Para mindre hona
Nu har jag äntligen hittat en urgullig hane att para lilla Puffy med. Fastnade för hans färg och de ungar han va pappa till ;o)
Men nu funderar jag på om han kanske är för stor? Puffy är drygt 8 månader och väger 800g. Hon är inte mager på något vis utan i bra kondition, tror hon bara är lite mindre i växten. Undrar nu om detta är något man behöver tänka på? Måste man välja en liten hane om honan är lite mindre? Sen är jag osäker på om hanen verkligen är stor i kroppen, eller bara lite småfet
Är det någon som har erfarenhet av liknande parninger och hur stor bör han max vara tycker ni?
Vill ju självklart inte riskera att skapa problem för henne, då får jag väl ta upp sökandet på nytt…

Storleken på hanen har ingen betydelse. Ungarna kommer bli normalstora när dom föds ändå, så du behöver inte vara orolig =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
mina honor är inte större snarare mindre.
Ruth har klarat 2 förlossningar bra och hon väger ca 780 g normalt, pappan vägde ungeför 1,2 kg
och doris vägde bara 750 g när jag parade henne och även hon har klarat sig fint, jag parade även henne med en hane som vägde runt 1200 g
Mvh Sara
Jag säger som #1. Det är bara att köra :-)

Har läst att hanen inte gärna ska väga mer än 300 gr mer än honan. Stämmer inte detta? Är en anledning att vi inte parar vår hon än då viktskillnaden mellan henne å hanen är för stor mot vad vi läst.
Det är som att säga att en man som väger 150 kg och är 195 cm lång inte ska kunna få barn med en kvinna på 60 kg, 165 cm… eller att om man skulle para en större marsvinshona med en mindre marsvinshane blir ungarna automatiskt små.
Det är bara båg, det spelar ingen som helst roll hur stor skillnad det är i storlek på honan och hanen :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fast e karlen så stor så pax för att vara överst säger ja!!
Marsvinshonan kan inte välja, mer d jag tänker på.

Men exakt vad är det som skulle göra det svårt med en parning mellan en stor hane VS liten hona undrar jag? Det är ju inte så att honan tar skada av att ha en stor hane på ryggen, en parning varar ju bara några sekunder…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Säger som #7.
Vad jag menade var att det finns storleksvariationer inom alla arter, det är bara så det är. Skulle kroppsstorleken ha betydelse i en parning, skulle det inte riktigt funka :)
Jag kan dessutom tänka mig att OM marsvinshonan fick välja skulle hon välja den som verkar mest livskraftig - den stora kraftiga karlen ;)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Bra, gillar å avliva myter. :-) Men d finns innom andra djurarter, menar då inte marsvin, som detta inte är att rekomendera så d e ju inte konstigt att d hängs med. Våran är dock i minsta laget så hon ska få växa lite till……
#6 Hahaha
Nu är inte mina hanar varit så gigantstora, men det har varierat väldigt mycket i vikt på bebisarna oberoende av storlek på mamman och pappan. Däremot ska man kanske inte lägga en fullvuxen cuy på en vanlig hona, där brukar man välja cuyhona-marsvinshane för säkerhets skull

Storleken på ungarna beror ju till största delen på hur många ungar det är i kullen. Är det bara en eller två väger ungarna oftast 120-140 gram och om det är 3-4 brukar dom väga 80-90. Har haft 5 ungar i ett par kullar och då vägde dom bara 60-80 gram.
Jag har också ett par honor som är extremt små, under 800 gram, men det är inget problem med att para dom även om hanarna väger kring 1200 gram.

Vad bra!
Tack för alla svar, verkligen skönt att höra nu när jag så gärna ville ha den här hanen oxå:o)
#9 Inom vilken djurart menar du då? Tror det är lika stor myt som med marsvinen.

#13 Möjligt att det är men både i hund å hästvärden skiljer sig raserna ordentligt åt och att para stort å litet är inte att fördra pga skador på liten tik/sto.
#14 Nu vet jag inte exakt hur allt funkar men i grannstaden har vi haft en tax/dobermann där tiken var tax. Valpen/valparna var normalstora för en tax vid födseln, dock betydligt större och inte särskilt vackra att se på som vuxna :-/ Har inte sett den vi hade i grannstaden själv men en vän kände ägaren

Allt funkar säker men d e ju inte att rekomendera. Tänk ardenner hingst å tex C-ponny. Inte optimalt för stoets rygg med en hingst på 1 ton på ryggen. Valpar, föl etc tror jag anpassar sig lite efter mammans storlek i magen men själv parningen var ju ute efter.
#12 Lycka till med kullen! Håller tummarna för att allt går vägen :-)
#16 Aha, då är jag med :-)

#17 Tackar!
Vägde honom nu när vi kom hem och han vägde knappt 1 kg! Jag har verkligen inget bra ögonmått…
#19 Haha, inte alltid så lätt ;-) Vad blev det för slags hane nu då? Ras? Färg? lite nyfiken :-)

#20 Nä, tydligen inte
Det blev en silveragouti, renrasig rex.
Vad kan man förresten förvänta sig för ungar om honan är släthårig tvåfärgad? Kan tänka mig att det är svårt att säga när jag inte vet föräldrarnas färger, men bara ungefär…
#21 Det enda jag kan säge med den infon är att du kan få agouti, men i vilken färg kan jag inte säga utan mer info
#21 Nice :-) Jag säger som #22 med färgerna.