Förhårdnader på torra tassar
Undrar vad jag kan göra åt förhårdnader på tassarna. Märkte igår att min ena hane har detta på båda framtassarna, på ungefär samma ställe.
Är det bara att smörja som en galning och hoppas på de bästa? :) :P
Är dom jätte stora kan du ta en nagelsax och klippa bort sen fila med en nagelfil och smörja med någon fet salva.
Tyvärr så brukar förhårdnaderna komma tillbaka igen efter bara några dagar, iaf här hos mig.

Har också en hona som det återkommer hela tiden på, vad kan man göra åt det!? Vad är det för något!?
asså det är bara att smörja och fila. också kanske det kan beror på underlaget i marsvinens bur men är inte säker
Ok… Någon som vet vad/varför marsvinet för det?
Är det besvärande för marsvinet?
Är det något man MÅSTE smörja in eller…?
Alla marsvin får oftast lite förhårdnader då & då. Det beror helt enkelt på att underlaget i buren inte direkt slipar på deras fötter som i naturen och då bildas dessa döda hudflikar, torra tassar får även mer förhårdnader. De besvärar inte marsvinen nämnvärt men får de bli för långa kan de rivas upp & då kan marsvinet få riktigt ont.
Klipp, fila & smörj helt enkelt!
OK, då ska jag försöka få bort förhårdnaderna han fått nu och hålla efter med smörjningen var och varannan dag så kasnke han slipper det :)
Kanske kan köpa "självfästande" bandage och smörja tjockt och låta dem gå med bandaget på ? en fundering jag haft ett tag ifall det skulle hända mina ^^ Har ett akut djur sjukhuskit härhemma men aldrig behövt använda därav funderingen :)
#7 Måste bara snabbt lov å fråga var man hittar självfästande bandage? Förmodar att det finns på något apotek, men alla apotek har ju inte samma utbud. :) Tänkte till mig själv å inte till marsvinen hehe ;)
Förhårdnader är absolut ingenting att vara orolig över, se det som något som måste hållas efter precis som klorna. Nästan alla vuxna marsvin får förhårdnader i någon utsträckning. Klipp bort med nagelklippare om dom är stora och fila sedan ner med nagelfil, smörj med någon mjuk salva.
Hanna

Jag har köpt en tassalva på apoteket som innehåller jordnötssolja. Är som ett stift, enkelt att bara stryka på. Testade även på mina nagelband, gjorde susen :-)