Kastrera hane, beteendet?
Har länge suttit och funderat över en fråga. Varför ändrar inte marsvinshanen beteendet efter en kastrering?
Många andra djur gör ju det som t.ex katter, hundar och kaniner.
MVH Erika :)
Det var en riktigt klurig och intressant fråga. Tyvärr kan jag inte besvara den. Folk är nog morgontrötta, men det kommer nog snart in bra med svar. :) Den här tråden skall följas!
Jag har för mig att det är något med att själva hormonerna(?) som ger detta beteende inte är kopplat till kulorna som man tar bort utan det sitter någon annanstans hos just marsvin.
Har googlat lite snabbt men hittar inte det jag söker, vet att jag har läst om detta förr, kanske rent av här inne?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag håller med #2. Kmr dock inte heller ihåg var jag fått den infon ifrån..
Min kastrat är absolut inte hanig! Han är väldigt lugn och kurrar nästan aldrig. Men när någon brunstar är han såklart extra på.
#4 Det kan jag tyvärr inte säga om min, han är otroligt hanig även om ingen brunstar 
Jag tror det är mycket olika i beteendet som hanar har, jag hade förr två okastrerade hanar, ena var riktigt hanig och den andra var som en hona, lugn och kurrade nästan aldrig eller dansade runt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Beteendet varierar från kastrat till kastrat, lite äldre brukar överlagvara lite lugnare än de yngre. Jag har träffat kastrater som varit jättepåiga och tuffa och sådana som varit jättelugna, mesiga och bara lunkat runt bland sina flickor och levt livet :p
Precis som #2 skrivit sitter inte könsdriften hos marsvin i testiklarna (som man tar bort vid kastrering), det är därför beteendet inte förändras.
Jag har låtit kastrera en hane och hans beteende förändrades inte efteråt. Han kastrerades drygt 1 år gammal, först när han var runt 3,5 år blev han lugnare och brydde sig inte nämnvärt om honorna förutom när de brunstade.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Såg aldrig min hane para honorna. Han blev dessutom tamare och lugnare efter kastreringen. Fina älskade Bobo som dog för en månad sedan ;(