kritik rinna av, men iallafall jag vet inte om det i slutändan blir så roligt att skriva och läsa på forumet om ingen längre tänker på hur de lägger fram saker utan bara tänker att det är upp till var och en hur de tolkar vad som skrivs?

Det är helt enkelt inte roligt när man lägger upp en bild för att visa och det genast kommer kritiska kommentarer om sånt som kan tolkas som fel på bilden, även om det inte är illa med så gör det att man tänker efter en extra gång innan man vågar visa något igen och då försvinner ju det spontana, naturliga med forumet. Så istället för att tänka "jag menar inget illa och den som tolkar det negativt får skylla sig själv" så kan man ju tänka "finns det något bra som jag OCKSÅ kan säga om bilden och hur lägger jag upp kritiken så att den inte sårar"

Menar inte dig personligen utan generellt.

godisgrisen
0

#45 Kritik ska man inte låta rinna av det är något man ska ta till sig och tänka igenom. Endel kritik kanske är onödig men det mesta är viktigt. Jag hoppas att ingen kan låta kritik bara rinna av, kritik ska kännas och det är genom det man lär sig något i livet.

Det är svårt att ge kritik… svårt att kasta den första stenen men det är lätt för andra att hänga på och det är då mobbing liknande situationer uppstår. Just den första kritiken att vara den första som kritiserar de långa klorna eller den skitiga buren det kräver massor av mod men det följer ett stort ansvar med detta, det måste göras vänligt och smidigt. Att sen andra hänger på kritiken tycker jag är rätt onödigt.

Binajis
0

#46 Klockrent skrivet tycker jag! :)

Moa-16
0

#43 Personliga påhopp menar jag, när man går mot personen och inte saken då blir det påhopp, för mig. Och ärligt talat förstår jag inte vilka svar ni syftar på, var är dom elaka svaren? Klart man tolkar text olika, men ingen här är rent elak. Utan det är kritik, sakligt skrivet, så jag förstår inte hur man kan få det till att "döda dom svaga" osv.. Det om något känns lite överdrivet.

#45 Men om personen skriver att h*n inte menar något illa förstår inte jag hur man kan tolka det så. Då tolkar jag det som att man vill att det ska vara elakt menat.. Och om du tror att det handlar om att höja sin position blir jag nästan lite rädd :)

Tillslut, det är svårt att ge kritik så det inte tas på fel sätt. Alla menar ju bara väl, man får försöka tänka på det.

Niiinah92
0

Vad man borde tänka på när man ger kritik (enligt min åsiktGlad) är att lägga fram det vänligt och (om det går/finns) med fakta (berätta vad som kommer att hända om h*n fortsätter och varför det blir så osv.) som stödjer det du skriver, man lär sig inte allt med en gång, saker som för erfarna djurägare är självklart är inte alltid det för nybörjare.

Om jag gjort något fel blir jag gladSkrattande om någon talar om det för mig och vad jag kan göra för att det ska bli rätt MEN bara om personen i fråga verkligen låter välvillig och hjälpsam för jag vet av erfarenhet personer (inte någon på just detta forum) som alltid TROR att de vet bäst, personer i fråga kan heller aldrig erkänna att de har fel eller ta till sig fakta och andra resonemang. Under de omständigheterna rådfrågar jag andra som jag VET är att lita på och såklart använder jag mitt eget huvud.

Det är självklart att man ska kunna ge kritik men då tycker jag att man skall säga sin åsikt och sen låta personen i fråga svara med sin egen, sen räcker det, man behöver inte ge sig in i långa diskussioner om vad som är rätt och fel i det fallet för då brukar känslorna kunna bli rätt råa och i slutändan fortsätter personen som förut. Det finns säkert tusen olika idéer och tankar på hur man bäst tar hand om djuren.Flört

Detta är då som sakt MIN åsikt och jag respekterar era åsikter också

Binajis
0

#49 Återigen ett bra inlägg :) Känner man dessutom att man promt vill diskutera frågan vidare, så kan man ju gå över till PM. Jag tänker på det här med att påpeka "fel" och sedan gå in i diskussion om det.

Lyan
0

Jag har inte läst tråden ännu, ska göra det imorgon

Det är synd att ni känner att det är jobbigt att visa bilder mm. Här brukar vara väldigt trevlig stämning på detta forumet, men visst, det är alltid jobbigt för nya medlemmar eftersom vi som varit här länge känner varandra redan, det är lätt att känna sig utanför trots att det går fort att komma in i gänget. När jag kom hit kände jag samma sak tills jag varit här ett par månader.

Jag håller med om att städtjafset Sicalis tråd var väldigt onödigt, det var tillräckligt jobbigt iallafall! Fast alla här är bara människor och ibland uttrycker man sig klumpigt och är kanske inte så smart i vissa lägen (jag kan ibland gå på lite hårt själv innan någon hojtar till) så känner ni er orättvist behandlade Säg det! Det är svårt att uttrycka sig i skrift och ofta blir det helt onödiga missförstånd, berättar medlemmen som känner sig utsatt går det lättare att lösa och fler kan trycka på om medlemmen som tjafsar inte ger sig (här har jag också varit :-/ Får gå igenom Moas forumstips lite ordentligare :-/)

