Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3913 ggr
Zynell
0

Varför gör hon så här?

Jag har tre grisar. Den ena har hackat på en av de andra två i stort sätt hela dagen. Hon hoppar upp på den utsatta grisens rygg och det blir riktigt livat i buren. Varför gör hon så? Vad borde jag göra?

Lyan
0

Troligen är hon brunstig. Det brukar gå över efter några timmer till ett dygn

[Sicali83]
0

Kan det vara att de gör upp om rang? Hur stor bur har de och har de varsitt hus?

Zynell
0

#1 Nja, knappast brunstig då hon har hållit på så här i flera veckor. När jag tog bort ett hus blev det genast lugnare, men nu har hon börjat igen. Har för närvarande seperarat de och satt bråkstaken i en mindre bur.

#2 Buren är ca 1 m x 1,5 m.

FeliciaS
0

Hur gammal är hon?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zynell
0

#4 Hon är drygt 2,5 år gammal.

FeliciaS
0

Jag skulle satt ihop alla tre igen, oftast blir det bara mer problem om man separerar dem.

Se till att de har saker att göra och dela upp maten i olika mindre högar, ha inte slutna hus utan istället rör och hus med fyra ben och tak eller två väggar och tak så de andra kan undkomma henne om de är i huset. Hon kommer lugna sig så småningom (antingen genom att de andra blir bättre på att säga ifrån eller av sig själv). Jag tycker det låter som något med hormonerna.

Mvh Felicia

Zynell
0

#6 Hmm. Jag misstänker mer att hon inte går ihop med andra marsvin. Hon har alltid varit lite bitchig, men så som det varit de senaste veckorna är nog värst.

FeliciaS
0

#7 Det är ytterst ovanligt att marsvinshonor inte kan bo med varandra. Det hör liksom inte till deras naturliga beteende utan skulle snarare innebära deras död ute i det fria.

Ha mycket is i magen och gott om tålamod, så går det säkert finemang.

Mvh Felicia

Chippers
0

Parar hon sig bara eller naffsar hon efter marsvinet också och jagar den?
Hur regerar det andra marsvinet när hon gör så?

Zynell
0

#8 Jag vet inte riktigt hur mycket tålamod jag ska ha då detta har hållit på i flera veckor. Jag är bra orolig för de andra två som hela tiden är utsatta för hennes konstigheter.

#9 Hon hoppar upp på den andra honas rygg. Om hon nafsar vet jag inte då det inte är det lättaste att se. Men det andra marsvinet gillar det inte alls. Hon blir väldigt uppstressad och piper väldigt mycket. När jag tog upp den uppstressade honan ur buren så gav sig hon på den tredje honan istället.

[Sicali83]
0

#10# Jag hade faktiskt separerat den "bråkiga" honan från de andra och ev provat om det gick bättre att ha henne med en liten unge. De andra ska ju inte behöva må dåligt hur länge som helst bara för att man av princip ska ha dem ihop för att ingen får bli ensam.