marsvins bebisar
hej jag har lite frågor om att få små bebisar, kan marsvina mamman gå tillbaka till sin hon kompis när parningen är över? och kan det andra marsvinet vara i sammá bur när hon förder sedan? det står att när honan är dräktig ska man ge henne extra kalcium är det grönsaker eller i tablet form då som man ska ge? det är mina barns och min första parning. tacksam för svar!
Ja det kan hon men hanen ska gå minst 4 veckor med honan under parning, så under tiden måste ju den andra honan ha en kompis med :)
Nej man behöver inte ge i tablett,räcker med grönsaker, hö och ev pellets :)Kompisen kan vara i buren när den andra honan föder:P lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det går bra att sätta tillbaka henne med sin kompis. Hon behöver både sällskap och kommer röra sig och äta bättre med en kompis. Marsvinshonor brukar ibland hjälpas åt vid födseln :-) Det enda som är riskabelt är om två dräktiga honor går ihop för då kan den ena starta förlossningen på den andra.
Att man ska ge extra kalcium har jag aldrig hört förutom om honan får eklampsi (kramper), detta är vanligast på satiner men jag har bara hört om en hona som fått det hos de jag känner (en satinskinny som var svag från början).
Det kommer nog snart någon som kan ännu mer och svarar mer utförligt :-)
bra att man kan fråga här och att inga frågor är för dumma jo den andra har en kompis som vi lånat åt henne när hon går ensam.

Hej! :-)
Som det redan sagts här så är det inga problem för honan att flytta tillbaka till sin vanliga burkompis efter att hon gått med hanen (i typ fem veckor). Hon kan bo med sin burkompis under förlossningen och även efteråt, när bebisarna är små- burkompisarna brukar vara snälla mot bebisarna (även om de säger ifrån när de blir för närgågna men det låter nästan alltid värre än vad det är) och även hjälpa mamman lite.
Vissa uppfödare ger sina honor kalktillskott i vattnet medan andra uppfödare (däribland jag själv) inte ger några tillskott alls i normala fall.
Det som är viktigt att tänka på är att en dräktig (och digivande) hona behöer ungefär 30 mg C-vitamin per kilokroppsvikt och dag (mot normala 10 mg/kg) så man kan eventuelt behöva öka grönsaksgivan lite (broende på vad man ger för grönsaker och hur mycket man ger så klart).
Mina dräktiga (och digivande) honor får dessutom alltid fri tillgång på kraftfoder (oftast pellets och havregryn) vilket gör att ungarna normalt inte får så låga födelsevikter (vilket ökar deras chanser att klara sig) och honorna håller hullet bättre under både dräktighet och digivande. Några säger att risken för att ungarna fastnar eller att honan drabbas av toxicos ökar när de får fri tillgång på kraftfoder under dräktigheten, något som jag (och flera andra uppfödare) inte tror på.
Om du inte redan har gjort det så kan du läsa artikeln vi har här på sajten om avel.
Lycka till med dräktighet och kommande bebisar!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!