Det är även lätt att bli lite präktig när man sitter bakom en datorskärm och mena på att andra gör fel. Jag själv får mycket beröm för hur mina marsvin bor, men det kan bli alltför smutsigt ibland om det kommer saker i vägen, det kan gå 1-2dagar utan grönsaker om jag är i för dåligt skick för att handla mm, det är inte ofta, men det händer. Skulle tro att det är så för många andra också men det "glöms" gärna bort när ingen kan se (vet själv hur jag är)

Detta är det trevligaste forumet jag har varit på :-D På många andra forum måste moderatorerna rensa jämnt och på andra är moderatorerna som själva tjafsar! Det ser inte bra ut och ger ännu mer dålig stämning

Lejonhjarta
0

Kanske PMS-symtomen kommit samtidigt på oss allihopa så d e därför d varit extra tjafsigt!FlörtSkrattandeTungan uteOskyldigFlört

Sandra-B
0

Jag tycer att det är kanon att det har startats en sådan här tråd- man behöver "rensa luften" ibland och den senaste tiden har här varit oerhört tjafsigt på MiF- något som det faktiskt inte brukar vara precis som andra ovan skriver.

Jag hoppas att den här perioden av tjafs och dålig stämning snart kommer att vara över och att alla medlemmar (nya som gamla) känner sig välkomna hit och vågar både skriva och visa bilder på sajten.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fridaaaa
0

#49 Har du hittat in hit syrran ;)

Jag tycker, att, ska man ge någon kritik,så ska man göra det så att personen i fråga ska förstå det bra och att det inte ska misstolkas. Vet sajter där man har fått skit för att man inte har tyckt likadant och blivit anklagad att inte ta hand om sitt djur rätt osv, men det är ju helt fel., Alla tar hand om sina djur olika men det kan ju vara bra sätt ändå.

Men ska man ge kritik ska man förklara bra hur man menar och hur/varför personen har gjort fel, inte bara skriva "för liten bur", "gud vad stökigt du har det hos dina marsvin", "du har dem för lite ute" osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sicali83]
0

#48# Fast ska vi kika på några exempel då som visar vad jag menar? Det är, enligt mig, inte okej att bara ge kritik och klaga i tio inlägg och SEDAN när personen uttryckligen skriver att hon blir ledsen ursäkta sig med att det inte var illa ment. Man måste tänka på hur man skriver även utan att någon annan uttryckligen behöver säga till en att man går för långt, tycker jag.

Inlägget något redigerat av moderator.

[Berglundshusdjur]
0

Citerar:

"Allt beror på sättet det framförs och hur jag sen faktiskt VÄLJER (medvetet eller omedvetet) att tolka det."

Härligt! Me like a lot… man VÄLJER! Skrattande

[Sicali83]
0

Sen klistrar jag in några punkter som Jessica-B så smart påpekade i en annan tråd.

- Den första gången du läser igenom inlägget kontrollerar du att du inte använt dig av oacceptabelt språk, d.v.s svordommar eller otrevliga uttryck.

- Den andra gången du läser igenom inlägget lever du dig in i hur tolkaren KAN tänkas uppfatta ditt inlägg, justera inlägget tills det klassas som acceptabelt och vänligt.

- Tredje gången du läser igenom ditt inlägg dubbelkollar du genom att fråga dig själv: Kan jag stå för det jag skrivit? Har jag till punkt och pricka följt sajtens regler? Kan jag finslipa inlägget ytterligare för att förebygga misstolkningar?

Blomkrukan
0

En liten tanke jag hade igår… Oskyldig

Jag kunde faktiskt läsa en massa inlägg utan att få ont i magen igår, känns så otroligt skönt!! Flört

Har en del funderingar som jag haft ett tag men inte riktigt vågat ta upp. Mycket pga extremt dåligt samvete. Nu har jag bestämt mig att jag ska våga mer.

GladGladGlad

Binajis
0

Well, jag tycker iaf att det är vanligt läsvett att iaf skumma igenom tråden innan man skriver något :) Man undviker missförstånd lättare och slipper i många fall kliva på ömma tår (i sorgetrådar t ex, när någons marsvin har dött. Ibland händer det att någon skriver "hur gick det?" fast TS redan har skrivit att djuret inte klarade sig och flera redan hunnit beklaga).

Och jag vill ytterligare förtydliga vad jag menar med att jag blir sårad när någon skriver samma som mig. Det handlar endast om enstaka speciella tillfällen, självklart får man upprepa något som redan är sagt i tråden.

Men tänk er detta: Någon skriver om hjälp med skötselråd för sina kommande marsvin. Du svarar bland en av de första i ett inlägg där du får med det mesta. Tråden ligger uppe någon dag och plötsligt finns det ett inlägg till, efter eller strax efter ditt inlägg, där det står mer eller mindre ordagrant vad du tidigare skrivit. Ibland är det till och med så att om du skrivit i ditt inlägg "höhäck är bra" (bara ett exempel) så har det stått "höhäck är jättefarligt" i det övrigt väldigt-likt-ditt inlägg.

Det händer inte bara mig, men kanske är det bara jag som lägger märke till det och reflekterar över det… tur i oturen då :)

Hursomhelst kan jag då fundera på om mitt svar på något sätt var opålitligt? Måste den person som "härmat" mig svara för att bekräfta att ja, jo det där kan du faktiskt lita på nu när jag har sagt det (också).

Jag menar, alla är vi väl ute efter bekräftelse. Eller kanske inte "ute efter", men vi blir alla glada över en vänlig kommentar osv. Jag tycker bara att det här är något att tänka på. Många gånger struntar ju jag i att skriva om någon skrivit vad jag tänkt skriva, men känner man sig ändå tvingad att skriva nästan exakt samma sak så kan man ju i alla fall ge lite bekräftelse till den tidigare medlemmen.

