Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 2584 ggr
[Aquelegia]
0

Burplaner hjälp med material etc

Så DÅ SKA DET SKE ! Efter många om så har jag och sambon äntligen kommit fram till lösningen.

Det blir 1 hon och 1 hanbur!

Mätte precis vardagsrummet och fått nickande från sambon att 100x170 skall buren bli till mina 5 honor den "lilla gallerburen 100x55 kommer bli till övervåning MEN här kommer det trixiga.

Väggarna skall bli gjorda i plexiglas.

*Golvet vad skall jag be dem ha som underlag ?
(jag skall inte bygga den själv utan anlitar andra)

Svärfar säger plexiglas där med men blir alldeles för halt så vad tycker ni ?

OCh sedan vad ska jag ha för höjd på kanterna ?
vet att lagen säger 25cm mina honor har öppen gallerbur alla luckor öppnade så dem slipper se ränder överallt och ingen har ens hoppat upp och försökt hoppa. Vad ska jag tänka på mer att be dem fixa då dem aldrig byggt marsvinsbur innan kommer jag behöva skriva en lista på vad allt ska vara byggt av mått tätning etc

Killarna (JA 3 hanar som går fantastiskt ihop slogs som fasiken första dagen men nu är dominansen klar :) ) dem skall iaf bo i gallerbur nr 2 så länge 120x60 men flytta in i bokhyllebur så fort vi får hem den :)

JAG ÄR SÅ GLAD OCH SPÄND PÅ VAD FINT GRISARNA SKA FÅ DET :D:D:D

Lejonhjarta
0

I vårat hemmabygge har vi tagit en plyfaskiva i botten som vi lackar med båtlack, en lack som tål mkt slitage.

Finns även en slags plyfa med brun yta som är vattentålig som du skulle slippa behandla, kallas ibland för stallplyfa då den är vanlig i stall, smuts å vattentålig. Kostar en del så alt 1 är ett billigare alt.

[Aquelegia]
0

Pengar är inget problem det är kvaliteten som gäller sparar ju pengar i längden med bra grejer :) Ska ta med en lista på alla ideer så hoppas jag att dem håller med om vad vi marsvinsfolk säger för då får de jobbet ^^ det sista alternativet låter bra !

Mari
0

Vanlig sånhär plastmatta har jag använt utan problem men ska dock testa och köpa vaxduk att ha till mitt senaste burbygge, tror det fungerar bra också

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lejonhjarta
0

#3 Hade åxå tänkt extra tjock vaxduk men nunnär jag lackar så slipper ja tänka på att behöva byta om den går sönder, lekage etc.

#0 Det du menar med botten va det hårda underlaget mot golvet så jag inte fattade fel. Det ändra vi pratar om är skydd mot botten.

[Aquelegia]
0

Jag pratar allmänt om botten den ska stå på ben så det behövs först en hård botten plus det som skall skydda mot kiss känns lite onödigt dyrt att först ta plexiglas för att sedan sätta i ngt mindre halkigt så plyfaskiva är det hårt nog både för botten OCh skydd mot kiss? imorgon kl 10 ska vi åka och lämna mått etc wie så glad :D

Mari
0

Aha nu hänger jag med, det är alltså bottenplattan det pratas om Skäms

Jag vet inte vad plyfa är för något men det kan säkert räcka med något träslagsaktigt och att du sedan har på något extra skydd så att inte kiss och vatten tränger ner i materialet för det kan börja lukta och sedan blir det dåligt efter ett tag

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Aquelegia]
0

Dem på som skall bygga den har ju förhoppningsvis nog med erfarenhet av vattentäta material iaf ^^ Det är ngr snickare som skall fixa det för jag äger varken såg eller lim spik har jag och måttband haha jag kan återkomma imorgon med vad dem ska bygga det utav kanske ngt helt nytt material som kommer omvända hela marsvinburbyggena :O

Royalz
0

Du bör ha någon form av plastmatta i botten för det finns inget trämaterial som håller emot kiss särskilt bra.

Jag lackade insidan på mitt burskåp (fleera gånger) men det höll inte så bra och det blev fula märken där kisset legat.

Lejonhjarta
0

Ska du ha hela lådan i plexi? Trodde bara du skulle ha plexisidor. Ska du ha allt i plexi så behövs ju inte något mer i botten än strö.

[Aquelegia]
0

jag ska ha alla väggar i plexiglas men det är för halt med plexiglas i botten då kommer spånet bara yra runt eller tänker jag fel då går det kanske bra med plexiglas i botten med ?

