Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 3858 ggr
Lyan
0

Gjorde jag fel?

Det var en tjej som ringde nyss och frågade om jag kunde ta hand om deras marsvin, en satin och ett långhår. Jag sa att jag inte hade plats, vill inte ha fler än de som är planerade men borde jag ringa upp och ta dem iallafall pga satinen? Finns det någon annan som har satinvana som kan tänkas ta dem?

Känns jättesvårt! I och med ringormen kan jag ju inte slussa dem vidare om de kommit hem till mig och jag har ju fortfarande Udo, Elsa och Essie som ännu inte fått nytt hem

Glömde naturligtvis fråga var de kom ifrån också

Abico
0

Ditt största ansvar är gentemot dina egna marsvin och viktigast där just nu är att få dom fria från ringormen. Jag tycker inte att du ska ta på sig någonting mer för stunden om du inte känner att du har gott om såväl plats som pengar för att ta in fler djur. 

Du kan förstås förmedla kontakter till dessa personer om du hittar någon som kan ta marsvinen.

Hanna 

Fridaaaa
0

Jag hade gärna tagit dem om jag hade haft plats men har inte det just nu :(

Man kan inte hjälpa alla, du måste tänka på dina egna marsvin med och nu när du har Ringorm är det ju inte så att ta in nya marsvin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

Jag känner att jag vill absolut inte ha in fler marsvin nu, men det känns så jobbigt iom att den ena var satin :-( Dock verkade hon veta att de kunde bli sjuka för hon sa ingenting särskilt när jag nämnde satinsjukan.

Glömde även fråga om kön och två hanar är totalt omöjligt för mig att ta in även om jag hade pusslat för att få in dem

[Berglundshusdjur]
0

Tycker inte du ska ta in några fler djur oavsett satinsjuka när du har ringormen redan att ta itu med… Bara dumt att riskera att de också smittas ner tycker jag.

Abico
0

Jättefint att du bryr dig så, men det är ju faktiskt upp till marsvinens matte att ordna hem till dom och lösa det på bästa sätt för satinen. De marsvinen är hennes ansvar, inte ditt :)

Hanna 

Lyan
0

Jo, jag vet, men jag vill inte att någon annan ska få en sjuk satin. Jag blir lika ledsen varje gång de blir sjuka men det känns ändå bättre när de är här för då slipper någon annan bli ledsen. Och tänk om den nya ägaren inte ser att satinen blir sjuk utan låter den gå och ha ont :-(

FeliciaS
0

Jag kan inte annat än hålla med #1. Det är lätt att vilja mer än vad man egentligen orkar, men om du fokuserar på dina egna grisar så kan marsvinsägaren som kontaktade dig leta vidare efter ett hem :) Vet du någon som kan tänkas ta emot dem är ju det kanonbra, men annars är det hennes sak att ordna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

chickwheels
0

kolla vad de var för kön, var finns de ? killar har jag heller ingen plats för, men jag är medveten om satinsjukan och skulle aldrig låta nån gå och lida. kanske de kan få hem hos mig ?

lycka till :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag gjorde fel :-( Satinen kom från mig! Förstår inte varför hon inte sa det. Nu fick jag reda på det av en annan som fått förfrågan om att omplacera dem och nu väntar vi bara på transport så kommer Nellie hit :-) Den andra grisens uppfödare har också spårats och hon får komma tillbaka dit

Så slutet gott, allting gott :-)

ivanhoe81
0

lite ot här men vad gör satin hos marsvin?? jag har en vana med möss och råttor och där gör satin ingen fara

undrar lite om det med satinsjukan som ni skriver här

Fridaaaa
0

#10 Satinsjuken, en obotlig sjukdom. Finns en artikel om det här på mif :)

ivanhoe81
0

oki då är det en artikel som jag inte kan läsa för jag sökte på satinsjukan och hittade en artikel om just det men det står bara så här då jag ska öppna den

Du har inte rättighet att läsa diskussionen

Diskussionen som du försöker öppna är publicerad i en grupp som du inte har rättigheter till.

Fridaaaa
0

#12 Ska se om jag hittar den;)

Fridaaaa
0

#12 Ser med det nu att det står så, undra varför:S Har kunnat se den innan:D

ivanhoe81
0

#14 ja jag undrar det jag med, jag som är nyfiken så får man inte läsa den, men hittade något om att de har benskörhet och det iallafall

Fridaaaa
0

#15 Ja precis,sök på google på satinsjukan så hittar du massa bra

Lyan
0

#10 Här finns info om satinsjukan, en fruktansvärd sjukdom :-(

ivanhoe81
0

#17 tck så mycket nu har jag lite att läsa, jag som funderar lite på att skaffa marsvin och jag hade funderat på satin då jag älskar satinfärgerna på möss och råttor

Lyan
0

#18 Satin är bland det vackraste som finns men skaffa inte satinmarsvin! Du kommer bara bli olycklig! Jag vet av egen erfarenhet tyvärr :-(

ivanhoe81
0

#19 ja jag har tänkt om det nu när jag läst det om benskörhet och allt

jag vill ha friska djur, men måste vänta med att skaffa marsvin måste bli av med några av mina råttor först (har fått klagomål men så bor det tillfälligt 22 hanar och 11 honor här hemma som var avlivningshotade, men de flesta ska till ett nytt hem i slutet på månaden)