Hoppas jag rätade ut lite frågetecken. Det här är min syn på saken :)

Fridaaaa
0

#59 bra skrivet!

Moa-16
0

Om det ska klagas på dom som ger kritik/svarar i trådar så tycker jag seriöst att det ska sättas upp nya sajt regler;"Negativ kritik får inte skrivas, man får heller inte påpeka fel då några på forumet kan störa sig på detta. Du måste också läsa igenom hela tråden innan du svarar, om någon redan svarat så får du inte skriva ett liknade svar, då användaren som redan svarat kan känna sig hånad" Om allt ska vara så allvarligt då har sajten iaf en medlem mindre, för jag ser verkligen ingen mening med att vara på ett sånt diskussionsforum. En annan idé är annars att varna nya medlemmar; "om du skriver en fråga/lägger ut en bild/film på dina marsvin eller bur på sajten får du vara beredd på att få kritik/att folk säger vad dom tycker eller reagerar på något, kritiken kan vara både positiv och negativ"

Jag kan bara gå till mig själv, jag vill ha ärliga raka svar om jag frågar något, eller om någon ser något fel i min bur/på mina marsvin, ex att klorna är för långa. Om någon vågar påpeka det för mig, blir jag bara tacksam. Om jag redan vet om det, ja, då förklarar jag bara det, inte blir jag sårad eller arg på människor som faktiskt bryr sig så pass mycket att h*n säger det till mig och dessutom påpekar att det inte är otrevligt menat, just för att det inte ska tolkas så.

Som jag skrev igår, det är svårt att ge negativ kritik och några har väldigt svårt att ta till sig det, men det är kritik man lär sig av. Ingen är perfekt, alla gör misstag. Sen tycker inte jag man ska ta allt som skrivs på nätet på blodigt allvar som det känns som att en del faktiskt gör -vi vet inte vem som sitter på andra sidan skärmen, jag kanske ex är en tokig psykopat som skriver från en dator på rättspsyk, vem vet ;)

[Sicali83]
0

#61# Precis, du går till dig själv men alla är inte som du och därför måste reglerna utformas till att passa alla olika människor, inte bara dig.

Alla tycker inte det känns som hjälp när de får höra "vad smutsig buren ser ut" eller "Gud vilka långa klor" direkt de startar en tråd. Det är inte att ta allt på blodigt allvar utan helt enkelt att det inte känns roligt att mötas av klagomål och kritik det första när man startar en tråd.

Moa-16
0

#62 Men nu är det ju ingen uttrycker sig så,vad jag sett.

Lyan
0

#14 Halvt knapplån

Jag har hoppat in och räddat en del på främst andra forum, men även i Sicalis bebistråd, i en sådan sorglig tråd är det totalt onödigt att ta upp städning och sådant, det tar man i en annan tråd. Här brukar aldrig vara något tjafs annars tycker jag.

Eller som i min tråd om Perry. Jag vet att det var flera som tyckte jag gjorde fel, men ingen nämnde det i den tråden utan det kom upp när jag själv frågade.

Har varit med diskussioner, tex på ett hundforum. En person blev så illa biten av en hund att musklerna i handen blev sönderslitna. Hunden var lös, viftade på svansen och gick fram till denna människan, ägaren stod en bit ifrån och gjorde inget för att hindra hunden. Skulle tro att 99% av Sveriges befolkning tar för givet att en sådan hund är snäll (om man inte är hundrädd då) dels svansen och både hundens och ägarens avslappnade attityd. TS blev totalt idiotförklarad och sågad längs med fotknölarna för det fattar väl vilken idiot som helst att man aldrig får hälsa på främmande hundar! Att hunden högg så illa att hande blev fruktansvärt skadad och ägaren bara tog sin hund och gick utan ett ord "glömdes" tydligen bort

En annan blev lika idiotförklarad när hennes kopplade hund blev anfallen av en lös hund, allt var hennes fel! Att hon hade koll på sin jycke och det var de andra ägarna som var idioter "glömdes" även här bort.

[Sicali83]
0

#64# Tack Lyan, minns dig från min tråd och du förklarar jättebra precis det jag försökt få fram ett längre tag nu.

[Sicali83]
0

#64# Eller som i tråden där en 13 åring gjort en jättefin bur och ville visa upp och bara fick veta hur liten buren var i jag tror det var 14 inlägg innan någon bröt in och talade om att man kanske kunde berömma och vara lite trevlig med.

Lyan
0

#42 Kanoninlägg!

Moa-16
0

#66 Tycker nog du överdriver lite, det var flera som skrev att buren var fin och att det var bra att hon byggt den. Sen var det inte hon som tog illa upp i tråden utan det var andra som störde sig på att några reagerade, dvs skrev att buren hade för små mått, men ingen var på något sätt elak. Vi är ju trots allt på ett diskussionsforum. Jag skriver bara sånt jag menar och kan stå för :)

Lyan
0

Nu är inte detta forumet så stort men denna texten tycker jag stämmer väldigt bra på de flesta forum

Hur många forumsmedlemmar behövs för att byta en glödlampa?

1 för att byta glödlampan och posta att den blivit utbytt.

14 som delar liknande erfarenheter av att byta glödlampor och ger förslag på hur glödlamporna skulle kunna bytas på annat sätt.