Lejonhjarta
0

Tror nog att d kan bli lite flygigt som du säger, fast tittar man på gallerburar så är botten helt i plast.

En konstruktion med botten å ben i trä å en ram av plexi blir nog kanon. Tar du "stallplyfa" till botten å så giftfri silcon i skarvarna så borde detta funka kanon.

zune
0

Jag rekomenderar växthusglas, Det är mjukare mer lätthanterligt än plexi. vet inte prisskillnaden, jag köpte det på coop.

[Aquelegia]
0

ska skriva upp alla tips nu så jag slipper försöka minnas när jag snackar med gubbarna imorgon :)

Marsvinsbus
0

Hej!

Denna tråd passar mig perfekt att plocka upp;-)

Jag går också i tankarna på att bygga ihop en bur helt i plexiglas och jag undrar över lämpliga höjdmått?

Tänkte mig ca 50cm på sidorna och i bakkant, samt 35 cm i framkant. Tanken var då att inte behöva ngt tak eller övrig burklädnad. I övrigt blir buren ca 170*60cm

Någon som vet, låter detta bra, erfarenheter tages gärna emot då vi är nya på detta.

Vet ju att dom små liven hoppar, och våran bur skall stå lite upphöjd, vill ha det både säkert för djuren och mysigt/lätt skött för oss!

Många hälsningar från mig.

Abico
0

#14 - Min erfarenhet är att marsvin som är rädda eller bråkar med burkompisen så att dom studsar över kanten tar sig över nästan vilken höjd som helst om dom vill. Och då kan jag tycka att det är bättre att ha en kant som gör att dom kommer ifrån en bråkig kompis om det krävs (står buren väldigt högt är det väl inte så jättebra visserligen).
Mina våningsburar har en kant på ungefär 20cm och marsvinen stannar däri. Bara unga hanar har smitit ur, första gången för att han inte ville bli lämnad ensam när kompisen fick ett bad och de andra gångerna har det varit min mycket busiga och nyfikne Thíndor som tycker att det är kul att springa på golvet och därför tog sina små promenader när det passade honom (men då bodde han i den nedersta buren).
35cm tycker inte jag är för lite, det blir nog bra. Har man för hög kant blir det svårt att komma åt marsvinen om buren står högt upp för man måste böja sig ner i den så mycket.

Hanna 

[Jessica-B]
0

#0 Väljs det vaxduk ska det vara en vattentät sådan. :) Det finns flera varianter, men hur man skiljer på dem har jag ingen aning om.

Marsvinsbus
0

Hej!

Tack för era svar :-)

Buren kommer att stå ca 60 cm upp, så jag chansar att detta räcker, borde väl ha tagit till med marginal. Skulle vara jätte intressant med kommentar från #1 hur det gick, om din bur blev bra!

Många hälsn från mig.

Lejonhjarta
0

Jag hoppade över vaxduken, trots att vi köpte en kanonbra. Jag köpte båtlack å lackade 3 ggr i botten å väggar så ska d nog hålla. Luktar mkt så man kan inte använda buren m en gång.

[Aquelegia]
0

ska lägga upp kort på onsdag är ledig då buren blev toppenbra :D grisarna njuter verkligen ^^ dem visslar ännu mer nu tom när jag öppnar dörren till lägenheten :D

[Jessica-B]
0

#19 är jättesugen på att få se resultatet!!

Marsvinsbus
0

Hej

Vissa saker sker sakta ;-)

Nu är måtten och konstruktionen bestämd, då hänger det bara på att få den berömda tiden att räcka till för bygget….

Lovar att PETA in en bild så fort vi är klara.

Längtar också efter #19 bilden ;-)

Må väl

[Aquelegia]
0

sorry för jag verkar jätteoff på tråden hittar inte kameran :( ska fråga sambon imorgon legat sjuk ngr dagar nu !

Marsvinsbus
0

#22 du är verkligen inte off, du har ju byggt klart, det var ju det viktigaste ;-)))

[Aquelegia]
0

tack #23 jättesynd verkligen men vi hittar ine kameran varit bortrest förra veckan och sedan dess är kameran spårlöst borta hoppas kunna föra över en liten tjuvtitt via mobilen sicken otur :( bytte spån mot toalätt idag grisarna verkar faktiskt inte gilla det :S synd det är nämligen inte flygit som spånet blev mot stallplyfan. Hoppas dem vänjer sig ..och jag med det låter som om dem har rymt och springer på golvet ^^