Isskulptur
Den 12-13/2 kommer 16 st konstnärer att göra varsin isskulptur i Uppsala. Jag är en av de inbjudna konstnärerna jag kommer att hålla till i Stadsparken i närheten av Flustret, de flesta kommer att vara där men några på lite andra platser i stan. Vi får alla ett isblock på 200*100*70 cm att hugga fram skulpturen ur.
Om ni inte redan klurat ut varför jag skriver detta på en marsvinssida så talar jag om det nu, naturligtvis ska jag göra ett marsvin! Det är väl klart att jag ska göra ett marsvin inte bara för att jag är marsvinstokig utan för att de har en så vacker form våra älsklingsdjur. Dessutom är jag väldigt säker på hur marsvin ser ut och det är en mycket begränsad tid vi har på oss för att göra en väldigt stor skulptur då är det bra att veta vad man gör. Dessutom är det smart att göra något som håller formen länge även då det börjar smälta.
I veckan som kommer ska våra skissförslag och verkbeskrivningar in till arrangören. Pust… då måste jag knåpa ihop en skiss i lera och fota, bilderna kommer jag att visa här.

Skoj :)

Häftigt!
Lycka till! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jättekul! Ska bli spännande att se resultatet :)
Hanna

Åh så kul!
Lycka till!
Mvh Alexandra
Vad roligt! Lycka till :-)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Vad kul! ^^ Hoppas allt går bra med det hela :-D
Vad häftigt!
Hoppas det går bra, nyfiken på bilder när det är klart! :)
// Ida och marsvinen.
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

Ska bli spännande å följa d hela!!
kul grej måste följa detta :)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Ser ni dem?
Från början fick jag uppgifter om att isblocket var 1m*1m*2m och då hade det varit utmärkt för ett marsvin. Nu var blocket bara 70 cm brett och det är minsann ingen marsvinsform. Jag vill ju utnyttja så mycket av blocket som möjligt så det blir en stor skulptur. Nej jag fick tänka om. Två marsvin passar myket bättre i den formen och det blir nog en roligare skulptur också.
#11 Kul! Jag är jättenyfiken på hur resultatet sedan blir.
Hur är det meningen att du ska forma isblocket? Ska du tex. karva fram motivet eller hur gör du?
Har sett på tv folk som använder motorsågar men antar att man kanske inte alltid gör det 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Så bra, då går ju budskapet att marsvin alltid ska vara minst två fram!
Hihi, de blir säkert jättefina Godisgrisen :-)
Upp i från.
Det jag gör nu är att göra en skiss i lera i rätt proportioner. Nu fotade jag den när jag precis fått upp storformen nu är den med detaljrik. Den här skissen som är 20cm*10cm*7cm är ju skalenlig och ska gjutas i gips och följa med mig när jag hugger i isen sen. Den ska också översättas på milimeterpapper så jag kan mäta och såga till storformen i precis rätt mått.
Själva skulpturen kommer att se ganska grovt tillyxad ut inget petelipet. Dels för att det är min stil men även för att de ytorna blir väldigt vackra i is. Även om den ser grov ut och ytan kan tyckas slarvig kommer inget att lämnas åt slumpen. Varje snitt varje riktning kommer att vara väl övertänkt. Så gäller det också att få ett uttryck i marsvinen, jag vill att det ska finnas en spänning mellan dem.
Om ni tycker att huvudena är för små skissen så är det ågärdat nu…
#12 Jo jag ska köra med motorsåg matcho va!? Fast bara för att få bort det grövsta. Sen jobbar man med slipade barkjärn och andra väldigt vassa hackor, knivar och spadar.
#13 Ja då får jag fram det viktiaste i marsvinsskötseln! Tur att blocket hade dessa mått!
#15 Coolt! Jag tycker detta med att skulpera fram saker är riktigt intressant, vore roligt att få vara på plats och se 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#15 Japp, haha :p
Ska bli intressant att se slutresultatet! Synd att jag inte bor kvar i Uppland längre, annars hade jag gärna åkt och tittat :-/
Jättespännande!
Grattis till att du ska vara med, och toppenbra idé. Ska bli roligt att se fotona från resutlatet!
Åh, jag som alltid velat prova att fräsa fram något ut is med en jättestor motorsåg (eller yxa, det är också häftigt). Man kan inte få komma förbi och hugga lite? ;)
Hanna
Oh, så spännande! Det låter som en utmärkt idé. :) Ser fram emot att få se resultatet sen!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja då var det gjort då!
Så himla roligt var det! Fantastiskt att arbeta i is det är ett nästan onödigt vackert och lättarbetat material. Jag stortrivdes och kämpade med riktningar och volymer i två dagar.
Och jag har pratat marsvin minsann! Min insats blev inte bara konstnärlig utan jag tyckte jag stod där och informerade om marsvin mest hela tiden!
Bilderna är helt värdelösa tyvärr. Ljuset var inte bra och när skulpturen var färdig och ljuset var bra hade mina batterier gett upp i kylan. Jag visar "skitbilderna" här och återkommer när jag tagit bättre.
Snyggt!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Åh, så fint!
Hanna

Jätte fint!!:)
Wow!
Jätte fint, bra jobbat!
nice!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
åh coolt. Vill se det färdiga resultatet sen.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Häftigt!!
Häftigt! Vad fin den blev :-)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Coolt!, och snyggt :-D

Vackert!!
Hur kan jag ha missat den här tråden?
Vad roligt det låter och resultatet blev jättefint :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Oh, så snyggt!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jättehäftigt! =)
Snyggt! Ser fram emot att se bild när den är helt klar :D
Charlotta-B
Blev kanon! Bra gjort.
Är riktigt snyggt med självaste isens liv.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Så underbart vackert! :)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Va snyggt det blev!