7 som varnar för farorna med att byta glödlampor.

10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter glödlampor.

5 som anmärker på språkpoliserna.

3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.

6 som argumenterar om det heter "glöd lampa" eller "glödlampa" och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.

2 yrkesmän som arbetat i glödlampsindustrin och menar att den korrekta benämningen är "lampa".

15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med glödlampor och att "glödlampa" är det korrekta uttrycket.

19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av glödlampor och ber moderatorn flytta tråden till ett glödlampsforum.

11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av glödlampor och att det därför är en relevant diskussion.

36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst , var man köper de bästa glödlamporna, vilket glödlampsmärke som är bäst och vilket som är sämst.

7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av glödlampor.

2 som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.

4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.

3 som postar länkar från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om glödlampor.

13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver "Jag håller med…".

5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.

4 som skriver "Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?".

2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta glödlampor.

13 som skriver "Gör en Googlesökning på byte av glödlampor innan ni postar inlägg om hur man byter glödlampor!".

1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

[LoveBaloo]
0

Haha! Det där är något utöver det roligaste jag läst. Och det stämmer! XD

[Sicali83]
0

#68# Då föreslår jag att du går in och läser i tråden igen, och det kan alla andra också göra för där kan man läsa svart på vitt precis vad jag menar.

De tolv första inläggen handlar enbart om hur liten buren är, det finns ETT inlägg, skrivet av majah som tar upp en liten rad om att den är fin men i övrigt innehåller de tolv första inläggen enbart kritik. Kanske tycker du att det är okej men man kan se i tråden att fler än jag reagerar över att man lägger en sådan energi enbart på att kritisera och det är först EFTER att folk gått in och reagerat som ts även börjar få lite beröm.

Tråden heter "Min egen byggda ute bur". Varsegod och läs.

Moa-16
0

#71 Man väljer hur man vill tolka det, kritisera skulle jag inte kalla det. Alla skriver väl som dom vill, bara det inte är rent elakt, skriver man ett sakligt svar om att buren är för liten, ser jag inget fel i det. :)

[Maijah]
0

Håller med #70, Hahahaha

[LoveBaloo]
0

#71 Jag fick faktiskt ont i hjärtat när hon skrev att hon var 13 år. Hon tycktes ta kritiken bra, men jag började faktiskt tänka att man kanske ska vara lite försiktigare med hur man ger kritiken. För vi kan inte ta för givet att det är en vuxen som har startat tråden. Barn har också marsvin och vet hur man använder internet, men kanske inte alltid hur man tar emot kritik.

Fridaaaa
0

#74 Finns vuxna som inte hller kan ta kritik :)

Moa-16
0

#74 Tonåringar kan också ta kritik :) Man ska inte vara elak mot barn/tonåringar eller vuxna, på nätet. Men jag tycker ingen var det i tråden.

#75 Precis!

[Sicali83]
0

#71# Nej, det kan vi ju utläsa av tråden att du inte gör men det finns andra som gör det och det är just det jag menar med att tänka en gång extra innan man för 12:e gången skriver att buren är liten.

[Sicali83]
0

#72 Precis, och som någon skrev, det finns även vuxna som inte har lust att höra gång på gång hur litet eller smutsigt eller fel något de vill visa är heller. Vi är alla olika.

Denna kommentar har tagits bort.
chickwheels
0

Det är bara att inse att det finns folk här i världen som tänker och handlar mer efter känslor och hjärta, och andra efter regler och principer. Det finns även såklart folk på alla nivåer där emellan. Jag tycker bara att man ska va lite mer tollerant och tänka efter.

Ni vet väl de flesta här som har körkort hur man tänker när nån blåser om en i 180 på motorvägen…Då svär man riktigt högt.. Tänk efter, de kanske har bråttom till akuten, BB.

Man hamnar bakom nån slöfock som kör i 30 på 50 sträcka… Han kanske mår dligt, är sjuk, hjärtattack. Bilen kanske dör, varningsblinkers fungerar inte eller personen kanske är så skärrad eller upptagen av att försöka ta sig undan så de i stressen glömmer att slå på dem. Vi ligger bakom o tutar o spottar o svär. GUBBAR I KEPS!!

Nån segar i 70 på motorvägen där det är 120…  Vi tycker de är idioter, kör förbi och tutar, blinkar med helljuset… deras bil kanske PRECIS gått sönder, går i kok eller vad som helst.

Allt har sin anledning och vi är inte sena med att idiotförklara o tänka det absolut värsta om våra medmänniskor.

Jag är verkligen inte nån som alltid tänker efter och beter mig korrekt, tyvärr drass ja me dehär förmodligen fullt naturliga reflexerna med. (Vi är djur, men vi hugger inte och dödar inte de som visar svagheter. Vi fryser ut, trycker ner och mobbar) Plus att många som jag sa tidigare faktiskt får en liten powerrush av att få ha rätt o visa det öppet.

De få (jag är 100% säker på att det är få) som faktiskt menar väl i hjärta och själ, de ska också tänka efter på hur man säger något till nån. text kan läsas hårt. testa själv att läsa något som i tar negativt första gången, med en mer positiv inställning, kanske le och tänka på någe kul samtidigt. Jag tror faktiskt man kan tolka samma text olika utefter hur man själv mår och väljer för inställning.

Inlägg redigerat av moderator. Alla typer av svordomar är otillåtna. Hit räknas också censurerade svordomar.

Lexxi
0

#80 bra skrivet!

Mvh Alexandra

chickwheels
0

81# Tack snälla :) Är så van att alltid bli missförstådd och uttrycka mig klantigt. var iaf förr ofta den som blev kritiserad och påhoppad. Det verkar som jag lyckats skärpa till mig nu så jag kanske lyckat undvika sådana tråkigheter igen :D man blir ju trotts allt äldre (och visare?) med åren :S urk

godisgrisen
0

#80 Va jag förstår inte riktigt… men om jag tolkar dig rätt i sista stycket så tycker du att det är få som menar väl med sin kritik? Att du med ditt trafik exemplen vill visa på att folk inte ska kommentera saker som är tokigt på bilder och texter här på MiF för att de kan ha sin goda förklaring och bör ursäktas? Att de som kritiserar bara gör det för att de är koleriskt lagda och vill bråka?

Menar du att de flesta bara ill bråka då eller?

Eller har du skrivit fel? Eller fattar jag fel?

Om jag har tolkat dig rätt vilket jag hoppas att jag inte har så håller jag inte med dig alls.

När det gäller djur finns inga ursäkter. Jag menar inte att det är världens undergång om en bur hinner bli skitig då och då eller att marsvinen blir utan grönsaker någon dag då man inte hunnit handla eller att de får källshöet kl.03.00 på natten för att matte varit på fest en gång i månaden, det är helt i sin ordning så måste det få kunna bli då och då man ska inte vara slav i sitt djurägande.

MEN vad för försvar finns det för jättelånga klor som vrider sig? Vad finns det för försvar för  jättskitiga burar som är smutsiga långt upp på väggarna? Vad finns det för försvar för att hålla ett ensamt marsvin och hävda att den vill bo ensam utan att prova att sätta ihop marsvinet med en kompis? Vad finns det för försvar för att hålla marsvin i en bur liten som en cykelkorg? Jag tror att det bara finns ett föravar för detta och det är OKUNNSKAP! Jag tycker alla andra bortförklaringar (utom möjligen sjukdom) är dumheter. Därför reagerar åtminstone jag med att jag vill hjälpa ägaren med att få denna kunskap för kanske är jag naiv eller har en väldigt positiv människosyn men jag utgår alltid från att det är okunnskap i dessa fall. Jag vet att jag inte är ensam om denna åsikt/kännsla. Jag tror nämligen att när vana/kunniga/duktiga marsvinsägare ser dessa felaktigheter reagerar de med att vilja hjälpa,att sprida kunnskap. Det som vissa uppfattar som elak kritik uppfattar jag faktiskt som välvillig hjälpsamhet för både marsvinen och ägaren.

Jag har haft marsvin i 30+ år och tror mig veta massor om dem MEN jag är fullt medveten om att jag liksom ingen annan är fullärd. Jag har hängt på MiF i fyra år och har lärt mig massor här. Jag är inte rädd för att fråga om jag vill ha svar. Och jag vet att jag har massor av kunskap om dessa djur som jag vill dela med mig av. Att vara på ett forum är ett ge och ta. Vi måste vara rädda om varandra och hjälpa varandra. Att vi inte har samma åsikter alltid och tjafsar är inte så farligt alla kan inte tycka lika hela tiden men alla har rätt att säga sin åsikt och alla här inne nya som gamla är lika värdefulla för forumet.

Cavia
0

#83 tummen upp Skrattande

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lejonhjarta
0

Är väl så att det är väldigt lätt att man knappar ut sitt meddelande när man sitter så här utan att tänka en gång extra innan man gör det. Speciellt den generationen som är mr inne på datorer än vi som växte upp utan. Försöker få mina barn att läsa en gång extra å tänka till innan dom skriver något som går ut i cybern och kan ev skada någon……

[Berglundshusdjur]
0

#80 Två tummar upp i taket! Du har en viktig poäng där med tänket tycker jag.

Moa-16
0

#83 Håller med dig till 100%, bra skrivet!

[Berglundshusdjur]
0

Lite från mig ang försvar:

• Jättelånga snevridna klor går inte att försvara bortförklara på något sätt eller vis tycker jag! Desamma med alldelse för små burar.

• Burar som är skitiga upp efter kanterna kan därempt ha många olika förklaringar, tex kanske någon just har blivit väldigt skrämd och kissat rakt bak samtidigt som den rejsade iväg så spånet stänkte och fastnade på kanterna och just då råkade någon ta en bild som visar detta bara för att någonting annat just då skulle förevigas på bild… En vattenflaska kanske har läckt extremt mkt så det är blött i spånet just där och då samt har blött upp pellets och någon bajsplutt så det ser bra mkt värre ut än vad det egentligen är. Lite skit rensar magen sägs det ju…

• Att hålla ett marsvin ensamt och hävda att den väljer det själv… hmmm egentligen är det ingen skillnad på det och en  uppfödare som av eget personligt intresse väljer att ha sina hanar ensamma för att de ska kunna para några honor, ja för inte är det väl så att det är hanarna som får välja hur de vill bo (?)

Tror också det handlar mycket om okunskap. Kritik kan ges på flera sätt, det är stor skillnad på att hjälpa andra genom ett bra sätt att komminicera på och att stå och "säga åt" dem hur det ska vara…

Dåligt exempel: "din bur är alldeles för skitig!"

Bättre exempel: "jag förstår att du tycker väldigt mkt om dina djur, vet du hur du kan sköta om dem på ett bra sätt för att dem ska må bra och hålla sig friska?" *lyssna på svaret*

Dåligt exempel: "din bur är ju alldels för liten du bryter ju mot svenska lagen"

Bättre exempel: "hur skulle du känna dig att vara instängd på en sån där liten yta under en lång tid? *invänta svar* Djur har känslor och rättigheter precis som vi människor och behöver utrymme för att kunna röra på sig och må bra"

Glad

[Sicali83]
0

#88# Precis. Är man uppriktigt intresserad av att hjälpa ägaren med kunskap om marsvinens bästa så att djuren ska ha det så bra det går så lägger man fram kritiken med känsla och på ett bra sätt så att inte ägaren bara blir ledsen och sårad, man KAN lägga in BÅDE positiva och negativa kommentarer i samma inlägg.

Det är väl just det en del missar, att man kan lägga fram kritik på OLIKA sätt och inte bara behöver köra sin egen stil utan att tänka på hur det kan uppfattas.

Moa-16
0

#89 Alla har olika sätt att uttrycka sig på, alla människor fungerar inte på samma sätt, om alla vore lika skulle livet vara väldigt tråkigt, tycker jag.

Om någon skrev som i #88 exempel; "jag förstår att du tycker väldigt mkt om dina djur, vet du hur du kan sköta om dem på ett bra sätt för att dem ska må bra och hålla sig friska?" Till mig skulle jag se ut som ett frågetecken och undra vad människan menar, väldigt luddigt. Då tycker jag det är bättre att helt enkelt skriva att buren ser smutsig ut eller "hur ofta gör du rent buren" Det finns många sätt att uttrycka sig på, jag tror det är bäst om alla får göra på sitt eget sätt. Sen tycker jag att vissa saker ska man veta innan man skaffar djur, och iaf jag blir arg och framförallt ledsen på såna som har en liten, mini, hamsterbur till sina marsvin eller klor som snurrar sig. För mig finns det inga ursäkter till sånt. Dom flesta har ett sunt förnuft och förstår att det är fel, jag tänker inte sitta och gulla med människor som uppenbart vanvårdar sina djur, det klarar jag inte av men ett sakligt svar kan jag skriva. Det är dock inte ofta det är så illa här inne,dom flesta här är måna om sina djur, brukar vara på blocket jag hittar sånt; Jag går alltid in där en stund varje dag för att försöka hjälpa djuren, inte för att jag vill bråka eller flascha med min kunskap eller ja, sunda förnuft..

Jag tror mest det handlar om hur man kan ta kritik, dom flesta försvarar sig, det är en normal reaktion, men förhoppningsvis tänker personen över det, även om det inte verkar så. Och om man blir ledsen/sårad över att någon påpekar något som att klorna är för långa ex så handlar det för mig bara om att inte kunna ta kritik.

Lexxi
0

Jag tycker många gånger att tjaffset uppstår för att någon lägger fram kritiken lite klumpigt, och den som läser läser bara rätt upp och ner det som står.

Jag tycker inte att man kan skylla allt på den som lägger fram kritiken, men inte heller allt på den som läser.

Som det sagts tidigare, människor är olika och tar saker på olika sätt.

Jag personligen tror att det skulle bli mycket bättre om både den som skriver och den som läser tänkte efter en extra gång.

Mvh Alexandra

[nono39]
0

Jag håller verkligen med dig. Bra att du tog upp det. <3:P

[Sicali83]
0

#91# Exakt, det blir lite dumt om man bara tänker " jag skriver som jag vill och den som blir sårad är bara dålig på att ta kritik."

chickwheels
0

Nej, jag har inte skrivit fel. Du väljer att tolka fel.
Det jag menar i min text är att saker och ting kan se helt olika ut mot vad det är. Att många är snabba med att tolka och dömma i och med deras negativa inställning.

Bråka behöver det inte vara frågan om, utan i många fall att få en liten maktkänsla pga att de har en kunskap som de vill sprida vidare, utan att tänka på HUR och varför. Jag säger inte att det alltid är så, men jag tror det händer mer ofta än folk självklart vill erkänna.

Att åta sig att kritisera folk hur som helst medför stort ansvar! Likaså att äga marsvin osv. lika mycket som jag ska tänka på att klippa marsvinens klor så ska de som kritiserar tänka på när var och hur det gör det. Anser iaf jag..

Du skriver själv, vara rädda om o hjälpa varandra, men i många fall så lyser det inte igenom i texterna folk skriver.

När, var och hur.
Är det läge? Ska jag skriva det i tråden eller i PM? Hur ska jag lägga fram det?

88# Bra tips :) Det är det jag försöker få fram.

90# Klart att folk fungerar olika. Tycker dock inte att det är speciellt kul att det finns de som är hårdare och tuffare i sin framtoning, och de som är vekare och försiktigare, och att de tuffa går med sin stil mot de svagare.

(I andra lägen mobbare v/s mobboffer)

Varesig de menar väl eller ej så MÅSTE måste måste man tänka på HUR.

Respektera att det finns folk som inte fungerar som ni gör. Alla ska få våga skriva, men vissa blir nedtryckta av minsta lilla, andra är lite tuffare men ger upp efter ett tag ändå. Vill man att de ska lära sig så är det kanske ett bättre råd att se till att anpassa sin framtoning efter vem man talar med och på så vis kunna ge fler råd en annan gång någe verkar fel osv.

Hugg på en gång och personen kanske flyr, tar marsvinen och deras jätte långa vridna klor med sig… Och då har hon inte ens hunnit visa sin cykelkorgsbur eller hur jätteskitig den är.

Om du skulle skriva till mig, efter att jag lagt ut ett foto på mina marsvin i buren, och undrat hur ofta jag städar min bur… Jag skulle känna mig anklagad direkt. På en gång så "vet" jag att du tror att jag inte städar tillräckligt ofta hos dem = tycker jag är en ansvarslös ägare. Oavsett om jag tog bilden precis innan jag städade eller efter. Potatisen är redan satt. Jag fungerar som jag gör och jag har svårt att smälta, skaka av mig och gå vidare.

Tycker att du skjuter ifrån dig ansvaret i att ge kritik. Du vill inte ta ansvar för vad du skulle kunna "utsätta folk för" så att säga. Det är deras problem, för de kan inte ta kritik.

Exempel: (någt överdrivet, men kanske inte ändå, beror ju på hur den som blir kritiserat tar det) Nisse tänker för sig själv, Jag är inte allergisk mot cigarettrök, så jag kan röka i trapphuset för de som allergiska kan ta en tablett innan de går in så de inte får en astma attack..

Det handlar om att både ta och ge kritik på rätt sätt. Om de (tex jag) som får kritik ska lära sig ta den rätt, så kanske de som ger (tex du) den ska lära sig att ge den rätt.
Annars kommer jag känna mig attakerad, kanske få taggarna utåt direkt då min marsvinshållning blir ifrågasatt, försvara mig, det blir tjaffs och vi hamnar i bråk över nätet inför varenda jäkel som vill se, som i sin tur ska skydda eller banna mig, osv osv… Jag blir offer och du står där helt oberörd, för du har ju rätt i det du säger och har enligt dig själv bara velat väl.

Men hur la du fram det ? Är det mitt ansvar att kontakta dig på PM för att ta diskussionen där ? Genom ditt inlägg så har du startat en lavin, flera kommer kommentera exakt likadant och då får jag plötsligt sitta och skriva till 10 pers, samma sak, om o om igen.

Välj attackvinkel innan slaget så kanske ni vinner det mer effeltivt. Den som blir attackerad kan ni räkna med kommer bli överraskad och slåss i panik. De få som är beredda kan man nog räkna på en stols ben.

[Berglundshusdjur]
0

Man kan aldrig ändra på någon annan än sig själv ändå… även om man själv ändrar sitt sätt att skriva så ändrar man ju inte på vad någon annan sedan gör.

Men när man väljer ett trevligare positivare sätt att skriva eller ge kritk på så kan det i sin tur ge någonting som någon annan kan ta till sig och med de "redskapet" ändra på sig själv.

Ganska invecklat nu… Flört

Inlägget redigerat av administrator.

Sandra-B
0

Den här tråden har nu blivit redigerat av några av oss administratörer på sajten eftersom många inlägg slutat att handla om sakfrågan och istället övergått till personangrepp, något som aldrig är okej, eller på annat sätt lämnat ämnet.

Det här är verkligen en jättebra tråd och fortsätt gärna diskussionen, som handlar om att ge och ta kritik, men lämna det som inte hör dit utanför.

//Värd och några av medarbetarna på Marsvin.iFokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Berglundshusdjur]
0

Sandra: Ge gärna lite mer konkreta svar på vad som ansågs som personangrepp i vad jag skrev? Att jaggav kritik?

Moa-16
0

#126 När man går på en person istället för sakfråga blir det personangrepp. Man får försöka prata lite mer allmänt. Vill man ge en användare/person "kritik" får man ta det i PM.

[Berglundshusdjur]
0

Men Moa ska man inte leva som man lär? Du skriver att du inte tycker att man ska ge kritik på en person rätta mig gärna nu om jag har helt fel:

Du menar att man får ge kritik i form som tex: "din bur är aldeles för skitig" eller "den där buren är för liten" eller "det är olagligt att bara ha ett marsvin ensamt" eller "de där klorna måste klippas för de ser ju för hemska ut".

Medan man inte ska skriva kritik i form som tex: "du har ju ingen aning om det där så du är ju helt fel ute" eller "jag tycker inte att du är saklig".

Stämmer det?

Moa-16
0

#138 Nepp, det stämmer inte. Den kritiken får man självklart ge en användare,det är inte personangrepp! Men det är inte det jag syftar på, utan personangrepp där man går på en person,kritisera. Det är för mig inte okej, är dessutom mot sajtensregler.

csilla75
0

Jag tycker absolut att man har rätt till en egen åsikt men utan att ha förutfattade meningar om tjejer/ kvinnor (är själv av kvinnlig kön Cool ) så tycker jag nog att marsvinforumet har en tendens att bli lite för "bitchig" emellanåt. Allting ska det klagas på, man skriver åsikter även om tråden man postar i handlar om något helt annat osv. Undrar ibland om folk vill mucka gräl eller bara visa att man minnsan kan allt om marsvin vilket jag inte tror ett dugg på att man gör! (hur lyder ordspråket? bara en klok människa inser hur lite hon egentligen vet?) Ofta upplever jag att de som skriker högst kan minst men vill dölja det genom att kritisera andra.

Nu är jag "gammal" (35 år Glad) jämfört med många andra här på forumet och det är kanske därför jag känner att det blir lite "tonårstjafs" över det hela ibland.

Om t.ex någon visar ett foto på marsvinen i en bur som ser smutsig ut ( och skriver "strax innan städning" eller nåt) kanske man får tänka ett steg längre innan man skriver nån dum kommentar… ok, buren är smutsig men hon ska ju städa den. Hade inte buren varit smutsig varför städa den??? Är inte alla burar smutsiga innan man städat de??? Man får uppfattningen att verklighetsförankringen brister hos många när man läser många kommentarer… eller så handlar det om personlig mognad och att man får en helt annan verklighetsuppfattning ju "äldre" man blir.

Vi är alla på forumet för att vi har marsvin som husdjur (som vi vill sköta om på bästa sätt) så det känns RIKTIGT onödigt att läsa vissa inlägg som skrivs som om det handlar om "liv o död", att man tror att man "kämpar" för marsvinens bästa trots att stackars trådstartare bara vågat sig på att fråga en enkel grej. Skillnaden är hårfin mellan tillgvenhet/passion och besatthet så välj era strider…

[Sicali83]
0

#139# Jasså det är enligt dig inte okej?  *tänker på inlägget som det tackades för igår* Så vad är personangrepp då? Det vore toppen om du ville förklara, jag blir lite förvirrad då du tackade för ett inlägg där en medlem anklagades för att vara självgod.

Inlägg redigerat av moderator.

[Sicali83]
0

#138# Jag funderade också över det där, leva som man lär, men det verkar inte vara aktuellt i tråden om man läser en del inlägg.

Tänker b.l.a det här att man ska diskutera på ett mer allmänt plan, som det står i inlägg 127, och ändå är det väldigt mycket DU och MIG, jag kan inte riktigt få ihop det och hoppas därför att Moa, som verkar kunnig inom detta, kan hjälpa mig lite.

[Sicali83]
0

#144# Jaha, så när något tex skriver "du är inte heller speciellt bra" eller "du försöker bara verka bättre än du är" så räknas inte det som personangrepp och då är det okej att berömma den medlemmen som skrivit det?

Är det att diskutera sakligt? Det är så bra när man kan fråga någon som kan så mycket om man stöter på saker man inte riktigt får ihop.

Om man i ett inlägg skriver "Jag tål inte människor som enbart går till personangrepp" och sedan skriver till någon som ifrågasätter det man skrivt "men du tog visst åt dig" räknas det också som att diskutera sakligt?

[Berglundshusdjur]
0
  • Jag är inte ute efter att "få rätt".
  • Jag är inte ute efter att "sätta dit" någon annan och såra.
  • Jag är inte ute efter att "hålla med andra".
  • Jag vill se på saker på ett positivt sätt när det är möjligt och väljer att fokussera på det för då mår jag bra!

Vill bara förtydliga det om någon har valt att missuppfatta!

[Sicali83]
0

#147# Jättebra punkter och det är väl precis så man ska diskutera, hade alla tänkt på det viset hade vi haft ett betydligt trevligare klimat i tråden. Tummen upp.

[Berglundshusdjur]
0

#148 Fast jag var inte ute efter att påpeka "hur man ska diskutera" för det är egentligen oviktigt vad man inte vill och det var det som jag ville förtydliga. Alltså vad/hur jag tänkte med allt jag skrev dvs i all välmening alltså!

Nu ska jag och familjen äta tacos så jag lämnar tråden ett tag!

Tungan ute

[Jessica-B]
0

Fler medlemmar skulle vilja och våga ta plats i diskussionen om det lades fokus på ämnen och bråk undveks. Trådskaparen vill nå ut till samtliga medlemmar, för att skapa en så bra tillvaro som möjligt i forumet. Fundera över syftet med tråden. Sedan är ni välkomna att fortsätta diskutera ämnet :)

Tack för att ni förstår

[Sicali83]
0

#150# Låter mycket vettigt. Då jag är en av dem som tagit stor plats i tråden så ska jag backa lite så fler kan komma fram.

[Jessica-B]
0

#151 Backa behöver du inte göra :) Du ska absolut delta i diskussionen! Tänk bara på hur du fortsättningsvis uppträder. Det är något ALLA skall tänka på - Så att diskussionen inte blir het på ett avskräckande sätt.

[LoveBaloo]
0

Om det är så att man alltid känner sig missuppfattad i diskussioner ska man nog också ta sig en funderare över det. Är det så att många andra har en spec uppfattning om en, så är det inte helt omöjligt att de har fel heller.

Det bästa sättet att få andra ändra sin ton och attityd är oftast att ändra på sig själv först.

Inlägg redigerat av moderator.

kutter
0

nu var jag tvungen att bli medlem på detta forumet också efter att jag läst denna tråd.

jag är "ny" i marsvinsvärlden efter flera års uppehåll och nu är jag tillbaka igen men nu med en hemsida :D

however så tänker jag mest på att det är fruktasvärt lätt att vara kritisk på ett elakt sätt så länge man sitter vid datorn, jag upplpever detta väldigt vanligt. att dessa "forumhajar" inte är SÅ himla viktiga när det kommer till att mötas på riktigt då brukar dom smälta och inte våga burra upp sig som dom gör på internet. jag brukar ta det med en nypa salt om jag får riktigt med kritit på intrernet men påminner mig själv att jag inte tror att dom skulle våga säga det till mitt ansikte.

och därför kan jag hålla med om att det hade varit MYCKET trevligare om man kunde fortfarande ge kritik MEN på ett sjysst och rättvist  sätt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.